مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بروز این بیماری در برخی استان های کشور و احتمال شیوع این بیماری که مشترک بین انسان و دام است اظهار کرد:برای پیشگیری از انتشار و شیوع این بیماری خطرناک و کشنده اقدام هایی همچون سمپاشی کانون های احتمالی این بیماری در حال انجام است.
وی افزود: سم و سمپاش های موردنیاز برای ضد عفونی کردن محل های نگهداری دام در نقاط مختلف خوزستان بین شبکه های دامپزشکی در شهرستان ها خریداری و توزیع شده است.
کنارکوهی با بیان اینکه در این موقع از سال ، احتمال انتشار بیماری تب کریمه کنگو به دلیل زاد و ولد 'کنه' که عامل اصلی و انتشار این بیماری است بیشتر است گفت: مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه با همکاری مراکز بهداشتی در حال انجام است و امیدواریم با تشدید این مراقبت ها ، شاهد بروز این بیماری در استان نباشیم.

* دامداران سم پاشی و ضدعفونی محل نگهداری دام ها را جدی بگیرند
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از دامداران خوزستان خواست با سم پاشی و ضدعفونی منظم محل نگهداری دام ها ، برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو مشارکت داشته باشند.
کنارکوهی با بیان اینکه در این ارتباط هشدارها و اطلاع رسانی لازم به دامداران از سوی شبکه های دامپزشکی در شهرستان ها صورت گرفته، از دامداران خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک به سرعت ماموران شبکه دامپزشکی را در جریان قرار دهند.

* گوشت قرمز را از مراکز مجاز خریداری کنید
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از عموم مردم خواست گوشت قرمز را از مراکز مجاز خریداری کنند و توجه کنند لاشه باید 'لیبرل'(برچسب)، که بیان کننده شناسنامه و تضمین سلامت گوشت است داشته باشد.
وی با اشاره به مشاهده کشتار غیرمجاز در برخی مناطق خوزستان و عرضه آن با قیمت پایین تر از بازار به مردم، توصیه کرد به هیچ وجه از اینگونه گوشت ها که می تواند سبب بروز تب کریمه کنگو شود خریداری نکنند.
به گفته کنارکوهی ، چون این بیماری در دام بدون علامت است باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتیگراد قرار گیرد تا ویروس‌ های آن از بین بروند و پس از آن مصرف شود.
تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری این بیماری در انسان و دام وجود ندارد اما چنانچه فرد، به موقع برای درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان و فرد آلوده را از مرگ حتمی نجات داد.
تاکنون چند مورد از بیماری تب کریمه کنگو در استان کرمان که منجر به مرگ یک فرد آلوده شده گزارش شده است.
بر اساس اعلام دامپزشکی خوزستان ، حدود 400هزار راس دام سنگین و 2.5میلیون راس دام سبک به ارزش تقریبی 70هزار میلیار ریال در خوزستان وجود دارد.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.