به گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی استان زنجان در مراسم افتتاحیه این طرح گفت: در سال های گذشته غربالگری شنوایی برای نوزادان با هدف تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی به موقع در استان انجام می شد.
محمد محمدی قیداری افزود: طبق تصمیم گیری ها غربالگری شنوایی برای کودکان سه تا پنج ساله مهدهای کودک زنجان نیز آغاز شده تا مشکلات شنوایی اکتسابی که بر اثر بیماری ها رخ می دهد، بهنگام تشخیص داده شود.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس طلایی ترین سن زبان آموزی تا هفت سالگی است و در صورت بازگشت شنوایی حتی پس از سنین یاد شده نیز یادگیری زبان بسیار دشوار خواهد بود.
وی بیان کرد: موضوع شنوایی اهمیت زیادی دارد و این مهم باید از سوی والدین در کودکان بیش از گذشته جدی گرفته شود.

** بیشترین شیوع افت شنوایی در کودکی رخ می دهد
یک کارشناس شنوایی سنج نیز در این مراسم گفت: برای غربالگری شنوایی در سنین مختلف به ویژه جامعه هدف آن از ابزارها و روش های مختلفی استفاده می شود.
آزاده ذبیحیان افزود: یکی از مقاطع پیشنهاد شده برای اجرای این طرح پیش دبستانی شامل کودکان سنین سه تا پنج سالگی است چرا که بیشترین شیوع احتمالی افت شنوایی انتقالی ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و به دنبال آن عفونت گوش میانی در آنان رخ می دهد.
وی اظهار داشت: بنابراین با توجه به اهمیت این طرح در کودکان رده سنی یاد شده از نظر وضعیت و ساختار گوش میانی و درونی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
این کارشناس شنوایی سنج ادامه داد: سنجش شنوایی این گروه سنی توسط دستگاههای خاص با دقت بالا می تواند افت شنوایی در حد خفیف کودکان را مورد شناسایی قرار دهد.
وی اضافه کرد: غربالگری شنوایی اهمیت ویژه ای دارد و در این ارتباط می توان گفت که شیوع افت شنوایی کوتاه مدت، به دنبال عفونت های میانی و دستگاه تنفس فوقانی در کودکان پیش دبستانی بسته به نوع شرایط اجتماعی و اقتصادی 15 درصد است.
به گفته وی شیوع افت شنوایی پایدار ناشی از عفونت های مزمن در سنین یاد شده در حد سه درصد اعلام شده است.
ذبیحیان افزود: تعداد قابل توجهی از مشکلات شنوایی در بدو تولد برای نوزادان انجام می شود، اما 60 درصد افت های شنوایی، مادرزادی و ژنتیکی و40 د رصد باقیمانده افت های اکتسابی شامل می شود.
وی اظهار داشت: بررسی ها شنوایی در کودکان سه تا پنج ساله به کشف، مداخله زودهنگام شنوایی منتهی می شود که هدف شناسایی مواردی است که پس از انجام غربالگری اولیه دچار مشکل شده اند.
این کارشناس شنوایی سنج ادامه داد: غربالگری شنوایی سنج برای کودکان سه تا پنج سال در سه مرحله انجام می گیرد که متناسب با موارد پیش آمده اقدامات درمانی لازم انجام می گیرد.
بر اساس اعلام اداره کل بهزیستی استان زنجان طرح غربالگری شنوایی سنجی برای حدود یکهزار و 500 کودک مراکز مهد کودک شهرهای زنجان و ابهر با اعزام اکیپ های سیار آغاز شده که این روند تا پایان سال نیز ادامه دارد.

** 90 روستای زنجان تحت پوشش غربالگری تبلی چشم قرار گرفتند
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان در این مراسم گفت: همه ساله طرح غربالگری تنبلی چشم در روستاهای این شهرستان با توجه به صعب العبور بودن و بروز فصل سرما از 15 شهریور آغاز می شود.
رزاق منافی افزود: سال گذشته 20 هزار و 25 نفر در این طرح در شهرستان زنجان تحت پوشش قرار گرفتند که از این تعداد 18 هزار و پنج نفر سالم تشخیص داده شدند.
وی بیان کرد: تعداد 2 هزار و 20 نفر از کودکان مشکوک به سطح دوم ارجاع شدند که از این تعداد نیز سه نفر نیاز به عمل جراحی داشتند که کمک های بلاعوض از سوی اداره کل بهزیستی استان انجام گرفت.
منافی افزود: در این طرح 15 هزار 450 نفر با دستگاه چارت و چهار هزار و 575 نفر نیز با دستگاه بینایی سنجی تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند.
وی بیان کرد: تا کنون 90 روستای شهرستان زنجان تحت پوشش غربالگری تبلی چشم قرار گرفته اند که از این تعد اد یکهزار و 670 نفر در این شرکت شرکت کرده اند.
به گزارش ایرنا، با حضور مسوولان بهزیستی استان 2 طرح غربالگری تنبلی چشم و بینایی در استان و شهر زنجان بصورت رسمی آغاز شد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.