به گزارش ایرنا فرهاد قلی نژاد پنجشنبه در همایش پیشگیری ومهار آتش سوزی در جنگل ها ومراتع با مشارکت جوامع محلی در اطفای حریق تابخانه مخبر دزفول افزود:یکی از بحران های محیط زیست کشور آتش سوزی جنگل ها و مراتع محسوب می شود ضمن اینکه زمانی ریزگرد میهمان ناخوانده این استان به شمار می رفت که اکنون به میهمان همیشگی تبدیل شده و وضعیت به گونه ای پیش رفته که باید آمار روزهای عادی و به دور از آلودگی را محاسبه کنیم.
وی با بیان اینکه 230 هزار هکتار از جنگل های زاگرس و بلوط در دزفول واقع شده اند گفت:بیش از 50 درصد استان خوزستان تحت پوشش مرتع و 20 درصد استان را جنگل در بر گرفته که بخش از آن حفاظت شده است.
قلی نژاد اظهار داشت:با توجه به اینکه اطفای حریق در کوهستان نیازمند بالگرد و امکانات ویژه است ولی مدیران در سطح کلان با استان وشهرستان ها همکاری ندارند لذا مشارکت جوامع محلی و مردمی باید در حفاظت از جنگل ها و مراتع پررنگ تر شود.
وی گفت:در برخی موارد پیشگیری و دقت یک چوپان مانع از آتش سوزی شده که اگر در همان نقطه آتش سوزی رخ می داد با بالگرد نیز نمی توانستیم آتش را خاموش کنیم .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه حدود 9درصد از کل مساحت کشور را جنگل و 52 درصد آنرا مرتع تشکیل داده است گفت: ایران جزء کشورهای خشک دنیا محسوب می شود که باید برای حفاظت از جنگل و مرتع های آن برنامه ریزی کرد.
وی گفت:76 درصد از مساحت استان خوزستان به آتش سوزی حساس است و باید برای اطفای حریق این مساحت برنامه ریزی اصولی شود.
قلی نژاد با بیان اینکه هر درخت زاگرسی بین 600 تا 800 سال عمر می کند و جایگزینی ندارد گفت:جنگل های دز آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری محسوب می شوند که جزء میراث طبیعی کشور بوده و زیستگاه گونه های مهمی چون گوزن زرد،بز کوهی،لاک پشت فراتی و دیگر گونه های جانوری هستند.
وی با بیان اینکه حدود 9 درصد از جنگل های زاگرس در استان خوزستان واقع شده اند گفت:خوزستان مقام سوم از نظر مساحت جنگلی زاگرس را دارد که ممکن است زیستگاه های خرس قهوه ای،پلنگ ایرانی و بزکوهی در این مناطق دستخوش آتش سوزی شوند .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود:البته برخی آتش سوزی ها با هدف دفع آفت به دنبال سرایت بیماری در جنگل ها به صورت عمدی و کنترل شده صورت می گیرد که البته به ندرت اتفاق می افتد ولی اکثر آتش سوزی ها به علت بی احتیاطی گردشگران،چوپانان و برخی آتش سوزی ها غیرعمدی است.
قلی نژاد به وقوع آتش سوزی در کرخه و طعمه حریق شدن 300 هکتار از جنگل های کرخه اشاره کرد و گفت: در 2 حادثه آتش سوزی در منطقه دز حدود چهار هکتار جنگل طعمه حریق شد و در 6 مورد آتش سوزی در پارک ملی دز نیز 8،5 هکتار جنگل از بین رفت.
وی نبود مرز در مناطق جنگلی را مهمترین دلایل تصرف عدوانی و آتش سوزی های عمدی دانست وگفت:برای تعیین مرز جنگلی تا کنون یک هزار و 500 اصله درخت کنار در زاویه ها و هزاران اصله نهال در پارک دز کاشته شده است .
وی بر ضرورت همکاری کشاورزان،عشایر،گردشگران و جوامع محلی برای اطفای حریق تاکید و از همکاری پیشین آنها تقدیر کرد.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.