به گزارش ایرنا خشکسالی ، بخش کشاورزی به عنوان نقطه قوت منطقه حاصلخیز شمال خوزستان را هدف گرفته و روند تولید محصول در شهرهای دزفول ، شوش ، اندیمشک و گتوند به عنوان قطب تولید بیش از 120محصول را متاثر کرده است.
کمبود و سهمیه بندی آب برای کشت محصولات در شمال خوزستان موجب سرگردانی و بلاتکلیفی هزاران کشاورزی شده که تنها راه امرار معاش آنها کشت و زرع است.این در حالی است که اعتصاب رانندگان کامیون نیز ضربه دیگری به کشاورزان شمال خوزستان به ویژه کشاورزان چغندر کار وارد کرد.
علاوه بر حذف شلتوک از کشت امسال که ضرر اقتصادی سنگینی به کشاورزان منطقه وارد کرد ، کسادی بازار نیز موجب شد تا بخش زیادی از محصول سبزی و صیفی تولید کشاورزان شمال خوزستان خوراک دام شود.
سهمیه بندی آب و اختلاف بر سر نوبت بندی آب یکی دیگر از مشکلات عدیده کشاورزان منطقه شمال خوزستان است که طی سال زراعی جاری بیشتر نمود پیدا کرده و به یک دغدغه جدی کشاورزان تبدیل شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در نشست خشکسالی کارگروه حفاظت از منابع آبی دزفول با تشریح مشکلات کشاورزان منطقه گفت:برای138 هزار هکتار زمین در دزفول به دبی آب 300 مترمکعب بر ثانیه نیاز است این در حالی است که در بهترین شرایط دبی رودخانه به کمتر از 100 مترمکعب بر ثانیه می رسد.
احمد زارعی با بیان اینکه در سال زراعی فعلی حدود 16 درصد از آب موردنیاز شبکه تامین شده است گفت:با وجود اینکه آب موردنیاز کشاورزان تامین نشده ، جریمه ها کاهش نیافته و توجهی به مشکلات کشاورزان نشده است.
وی گفت: با وجود خسارت زیادی که به بخش کشاورزی دزفول وارد شده هزینه آب به صورت تمام از آنها گرفته می شود و همکاری با آنها نمی شود .
بهمن دریکوندی دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز وضعیت آبی منطقه را فاجعه بار دانست و گفت:با وجود به فروش نرفتن محصولات کشاورزی ،پدیده ریزگردها و خشکسالی که خسارت زیادی به بخش کشاورزی دزفول وارد کرده است هنوز حقابه ذرت بهاره مشخص نشده است و تنها یک سوم نیاز آبی کشاورزان تامین شده ولی هزینه کامل آن دریافت شده است .
وی خواستار تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز باغ های مرکبات دزفول و استخرهای موجود در این باغ ها شد و گفت:لایروبی زهکش ها یکی از موارد اعتراض کشاورزان است که هنوز انجام نشده است .
مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز در نشست خشکسالی کارگروه حفاظت از منابع آب دزفول گفت:وظیفه وزارت نیرو تامین آب است که آب مورد نیاز بخش کشاورزی تامین و عملیات رشد گیاه از دانه تا محصول پنج کیلویی چغندرقند با تامین آب انجام شده است بنابراین بی بازاری محصولات و مشکلات دیگری که کشاورزان را درگیر کرده مسئولیتی به وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان وارد نمی کند.
سیدمحمد سجادیان به وضعیت کشت های تابستانه حوضه دز اشاره کرد و افزود:آب کشت های دائم نظیر باغ ، نخلیات و نیشکر نیز تامین می شود ولی مجوزی برای کشت برنج در استان خوزستان صادر نشده لذا هرگونه خسارت در این خصوص متوجه کشاورزان شالیکار خواهد بود و سازمان آب و برق مسئولیتی در این رابطه ندارد.
سجادیان اضافه کرد:400 میلیون مترمکعب آب برای کشت های تابستانه حوضه دز اختصاص یافته که جهاد کشاورزی باید برنامه ریزی در خصوص نوع کشت را ارائه کند.
وی گفت:سال آبی جاری که تا شهریورماه ادامه دارد به علت کم بارانی،تغییر اقلیم و بالابودن دما یکی از سخت ترین سالهای 60 سال اخیر است لذا مصرف بهینه آب آشامیدنی ،کشاورزی و صنعتی در این دوره ضروری است.
وی افزود:در سال آبی 97-96 میزان 333 میلیمتر بارندگی در حوضه دز ثبت شده که نسبت به پارسال 25 درصد و نسبت به بلندمدت 40 ساله 32 درصد انحراف نشان می دهد که البته این وضعیت در حوضه کرخه بهتر است .
مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان افزود: کل سطح زیر کشت حوضه دز 138 هزار و 798هکتار می باشد که برای کشت تابستانه این حوضه 400 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شده است.
وی گفت:مقدار آب مورد نیاز حوضچه های مجاز پرورش ماهی در محدوده رودخانه دز تا سقف حجم مصوب قابل تامین است اما آب کافی برای حوضچه های غیرمجاز وجود ندارد.
وی گفت:هفت هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی مجاز در استان خوزستان وجود دارد که 300 هکتار آن در محدوده شهرستان دزفول واقع شده است ضمن اینکه پنج هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی غیرمجاز در استان خوزستان وجود دارد که تامین آب آنها مشکل است.
مدیر امور آب شمالغرب استان خوزستان با اشاره به اینکه 14 هزار نفر از طریق پرورش ماهی در خوزستان امرار معاش می کنند اظهار داشت: 19 میلیون مترمکعب سهمیه برای حوضچه های پرورش ماهی دزفول اختصاص یافته است.
وی در خصوص لایروبی زهکش های کشاورزی نیز گفت:شرکت انتقال خط گاز ششم سراسری با لایروبی رودخانه دز منطقه پادگان قدس چم گلک مکلف شده و در حال حاضر لایروبی در حال انجام است.
سجادیان اظهار داشت:طبق توافق انجام شده جهاد کشاورزی باید با همکاری نظام صنفی نسبت به برآورد خسارت ناشی از عدم کشت محصولات بهاره و تابستانه و تعداد واقعی کشاورزانی که تحت تاثیر قرار گرفته و وضعیت معیشتی بدی دارند اقدام کرده و نتیجه را به استانداری اعلام کنند.
وی گفت:به منظور حمایت از کشاورزان خسارت دیده از کشت تابستانه ،افراد خسارت دیده شناسایی و برای تشکیل صندوق حمایتی با رویکرد تامین معوض کشت از طریق فولاد،پتروشیمی و نفت اقدام شود ضمن اینکه سازمان جهاد کشاورزی می تواند راهکار کمک به کشاورزان خسارت دیده را از طریق استاندار پیگیری کند.
سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع کشاورزی کشاورزی به ویژه گندم ، ذرت دانه ای و چغندر قند در شهرهای دزفول ، شوش و اندیمشک تولید می شود.
کشاورزی و دامداری شاخص اقتصادی شمال خوزستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.