غلامرضا کاتب روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارندگی های اخیر مشکلات کمبود آب پشت سدها را حل نمی کند و باید با فرهنگ سازی استفاده بهینه مصرف برای رفع مشکل کم آبی در کشور اقدام کرد.
وی اظهارداشت: اکنون عرصه های کشاورزی و مرتعی گرمسار تشنه است و باید تلاش کنیم با بهره برداری از سد نمرود که قرار بود، در سال 95 به بهره برداری برسد، مشکلات را به حداقل برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: با آبگیری کامل سد نمرود ،130 میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره می شود و در سال 95 به صورت آزمایشی آبگیری این سد انجام شد و به میزان 20 میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شد اما در سال جاری ذخیره ای که در این سد انجام شده است، پاسخگوی تابستان نیست.
کاتب ادامه داد: در سال جاری به طور شفاف به کشاورزان گفته ایم، که کشت تابستان نداشته باشند.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بارندگی بهار امسال در گرمسار برای دامداران و مراتع مفید بود اما این بارش ها تامین آب سد نمرود را در پی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: از سال 95 تاکنون در هر 2 ماه یک بار نشست هایی با مسوولان مربوط بخش آب استان برگزار کرده ایم و مشکلات مطرح شد تا بهره برداری به نتیجه نهایی برسد.
کاتب بیان داشت: عمده مشکل در بحث انتقال آب از سد نمرود جا به جایی روستا سله بن است، که برای این امر هزینه های زیادی شده است، که اولین مورد تامین آب آشامیدنی و برق کشی است.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن عهده دار بهسازی در این منطقه شده و تامین زیرساخت برای انتقال آب از سد نمرود باید در اولویت قرار گیرد.
گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و 182 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 70 هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدودمی شود.
شهرستان گرمسار به دلیل نزدیکی با تهران و برخورداری از صنایع و واحدهای آموزش عالی، میزبان جمعیت قابل توجهی از استان تهران است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.