یوسف رضاپور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین شرایط کم آبی در کشور و استان در خشکسالی های متمادی و طولانی مدت، افزود: حجم آب پشت سد گلابر حدود 56 میلیون مترمکعب است.
وی با اشاره به میزان آب سد گلابر در سال گذشته آبی، اظهار داشت: سد گلابر زنجان سال قبل بیش از 57میلیون مترمکعب آب داشت.
رضاپور تاکید کرد: حجم آب ذخیره شده در سد تالوار امسال بیش از 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی گفت: در همین مدت حجم آب ذخیره شده سد کینه ورس هفت درصد و سد تهم بیش از 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت: حجم آب سد کینه ورس در سال آبی گذشته 15.19 میلیون مترمکعب و سد تهم 42.43 بوده، همچنین در سال آبی جاری نیز سد کینه ورس 14.12 میلیون و سد تهم 36.43 میلیون مترمکعب است.
به گزارش ایرنا، از مجموع هفت دشت استان پنج دشت در شرایط بحرانی است، سجاس هم جزو دشت های ممنوعه استان است.
سالانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می آید و چنانچه فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب کشاورزی انجام نشود، این مشکل تشدید خواهد شد.
طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال 79 تا 93 میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از 124 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و طبق استاندارد باید 40 درصد از این آب مصرف می شد.
سد کینه ورس استان زنجان در فاصله ۱۴کیلومتری جنوب ‌غربی شهرستان ابهر و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد، این سد بر روی شاخه‌کینه ورس از رودخانه ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می‌شود، احداث شده است.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.