دکتر جواد نظری روز چهارشنبه در کارگاه بیماری های منتقله از راه آب و مواد غذایی (بیماری التور) که در مرکز بهداشت استان مرکزی برگزار شد،افزود: موردی از این بیماری در استان مرکزی گزارش نشده اما باید با اطلاع رسانی بهنگام و مراقبت های موثر بهداشتی از آن پیشگیری کرد.
وی توضیح داد: در سال 94 که 80 مورد از بیماری شبه وبا (التور) در کشور گزارش شد، منشاء 50 مورد آن از کشورهای همسایه بود که به طور مستقیم با رعایت بهداشت فردی و توصیه های خاص بهداشتی می تواند پیشگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه کنترل شیوع بیماری شبه وبا در گروه های زیر 5 سال از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: التور یکی از بیماری های حاد روده ای است که عامل آن باکتری به نام ویبریوکلرا است.
نظری افزود: شبه وبا از بیماری هایی است که در صورت پیشگیری نشدن و تاخیر در درمان کشنده است و بیشتر در نقاط گرم و مرطوب و در تمام ماه های سال به ویژه از اردیبهشت تا آبان دیده می شود.
وی توضیح داد: این بیماری بعد از امراض حاد تنفسی شایع ترین بیماری واگیر دار به شمار می رود.
وی بیان کرد: بیماران مبتلا به شبه وبا به طور مشخص دچار اسهال حاد آبکی، سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش و زیاد مواجه اند که بدن آنان را به سرعت کم آبی می کند و در صورت تداوم منجر به مرگ بیمار می شود.
نظری اظهار کرد: بیمار مبتلا به شبه وبا علائمی همچون استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، فاقد تب، بدون دل درد و بدون پیچش در شکم، گرفتگی(اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار را از خود نشان می دهد.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: 90 درصد بیماران التور بدون علامت هستند و یا اسهال خفیف دارند ولی در صورت اسهال آبکی شدید، از اولین مدفوع شل تا شوک 4 تا 12 ساعت و تا مرگ 18 ساعت تا چند روز بیش تر طول نمی کشد.
وی، نخستین شکایت بیماران مبتلا به شبه وبا را احساس پری و غرغر شکم و اسهال آبکی عنوان کرد.
نظری تصریح کرد: بیماری شبه وبا از راه های تماس مستقیم همچون دست های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراع بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار و از طریق راه های غیرمستقیم همچون مصرف آب آلوده به مدفوع (آلودگی آب توسط مدفوع به طور ثانوی، دفع ناصحیح فاضلاب و نشت آن به آب آشامیدنی)، منابع آب حفاظت نشده مانند چاه ها، دریاچه ها، استخرها، جوی ها و منتقل می شود.
وی استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده، گندزدایی نشدن موثر سبزی و میوه ها، یخ آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته و تخم مرغ در خارج از یخچال را از دیگر راه های انتقال غیرمستقیم این بیماری دانست.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از بیماری های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی از جمله بیماری های اسهالی لازم است به نکاتی همچون نمونه برداری مدفوع از نظر ابتلا به شبه وبا، برقراری نظام گزارش دهی سریع و فوری، نظارت منظم بر سالم بودن آب مصرفی شامل آب آشامیدنی و آب شستشو و استخرها، نظارت دقیق برتوزیع و سالم بودن اغذیه مصرفی، آموزش بهداشت همگانی در خصوص بهداشت فردی از طریق خود مراقبتی و کشف بهنگام و شناسایی موارد بروز طغیان ها توجه ویژه شود.
دکتری نظری تاکید کرد: در هر 100 هزار نفر پنج مورد طغیان بیماری گزارش می شود و بیماری های شبه وبا باید به صورت فوری گزارش داده شود.
در حال حاضر 25 مرکز خدمات جامع سلامت و 68 پایگاه سلامت در استان مرکزی فعال است که از بین 68 پایگاه سلامت 38 پایگاه در دولت یازدهم احداث و 30 مرکز نیز نوسازی و بهسازی شده است.
از آغاز استقرار دولت تدبیر و امید و در راستای برنامه تحول نظام سلامت 375 نفر به عنوان کارشناس بهداشت محیط، تعذیه و روانشناس جذب این مراکز و پایگاه ها شده اند که همه خدمات خود را به صورت رایگان به مراجعان ارائه می کنند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.