عصمت عباسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین بررسی انجام گرفته با عنوان بررسی ملی وضعیت ریز مغذی ها توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کمبود ویتامین D در کشور و استان در همه گروههای سنی از شیوع بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: بطور کلی کمبود ویتامین (دی)D در سراسر جهان شیوع بالایی دارد و از عوارض کاهش سطح آن می توان به خطر بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز (پوکی استخوان) و اختلالات خود ایمنی اشاره کرد.
این کارشناس ادامه داد: D یک ویتامین محلول در چربی می باشد که متابولیت فعال آن 25 هیدروکسی ویتامین D نام دارد که چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون برای حفظ سلامت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمن، رشد تمایز سلولی، تحریک تولید انسولین، تنظیم سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب ، رشد و تکامل عضلانی نقش دارد.
وی، عدم دریافت ویتامین D را رژیم غذایی با فیتات بالا ، رژیم غذایی گیاهخواری، مصرف کم شیر و لبنیات و استفاده از نور مستقیم آفتاب ( آلودگی هوا، هوای ابری، لایه اوزون، کرم ضدآفتاب ، پوشش زیاد را از جمله مهمترین دلایل بروز کمبود این ویتامین ذکر کرد.
عباسی افزود: از مهمترین پیامدهای کمبود ویتامین D می توان ریکتز، راشیتیسم در کودکان ، استئو مالاسی(نرمی استخوان) و استئوبروز (پوکی استخوان) در بزرگسالان ، اختلال در رشد قدی کودکان و نوجوانان ، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های اتوایمیون (خود ایمنی) از جمله بیماری MS را نام برد.
وی اظهار داشت: بطور کلی مهمترین منبع تامین ویتامین بدن سنتز پوستی است و در افراد زیر 70 سال 80 تا 90 درصد ویتامین D توسط تابش نور مستقیم آفتاب بر پوست ساخته می شود.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در افراد بالای 70 سال (پیش ساز ویتامین D3) در پوست تا 75 درصد کاهش می یابد و بنابراین ظرفیت سنتز ویتامین D از نور آفتاب در این افراد خیلی کم است.
وی بیان کرد: مواد غذایی بطور طبیعی مقدار کمی ویتامین D دارند و در این میان ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین و روغن کبد ماهی منابع غذایی غنی از ویتامین D هستند و علاوه بر آن مصرف محصولات غذایی غنی شده مثل شیر غنی شده با ویتامین D به تامین ویتامین مورد نیاز بدن کمک می کند.
عباسی افزود: در شیرخواران و کودکان میزان ویتامین دی مورد نیاز برای پیشگیری از کمبود روزانه 400 واحد بین المللی است و براساس برنامه کشوری همراه با ویتامین A به صورت قطره A+D یا قطره مولتی ویتامین از روز سوم تا پنجم پس از تولد تا پایان 2 سالگی داده می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از نور مستقیم خورشید (نه از پشت شیشه) به مدت 10دقیقه در روز بطوری که صورت، دست و پای کودک در معرض آفتاب قرار گیرد نیز توصیه می شود و علاوه آن مادران باردار دریافت روزانه واحد بین المللی1000 ویتامین D توصیه شده است.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: برای دختران و پسران در دوره دبیرستان در ماه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D به مدت 9 ماه در هر سال تحصیلی باید اجرا شود.
وی بیان کرد: در گروه سنی جوانان 18 تا 30 سال ، زنان میانسال و سالمندان نیز مصرف ماهانه یک عدد مکمل 50 هزارواحدی ویتامین D در ماه از طریق شبکه های بهداشتی و درمانی کشور اجرا می شود.
این مسئول خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و در بدن ذخیره می شود مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن توصیه نمی شود و عوارض زیادی به همراه دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.