دکتر محمدرضا صائینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس به عموم مردم به ویژه عزداران حسینی توصیه می شود مواد خام مصرفی سالم را مصرف کرده و از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است، استفاه کنند.
وی اظهار داشت: شهروندان به ویژه عزاداران حسینی به این موضوع توجه کنند از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی حداکثر خودداری کرده، چرا که مصرف آن چه بسا مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.
این مسئول افزود: عزاداران حسینی از ظروف یکبار مصرف گیاهی و سلولزی برای توزیع چای و از ظروف آلومینیمی نیز برای پخش مواد غذایی استفاده کنند و علاوه بر آن در تهیه و پخت غذاها به ویژه برنج از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده شود.
وی بیان کرد: توزیع آب،شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم باید با لیوان یکبار مصرف انجام گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.
صائینی افزود: در صورتی که در اهدای نذورات از شیر استفاده می شود،در صورت پاستوریزه نبودن آن باید حداقل به مدت پنج دقیقه جوشانده شود.
وی اظهار داشت: بنابراین به عزاداران حسینی توصیه می شود در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز بهداشت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین و همچنین در صورت استفاده از سالاد و سبزی بسته بندی شده دارای مجوز ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.
این مسئول ادامه داد: در طی این ایام بازرس‌های بهداشتی از شرایط موجود و ذبح نذورات بازدید خواهندکرد اما بالاترین ناظران خود مردم هستند و باید در این زمینه کوشا باشند.
صائینی افزود: متاسفانه در برخی مواقع مشاهده می شود عزاداران حسینی پس از توزیع مواد غذایی و یا نذری شربت پسماندهای تولید شده را رها می کنند و این موضوع به نوبه خود مشکلات و معضلاتی را به دنبال دارد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری ، انتقال و دفع شود که تحقق این کار مهم بروز مسائل ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: شهروندان و هم استانی در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی و یا شکایات مراتب را می توانند به سامانه 190 اطلاع دهند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.