پیشگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام به‌منظور پیشگیری از بیماری «تب کریمه کنگو» توسط مسئولان مربوطه در کهگیلویه و بویراحمد از موارد بسیار ضروری بوده و عرضه‌کنندگان دام، قصابان و مردم باید هنگام کشتار، عرضه و مصرف گوشت نکات بهداشتی را رعایت کنند.
طی چند روز گذشته خبرهای زیادی در مورد شیوع بیماری به نام «تب کریمه کنگو» در نقاط مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است.
«تب کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی و قابل انتقال میان انسان و دام است که لازم است به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
این بیماری بیشتر از طریق کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی نیز دارد که شش ماه اول سال و گرمای هوا شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به وجود می‌آورد.
نیش کنه آلوده، تماس با کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلود‌ه‌کننده دام مبتلا از راه‌های انتقال این بیماری است.
«تب کریمه کنگو» بسیار خطرناک بوده و طبق گفته کارشناسان این حوزه در 30 درصد موارد حتی با انجام اقدامات درمانی، کشنده است.
افرادی که به‌صورت مداوم با حیوانات در تماس‌اند، قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها و افرادی که حیوانات اهلی را در خانه نگهداری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند.
رعایت نکردن اصول بهداشتی اولیه و تماس با مستقیم با حیوان از راه‌های ابتلا و تشدید این بیماری بوده و حتی ممکن است منجر به مرگ فرد شود.
این بیماری علائم درمانگاهی مشخصی نداشته و هنگامی‌که ویروس در خون دام وجود داشته و انسان از گوشت آن استفاده می‌کند علائمی مانند آنفلوانزا (تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد شکم، درد کمر و حساسیت به نور) در فرد ایجاد می‌شود.
این بیماری سه تا پنج روز با ظاهر شدن علائمی همراه خونریزی که به‌صورت تکه‌های قرمز یا بنفش روی پوست، دهان یا گلو بروز کرده و به‌تدریج تشدید می‌شود.
محدودیت‌های ورود گوشت قرمز و سفید در برخی نقاط منجر به فروش زنده مرغ و کشتار غیرمجاز دام در برخی از مناطق استان شده که می‌تواند این بیماری را در استان شایع می‌کند.
پیشگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام توسط مسئولان مربوطه به‌خصوص دامپزشکی در کهگیلویه و بویراحمد از موارد بسیار ضروری و مورد توجه بوده و لازم است مردم، دامداران، عرضه‌کنندگان دام و قصابان باید نکات بهداشتی هنگام پرورش، کشتار، عرضه و مصرف گوشت رعایت کنند.
فعالیت قصابی‌های بین‌راهی غیرمجاز بوده و تهدید برای سلامتی بوده و لازم است مردم باید برای تأمین سلامتی و امنیت خود از قصابی‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی گوشت مورد نیاز خود را تأمین کنند.
مردم نیز باید به این موضوع توجه کرده و ضمن خودداری از مصرف آنی گوشت آن را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.
لازم به یادآوری است؛ مردم به‌محض داشتن هرگونه علائم بیماری بدون درمان خودسرانه در منزل در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.
_______________
انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد** 6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.