دکتر محمد رضا صائینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی ها نشان می دهد سومین علت مرگ و میر در سنین نوجوانی و جوانی خودکشی است و متاسفانه بدلیل نا آگاهی؛ دوسوم از این بیماران مراجعه ای به پزشک و روانپزشک برای دریافت خدمات مورد نیاز ندارند.
وی اظهار داشت: بر این اساس باید نوجوان و جوان با آموزش های مداوم و مستمر مهارت ایجاد کند که حتی این آموزش ها باید در کتب درسی گنجانده شود تا به ابراز وجود و عزت نفس آنان منتهی شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: آموزش ها این امکان را فراهم می کند تا مقابل نقد، سختی ها و شکست هایی که در زندگی پیش می آید تاب آوری داشته باشند که این مهم با اجرای برنامه های آموزشی قابل دسترسی است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس بحث پیشگیری و ارتقای آگاهی افراد اهمیت ویژه ای دارد که این مهم باید در سطح خانواده ، مدرسه و جامعه با اجرای برنامه های متعددی مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: محیط زندگی ،انگ و تبعیض ، حمایت و امنیت اجتماعی و بویژه محیط های آموزشی باید مورد بازبینی و اهمیت واقع شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در برنامه تحول نظام سلامت یکی از مهمترین آنها بکارگیری کارشناس سلامت روان است که اکنون در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.
وی یادآوری کرد: در این مراکز بسته های آموزشی مفید و روانشناسان بالینی در امر پیشگیری و مداخلات هنگام مشکلات بسیار کمک کننده بوده و در این میان تشخیص زود هنگام و درمان به موقع بیماری ها یکی از چالش ها و برنامه های اصلی در وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی است.
به گفته این مسئول با اجرای طرح تحول نظام سلامت 1500 کارشناس سلامت روان در سراسر کشور فعالیت می کنند که از جمله اقدامات موثر محسوب می شود.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.