به گزارش ایرنا ابوالحسن معماری روز چهارشنبه به مناسبت نامگذاری 26تیر سالروز شکل گیری قانونی شورای نگهبان در سرسرای اداری دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در اهواز افزود: موضوع احراز و مصداق رجل سیاسی و مذهبی برای نامزدهای ریاست جمهوری ، هزینه های تبلیغات انتخابانی نامزدها ، تبلیغات زودرس و تبلیغات نامزدها در فضای مجازی از موضوع هایی است که قانون در باره آنها سکوت کرده و مجازات هایی را نیز برای برخی از تخلف ها درنظر نگرفته است.
وی با بیان اینکه اصلاح و بازنگری قانون انتخابات در حال بررسی است افزود:چنانچه چنین مسائلی به قانون تبدیل شود شاهد انتخاباتی به مراتب سالم تر در کشور خواهیم بود.
معماری افزود:قوانین خوب و به روز که حقوق همه در آن رعایت شده باشد منجر به برگزاری انتخاباتی شفاف و بدون نقص خواهیم بود که امید است در انتخابات آینده با تدوین و اصلاح قانون مربوط به انتخابات ، شاهد انتخاباتی قانونمند تر و شفاف تر باشیم.

*اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی در شورای نگهبان نهفته است
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان خوزستان ، تطبیق و عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و شرع مقدس ، تفسیر قانون اساسی و پاسداری و صیانت از آن ، نظارت عام(استصوابی) بر انتخابات و همه پرسی در همه مراحل انتخابات ، تشخیص صلاحیت های نامزدهای انتخابات ، شمارش آرا و رسیدگی به شکایات های انتخاباتی و اعلام نتیجه و صحت قطعی انتخابات را از وظایف اصلی شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی در نهاد شورای نگهبان نهفته است.
معماری با بیان اینکه همه مصوبات مجلس شورای اسلامی طبق قانون باید به تایید نهایی شورای نگهبان برسد تا مصوبه مجلس ، به قانون تبدیل شود افزود:هیچ قانونی در کشور اجرایی نمی شود مگر اینکه در شورای نگهبان تایید شود.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی و مراجعه به آراء عمومی از وظایف مهم شورای نگهبان در موضوع انتخابات است افزود: در موضوع احراز صلاحیت های نامزدهای مجلس خبرگان رهبری به دلیل اینکه یک مساله تخصصی است تنها باید فقهای شورای نگهبان و نه حقوقدانان این نهاد ، باید در باره صلاحیت این نامزدها نظر بدهند و آن را بررسی کنند.
معماری با اشاره به اهتمام خاص امام راحل به شورای نگهبان و تثبیت جایگاه قانونی این نهاد در فصول مختلف قانون اساسی افزود: اصل تطبیق مصوبات مجلس با قانون شرع در متمم قانون اساسی مشروطه توسط بزرگانی همچون شهید شیخ فضل الله نوری گنجانده شد ولی در هیچ مقطعی در ادوار مجلس در قبل از انقلاب اسلامی
بجز دوران کوتاه شهید آیت الله سیدحسن مدرس عملی نشد.

*انتخابات واقعی در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان خوزستان گفت: انتخابات واقعی و مردمی تنها در سایه برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و تنها 40روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، نخستین انتخابات برای تعیین حکومت و نظام سیاسی مستقر در کشور برگزار شد و بیش از 98درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند.
معماری در ادامه با بیان اینکه با وجود شورای نگهبان و نهادهای حاکمیتی امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد و از آرای مردم در انتخابات به عنوان حق الناس صیانت شده و می شود افزود: دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان هیات های نظارت و بازرسی در شهرستان ها و بخش ها را تعیین می کند و در مراحل ابتدایی پس از بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی ، به هیات نظارت استانی ارجاع می شود و پس از بررسی صلاحیت ها ، نتایج به هیات مرکزی شورای نگهبان منعکس می شود.
به گزارش ایرنا در هفتم خرداد ماه 1359 همزمان با شروع به کار نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ، 6 حقوقدان شورای نگهبان از سوی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند و در 26 تیرماه همان سال با تکمیل ترکیب قانونی شورای نگهبان ، این نهاد به طور رسمی موجودیت یافت.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.