این مدارس اهداف کلی ترویج واستقرار مفاهیم ارتقای سلامت دربین دانش آموزان را دنبال می کنند و با اجرای هشت زیر برنامه نقش قابل توجهی در افزایش خودمراقبتی دانش آموزان دارند.
اجرای برنامه جامع آموزش سلامت ، ارائه خدمات بالینی درمدرسه ، سلامت محیط درمدرسه ، بهبود تغذیه درمدرسه ، تحرک فیزیکی وفعالیت بدنی، ارتقای سلامت کارکنان مدرسه ، ارائه خدمات سلامت روان ومشاوره ای درمدرسه و مشارکت والدین و جامعه دربرنامه های سلامت در مدرسه و تشکیل شبکه داوطلبان سلامت دانش آموزان از جمله برنامه های این مدارس است.
به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت مدارس مروج سلامت در سالهای اخیر در این شهر موجب توسعه مهارت های فردی دانش آموزان ایجاد محیط های حمایت کننده سلامت و تقویت اقدامات اجتماعی شده است .
دکتر حمیدرضا قاسم پور رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در گفت و گو با ایرنا، مدارس مروج سلامت را به منزله نظام ارتقای سلامت معرفی کرد که با مشارکت فعالانه خانواده ها، مربیان و دانش آموزان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: فعالیت این مدارس با رویکرد توانمندسازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خودمراقبتی و آموزش به همسالان منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی برای زندگی سالم و آموزش باکیفیت می شود.
قاسم پور گفت:رسالت مدارس مروج سلامت برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه سنی است که بر اقدامات پیشگیرانه منطبق با فرهنگ جامعه تاکید و متناسب با جنسیت دانش آموز و مشارکت همه جانبه آنان ارائه می شود.
وی با اعلام اینکه انتخاب این مدارس بر عهده آموزش و پرورش است، ادامه داد: پس از طی مراحل، کارشناسان این مرکز، مدارس را از نظر برنامه جامع آموزش سلامت، ارایه خدمات بالینی در مدارس، سلامت محیط و بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی در مدارس، ارتقای سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاوره ای و مشارکت والدین و جامعه در برنامه های سلامت و تربیت سفیران سلامت، مورد ارزیابی قرار می دهند و بر اساس امتیاز کسب شده، مدارس رتبه ‌بندی می شوند.
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: 501 مدرسه تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز فعالیت دارند که 181 مورد، مدرسه مروج سلامت است.
قاسم پور افزود: 112 مدرسه از مجموع 181 مدرسه مروج سلامت، نشان پنج ستاره دریافت کرده اند که 69 درصد مدارس مروج هستند و این شاخص نسبت به سال گذشته تحصیلی، پنج درصد ارتقا داشته است.
وی همچنین با اشاره به چهار ستاره بودن 15 درصد از مدارس مروج سلامت تحت پوشش این مرکز گفت: در حال حاضر 84 درصد مدارس مروج تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب دارای نشان چهار و پنج ستاره هستند.
قاسم پور با اعلام اینکه اجرای مرحله نخست طرح ارزیابی این مدارس از ابتدای دی تا پایان اسفند سال 1396 ، به همت ممیزان مرکز بهداشت شهدای انقلاب صورت گرفته است اضافه کرد: مرحله کیفی‌سازی و بازدید مجدد نیز از هجدهم فروردین تا پایان اردیبهشت سال 97 در 24درصد مدارس انجام و مقرر شد مدارس، نواقص مربوط به مرحله نخست را برای ارتقای ستاره خود، برطرف کنند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.