نخستین زیست‎باستان‎شناس کشور با اشاره به کاوش‎هایی که در محوطه تاریخی اندیمشک انجام شده، گفت: اسکلت‎های مکشوف دراین سایت، آثار بسیار جالبی هستند که از نظر زمین‎شناسی، انسان‎شناسی و باستان‎شناسی، سبک زندگی مردم در سده‌های پایانی هزاره اول پیش از میلاد را نشان می‎دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا افشار اظهار داشت: گورهای اندیمشک سایت‎ بسیار مهمی هستند که بقایای اسکلتی زیادی را در دل خود جای داده‎اند که این بقایا می‎توانند گذشته مردم اندیمشک و خوزستان را به تصویر بکشد. 

وی افزود: در آن منطقه اسکلت‎های مرد، زن و کودکان کشف شده است و باتوجه به مطالعات باستان‎شناسی و زمین‎شناسی مشخص شد که محوطه می‎تواند اطلاعات بسیار غنی را درخصوص تاریخ و مردمان ساکن اندیمشک ارائه دهد. 

این زیست‎باستان‎شناس تصریح کرد: اسکلت‎های موجود در محوطه تاریخی اندیمشک، اطلاعاتی را درخصوص مردمانی که در سدههای پایانی هزاره اول پیش از میلاد در آنجا ساکن بودند، نحوه زندگی، رفتار اجتماعی، نحوه تدفین مردگان، آداب و رسوم، رژیم غذایی، بیماری‎های آنان و بسیاری از مسائل مهمی که برای باستان‎شناسی اهمیت دارد ارائه می‎دهند؛ اطلاعاتی که برای مردمان منطقه و شهری که مایلند در مورد گذشتگان خود بیشتر بدانند بسیار جذاب هستند.

وی گفت: در مجموع این محوطه می‎تواند اطلاعات وسیعی را درخصوص شهر اندیمشک و منطقه خوزستان ارائه دهد و پازل مربوط به مردم بیش از 2000 سال قبل در منطقه را تکمیل کند.

افشار بر گشترش کاوش‎ها در این منطقه تأکید کرد و افزود: باید به واسطه کاوش‎ها مشخص شود انسان‎های این دوره چه کسانی بودند و اطلاعاتی را درخصوص آن‎ها کسب کنیم. در همان منطقه پنج تا شش اسکلت یافت شد که مطالعات و آزمایش‎ها روی آن‎ها حتی برخی بیماری‎های افراد را نیز در آن زمان نشان داد. 

وی با تأکید بر اهمیت این سایت به لحاظ انسان‎شناسی و سبک زندگی افراد خاطرنشان کرد: به نظر من مردم اندیمشک و مسئولان میراث فرهنگی که به این کاوش کمک می‎کنند به این امر واقف هستند که اگرچه انجام این کاوش‌ها ممکن است مقداری از جلوه شهری را برهم بریزد اما اطلاعات غنی را در اختیار مردم درخصوص تاریخ منطقه قرار خواهند داد که بسیار منحصر بفرد، مهم  و دارای ارزش برای باستان‎شناسی اندیمشک و خوزستان است. 

این زیست‎باستان‎شناس افزود: این آثار باید بیشتر کاوش شوند و به واسطه آن‎ها اطلاعاتی نظیر تعداد کودکان دفن شده، بیماری آن‎ها، نسبتهای فامیلی آن‎ها و موقیعتهای اجتماعی را به دست آورد تا به تبع آن بتوانیم جامعه آن زمان را بازسازی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: فضا برای کاوشهای وسیع‌تر فراهم آید تا بتوان اطلاعات بیشتری را درخصوص انسان‎شناسی منطقه کسب کرد چراکه اطلاعات موجود اگرچه اطلاعات اندکی هستند اما شروعی است برای کاوش‎های بعدی که درصورت تأمین بودجه، محقق خواهد شد و شناخت ما از گذشته اندیمشک بیشتر از پیش خواهد شد.

گفتنی است، شهریورماه سال‌جاری حین عملیات شرکت آب و فاضلاب  اندیمشک، تعدادی آثار تاریخی مشاهده شد که با درخواست و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و حمایت شرکت آب و فاضلاب استان و به کمک کارشناسان بومی شهرستان اندیمشک و نیز کارشناسان خبره دوران تاریخی به سرپرستی یوسف دیناروند و براساس مجوز صادره از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و  پژوهشکده باستان شناسی در آذر ماه سال جاری کاوش نجات بخشی در آن منطقه آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.