آیت الله محمدعلی موسوی جزایری شامگاه چهارشنبه در نشست با وزیر نیرو در اهواز اظهار کرد: نخیلات شادگان که از رودخانه مارون و با گذشت این رودخانه از حدود 10 شهر سیراب می شوند، به دلیل بی رمق شدن این رودخانه در معربض خطر هستند.
وی افزود: شادگان همواره یکی از مراکز مهم خرما بوده ولی امروز به دلیل تخصیص ها و خشکسالی در معرض نابودی قرار دارند.
امام جمعه شهرستان اهواز بیان کرد: ثروت ملی دیگر خوزستان، تالاب شادگان بوده که به دلیل خشکسالی در معرض نابودی قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتر از سوی وزارت نیرو دارد.
وی ادامه داد: تالاب شادگان پیش از انقلاب اسلامی 400 هزار هکتار مساحت داشته ولی خشکسالی های اخیر و تخصیص آب ها باعث شده ساکنان روستاهای جزیره ای آن که با برنجکاری، گاومیش داری و‌پرورش ماهی و طیور ارتزاق می کنند، دچار مشکل شوند.
آیت الله موسوی جزایری با بیان این که مردم خوزستان استحقاق تخفیف تعرفه برق را دارند، گفت: حد نصابی که تخفیف تعرفه برق برای اهواز اعلام شده سه هزار کیلووات ساعت در ماه و در آبادان بالای چهار هزار کیلووات بوده که تقاضای افزایش آن را داریم.
وی ادامه داد: تحمل شرجی و گرما دشوار بوده و وقوع ریزگردها آن را دشوارتر می کند به طوری که مردم مجبور به ماندن در خانه و استفاده از کولر گازی هستند در حالی که مردم خوزستان استحقاق بیشتری دارند.

***برای تامین آب کشت های موقت در مضیقه هستیم
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: با وقوع وضعیت بی سابقه کنونی در استان باید باغات و کشت های دائمی را حفظ کرد ولی برای کشت های موقت در مضیقه هستیم.
محمدرضا شمسایی اظهار کرد: در زمینه کشت تابستانه وضعیت خوبی در حوزه منابع آبی نداریم و با توجه به وضعیت کنونی، تالاب ها خشک تر خواهند شد و کشاورزی باید کاهش پیدا کند.
وی در خصوص هور شادگان و تأمین حقآبه آن گفت: قبول داریم که تالاب هورالعظیم دچار مشکل شده ولی دلیل این امر خشکسالی های بی سابقه در کشور است به شکلی که اگر هیچ کشتی صورت نگیرد و سدی نباشد، باز هم این حوضه و تالاب درگیر کم آبی است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: امسال میزان بارندگی در حوضه مارون 82 درصد کاهش داشته و بر اساس آمار 57 ساله در این حوضه چنین کاهش بارانی بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: اگرچه در سال های گذشته هم درگیر خشکسالی بودیم ولی امسال نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد کمتر بارش داشته ایم که بسیار نگران کننده است.
شمسایی با تایید مشکلات نخیلات شادگان عنوان کرد: چند سال پیش که مسئله خشکسالی شدت یافت، به این فکر افتادیم که آب را از کارون به جراحی انتقال دهیم تا مسئله نخیلات شادگان حل شود.
وی ادامه داد: ظرف کمتر از یک سال این مطلعات انجام و وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی آن را تایید کردند ومقرر شد اعتبارات آن تامین و خط انتقال آب از کارون به نخیلات شادگان اجرایی شود تا این مشکل به شکل اساسی رفع شود.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: این خط انتقال حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین بودجه، حداکثر در مدت 2 سال کامل می شود.
شمسایی گفت: تلاش می کنیم درکوتاه مدت بتوانیم از نهرهای موجود در منطقه از جمله نهر 'بحر'، از طریق بخشی از آب نهرهای سنتی و همچنین توسط کانال جهاد نصر برای ریزگردها، آب را تامین کنیم.

***تامین اعتبار برای آبرسانی به نخیلات شادگان دشوار است
در ادامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان بیان کرد: برای تأمین آب نخیلات شادگان به سه هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که به راحتی قابل تأمین نیست و به شرط تأمین اعتبار نیز تکمیل آن حدود 2سال طول می کشد.
وی افزود: رایزنی هایی برای تأمین اعتبار آبرسانی به نخیلات شادگان انجام گرفته تا 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری جهاد نصر برای شادگان و انتقال آب به نخیلات تخصیص یابد که با وجود موافقت وزارت جهادکشاروزی، هنوز به تایید ستاد اقتصاد مقاومتی نرسیده است.
استاندار خوزستان بیان کرد: اگر کانال ریزگردها 12 کیلومتر امتداد یابد، به رودخانه جراحی می رسد و بعد هم آب به صورت ثقلی پایین می رود ولی مهم ترین موضوع کنونی، تخصیص آب به این کانال ها است که باید حل شود.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو ظهر امروز چهارشنبه در سفری دو روزه و به منظور کلنگ زنی و بهره برداری از چندین طرح در حوزه‌های آب و برق از طریق فرودگاه آبادان وارد خوزستان شد.
بهره‌ برداری از سد سلولی و قفل کشتیرانی بالادست بهمنشیر، بهره برداری از پروژه آبرسانی روستای چمیان شهرستان کارون، بازدید و بهره برداری از ساختمان مانیتورینگ داده های آب و هواشناسی مرکز داده سازمان آب و برق و کلنگ زنی پست GIS فولاد خوزستان در اهواز از جمله برنامه های روز نخست سفر وزیر نیرو به خوزستان است.
آبگیری سد تنظیمی آریوبرزن و بهره‌ برداری از واحد دوم نیروگاه مارون، آغاز عملیات اجرایی سامانه انتقال آب شرب و کشاورزی شهرستان های شمال شرق خوزستان در ایذه، کلنگ زنی پست 400/132 جندی شاپور دزفول و بهره برداری از طرح آبرسانی به شهرستان شوشتر از برنامه های روز دوم سفر وزیر نیرو به خوزستان است.
7148/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.