مصطفی شبه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تصیم گیری درباره رهاسازی آب از سد کرخه برای آبگیری هورالعظیم به منظور مهار آتش سوزی آن در خاک عراق بر عهده استانداری خوزستان است و تاکنون دراین باره تصمیمی گرفته نشده است.
وی گفت: نظر کارشناسی ما این است که رهاسازی آب مشکل آتش سوزی در این تالاب را به طور کامل حل نمی کند، و اگر چه ممکن است بخش هایی از آتش خاموش شود اما همچنان بخش های دیگری که مستعد آتش سوزی است باقی می ماند.
شبه، بهترین راهکار را مذاکره با کشور عراق دانست و ادامه داد: در این زمینه بخش دیپلماسی و وزارت امور خارجه باید اقدام و عراق را قانع کند که به تعهد خود برای تامین حقابه هورالعظیم عمل کند.
وی بیان کرد: کشور عراق برای خاموش کردن آتش سوزی و یا رهاسازی آب به تالاب تاکنون هیچ اقدامی نکرده است و باید مذاکراتی با این کشور صورت می گرفت.
شبه، کمبود آب در حوضه رودخانه کرخه را یکی دیگر از محدودیت ها برای رهاسازی آب به سمت تالاب بیان کرد و گفت: آورد رودخانه کرخه نسبت به پارسال 14 درصد و نسبت به سال های نرمال 40 درصد کاهش دارد و حجم ذخیره سد کرخه نیز یک میلیارد و 482 میلیون مترمکعب است.
معاون سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: رهاسازی آب به سمت عراق، سعی و خطاست و با توجه به اینکه از وضعیت توپوگرافی هورالعظیم در این کشور اطلاع درستی نداریم، مشخص نیست چقدر در آتش سوزی آن تاثیر داشته باشد.
وی درباره تامین نشدن حقابه بخش ایرانی هورالعظیم نیز گفت:زمین های کشاورزی در حاشیه رودخانه کرخه، آب رها شده را در پایین دست استفاده می کنند، و اکنون کمتر از 10مترمکعب برثانیه آب وارد تالاب می شود.
شبه، همچنین درباره تاثیر دایک مرزی در جلوگیری از ورود آب کرخه به هورالعظیم و آتش سوزی های آن بیان کرد: شیب تالاب به سمت بخش عراقی آن است و اگر دایک مرزی ساخته نمی شد، آبی که وارد هور می شد به سمت عراق می رفت و بخش ایرانی خشک می شد.
مدیران آب خوزستان در حالی رهاسازی آب کرخه به سمت بخش عراقی هورالعظیم را راهکار خاموش کردن آتش نمی دانند که مسئولان محیط زیست خوزستان پیش از این، آبگیری تالاب را تنها راه مهار آتش اعلام کرده بودند.
دایک مرزی به طول 104 کیلومتر با عرض بیش از هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر میان است که ازسال 1390 بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم را جدا می کند. یکی از اهداف ساخت این سد بتنی جلوگیری از ورود آب کرخه به بخش عراقی هورالعظیم است. کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقد هستند این دایک مرزی بدون مطالعات کافی ساخته شده و علاوه بر قطعه کردن هورالعظیم، باعث مسدود شدن مسیر آبزیان و زیستمندان تالاب و از بین رفتن ذخایر و زیستگاه ها شده است.
آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است. با وجود ادامه دودگرفتگی شدید برخی شهرها و روستاهای خوزستان از جمله اهواز، کار مهار آتش در تالاب متوقف شده است.
مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد و یک روز پس از سفر کلانتری رسیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است.
تاکنون بیش از 28 هزار هکتار از نیزارهای هورالعظیم طعمه آتش شده و وزش باد موجب انتشار دود غلیظ و بوی نامطبوع تا فاصله 110 کیلومتری و تا گستره 6 شهرستان خوزستان شده است.
به گفته فرماندار هویزه، تنها در این شهرستان بیش از 250 نفر به دلیل مشکلات ناشی از دود غلیظ راهی بیمارستان شده اند.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان نیز میزان غبار در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از 50 متر نیز رسیده است.
هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. این تالاب از رودخانه کرخه و دجله آب می گیرد اما در این سال ها حقابه آن به شدت کاهش یافته است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه به این تالاب وارد نشده و بخش عراقی آن نیز کاملا خشک است.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.