جولین بارنز دیسی، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا، معتقد است که تشدید تنش‌ها از سوی اسرائیل، خودداری تهران را از انتقام گرفتن جدی‌تر دشوار می‌کند.

به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی از حمله هفته گذشته رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه نوشت: اکنون سوال این است که آیا اسرائیل حملات بیشتری به سوریه انجام خواهد داد یا خیر؟

انتظار می‌رود حملات هوایی شدید اسرائیل به سوریه ادامه یابد، زیرا در جنگ غزه که محرک اصلی کنونی درگیری‌های شدید در سراسر منطقه است هیچ نشانه‌ای از توقف فوری تبادل آتش به چشم نمی خورد.

پدافند هوایی مستقر شده توسط ارتش سوریه برخی از حملات به این کشور را درگیر و رهگیری می کند، اما نمی تواند آنها را به طور کامل متوقف کند. روسیه حملات هوایی اخیر اسرائیل را به شدت محکوم کرده است اما علیه آنها اقدامی نکرده است.

آرون لاند، یکی از همکاران اندیشکده سنتوری اینترنشنال مستقر در آمریکا، می‌گوید که حملات متهورانه تر اسرائیل تا حدودی پاسخی به افزایش احتمالی ارسال تسلیحات ایران به حزب‌الله از طریق سوریه است.

او در این گفت و گو مدعی شد: «اما من فکر می‌کنم به‌طور کلی‌تر این حمله نشان‌دهنده این است که اسرائیلی‌ها دستکش‌ها را درآورده‌اند و تلاش‌های بیشتری برای تحقیر حزب‌الله و لجستیک ایران انجام می‌دهند. حمله به کنسولگری ایران بخشی از آن الگوی هدف‌گیری تهاجمی‌تر اسرائیل است.»

آیا درگیری گسترده تری وجود خواهد داشت؟ تهران اکنون برای پاسخ به حمله اخیر اسرائیل تحت فشار است، اما به دنبال آن است که میان پاسخ به این حمله و  تمایل اعلام شده خود برای خودداری از گسترش جنگ علیه غزه در سراسر منطقه، تعادل برقرار کند.

لوند گفت که « پاسخ ایران می‌تواند از ضربه زدن به یک کشتی مرتبط با اسرائیل یا حملات در اقلیم کردستان عراق تا هدف قرار دادن نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیل در خارج یا حملات بیشتر توسط محور مقاومت در اراضی اشغالی  باشد. » در این لیست اشاره ای به حمله مستقیم به اسرائیل از سوی ایران نشده است.

او گفت: «اما محدودیت‌هایی وجود دارد که ایران چقدر می‌تواند به اسرائیل در تلافی این حمله ضربه بزند آنهم بدون  استفاده از ابزارهایی که می‌تواند تعادل درگیری را برهم بزند، یا اسرائیل را برای مقابله با مثل و قرار گرفتن در پرتگاه یک درگیری گسترده تر در منطقه تحریک کند.

لوند گفت:  « برای مثال، حمله مستقیم ایران به اسرائیل احتمالاً باعث حمله اسرائیل به خاک ایران می‌شود، در حالی که تشدید تنش از طریق حزب‌الله می‌تواند خطرات جنگ منطقه‌ای را تشدید کند.»

ایران همچنین ممکن است شروع به اعمال فشار بیشتر بر نیروهای آمریکایی در منطقه کند، این راهی برای انجام کاری قابل مشاهده و تشویق تلاش های ایالات متحده برای مهار اسرائیل خواهد بود. اما در اینجا هم محدودیت‌هایی وجود دارد که آنها تا چه حد می‌خواهند علیه آمریکایی‌ها پیش بروند.

جولین بارنز دیسی، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا، نیز مدعی است که تشدید تنش‌ها از سوی اسرائیل، خودداری تهران را از انتقام‌جویی جدی‌تر دشوار می‌کند.

او به الجزیره گفت: «در ماه‌های اخیر، ما شاهد تمایل ایران برای کنترل اوضاع و جلوگیری از درگیری‌های گسترده‌تر بوده‌ایم، اما تهران اکنون ممکن است برای دفاع از اعتبار موضع بازدارندگی‌اش با قدرت بیشتری واکنش نشان دهد. در حال حاضر  بعید است ایران به بیانیه‌های علنی غرب در محکومیت حمله با توجه به ادامه حمایت قوی آنها  از اسرائیل، از جمله از طریق تدارک مداوم تسلیحاتی که اسرائیل در غزه و منطقه استفاده می‌کند، اهمیت زیادی بدهد و یا آنها را کافی بداند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.