محمد کاظمی نسب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افت سطح آبهای زیر زمینی شهرستان ضمن هشدار به کشاورزان در برداشت افزود: بهترین راهکار استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی توسعه طرح های آبیاری نوین است.
وی اظهارکرد: کشاورزان برای آبیاری مزارع ، از چاههای کشاورزی در ساعت اولیه صبح و عصرها اقدام کنند.
کاظمی نسب با بیان اینکه بهره برداران از تسهیلات طرح خاموشی چاههای کشاورزی وزارت نیرو استفاده کنند، خاطرنشان کرد: کشاورزان در زمان پیک مصرف برق (ساعت 12 تا 16) چاههای کشاورزی خود را خاموش و از 20 ساعت برق رایگان نیز بهره مند شوند.
رئیس شورای حفاظت آب ابرکوه ادامه داد: برای مدیریت در برداشت آب از 648 حلقه چاه کشاورزی شهرستان بیش از 90 درصد آن به کنتور هوشمند مجهز شده است.
کاظمی نسب اضافه کرد: با اجرای طرح خاموشی چاههای کشاورزی سال گذشته و نصب 90 درصد کنترل هوشمند بر روی چاه ها برداشت آب سالانه از 157 میلیون مترمکعب به 140 میلیون مترمکعب کاهش یافت .
وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار هکتار از باغ ها و اراضی شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد، تصریح کرد: اجرای یکهزار هکتار از باغ ها و اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار ، توسعه کاشت محصولات گلخانه ای ، زعفران و پسته در سال زراعی جاری برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی قرار دارد.
فرماندار ابرکوه اضافه کرد: در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی و مصوبات شورای حفاظت آب سال گذشته حدود 17میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد.
بخاطر تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات ابرکوه هم اکنون 11 رشته جاری و مابقی خشک شده است.
این مسئول تصریح کرد: سال گذشته برای 170مورد چاه کشاورزی که مشکل بی آبی و کم آبی داشتند مجوز جابجایی صادر شد که این موضوع ناشی از تداوم پدیده خشکسالی است.
شهرستان ابرکوه با وجود مشکل آبی از 14هزار سطح زیرکشت ، سالانه بیش از 190 هزار تن محصول برداشت می کنند و یکی از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی استان یزد به شمار می رود و امرار معاش هفت هزار خانوار کشاورز و روستایی از این طریق تامین می شود.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.