عصمت عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخوردن صبحانه و ناشنا ماندن به مدت طولانی مدت موجب افت قند خون شده در نتیجه وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می شود که در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد و در شرایط ناشتایی کوتاه مدت بطور معمول سطح گلوکز (قند) خون به نحوی تنظیم می شود که به عملکرد طبیعی مغز لطمه ای وارد نشود.
عباسی افزود: اگر مدت زمان ناشتایی طولانی باشد به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود.
وی بیان کرد: برای این که دانش آموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کنند و در صورت امکان شبها در ساعت معین بخوابند تا صبح ها بتوانند زودتر بیدار شده و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق، دانش آموزان برای صرف صبحانه خواهد بود.
وی اضافه کرد: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی از ارزش غذایی بالاتری برخوردارند که این نوع غذاها را می توان در وعده صبحانه به دانش آموزان داد.
عباسی افزود: غذاهایی از قبیل نان، پنیر و گردو، نان، تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می روند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند که در این سنین دانش آموزان باید برای نگه داشتن غلظت قند در حد طبیعی هر چهار تا 6 ساعت غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
وی ابراز کرد: ارزش غذایی میان وعده ها نیز مهم بوده و در این میان مواد غذایی مانند انواع پفک، انواع چیپس، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، فلافل، انواع یخمک، نوشابه های گازدار، آدامس، پاستیل، بستنی یخی، آب میوه های مصنوعی که از آب، قند و اسانس میوه تهیه شده اند، انواع لواشک، آلو، آلوچه (فاقد بسته بندی، پروانه ساخت، نام و نشانی کارخانه، تاریخ تولید و انقضاء معتبر)، ارزش غذایی کمی دارند.
عباسی افزود: استفاده از خشکبار مانند انجیر خشک، بادام، پسته ، گردو ، برگه زردآلو ، انواع میوه ها ( سیب، پرتقال، نارنگی و ...) و سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو، خیار و ساندویچ هایی مانند نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خرما، انواع کوکو و کتلت می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.
وی اظهار داشت: انتخاب میان وعده مناسب دانش آموزان نقش مهمی در سلامت آنان دارد زیرا انرژی لازم فعالیت روزانه و مطالعه را تامین و علاوه بر آن عادات غذایی درست را پایه ریزی می کند.
این کار شناس خاطرنشان کرد: انتخاب میان وعده مناسب از بیماریهای مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، دیابت، فشارخون بالاو چاقی پیشگیری می کند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.