به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی پنجشنبه در نخستین یک روزه همایش حقوق شهروندی خوزستان
که با حضور دستیار ویژه رییس جمهوری در حقوق شهروندی، در محل استانداری برگزار شد، افزود:
اگر دولت اجرای گام به گام قوانین مربوط به حقوق شهروندی را از نهادهای خود آغاز کند دستگاه های مربوطه ناگزیر به جدی انگاشتن حقوق شهروندی خواهند شد.
وی گفت:نبود شفافیت اطلاعاتی در حوزه های مختلف سیاسی،اجتماعی، اقتصادی،به ویژه قوانین و مقررات مربوط به شهروندان موجب ایجاد مشکلات بسیاری می شود بنابراین دادن اطلاعات صحیح و صریح به مردم، عاملی برای کمک به عملیاتی شدن حقوق شهروندی است.

** اتحاد کم نظیر ادیان و اقوام در خوزستان
استاندار خاطر نشان کرد:خوزستان به لحاظ خرده فرهنگ ها یکی از خاص ترین استان های کشور است زیرا اقوام و ادیان مختلف در کمال صلح و آرامش و رویکردی براساس اتحاد در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
وی ادامه داد: ارتباط مسالمت آمیز اقوام و ادیان در خوزستان باتوجه به پیشینه تاریخی، الگوی قابل بهره برداری در راستای تحقق حقوق شهروندی برای ایران و حتی جهان است.
وی گفت: حقوق شهروندی یک موهبت الهی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. واژه شهروند معمولا همراه با واژه دولت مطرح می شود و ظهور آن را می توان مصادف با پیدایش نخستین دولت های ملی دانست.
شریعتی افزود: شهروندی از جمله مفاهیم نوینی است که به طور ویژه ای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.احترام به حقوق مردم از مقدمات توجه به حقوق شهروندی است؛ دوام و مشروعیت یک حکومت در رضایتمندی حقوق شهروندان است.

** لزوم دسترسی یکسان به فرصت های اقتصادی و اجتماعی
وی با اشاره به اینکه اسلام به تمام ابعاد زندگی بشر و حقوق آنها توجه کرده یادآور شد: از جمله مسایل مهم حقوق شهروندی و اسلام توجه به کرامت انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حیات، برابری بدون توجه به نژاد، رنگ پوست و ... است که در سیره پیامبر اکرص (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز بدان اشاره شده است.
شریعتی گفت:در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تمام حقوق انسانی و شهروندی مردم اشاره شده و اجرای آن از طرف دولت برای تمام مردم مورد تصریح قرار گرفته است. عملیاتی شدن منشور حقوق شهروندی زمانی ممکن است که تمام افراد جامعه از کلیه حقوق مطرح شده در این منشور برخوردار بوده و به فرصت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.
وی اظهار کرد: از سویی دیگر شهروندان که به عنوان اعضای یک جامعه در حوزه های مختلف حضور دارند مسئولیت هایی نیز برای اداره بهتر یک جامعه و ایجاد نظم بر عهده دارند که این امر نقش مهمی در احیای حقوق شهروندی دارد.
استاندار خوزستان گفت:برای اجرایی شدن حقوق شهروندی باید ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و معیارهای اخلاقی مرتبط با حقوق شهروندی به مردم آموزش داده شود این امر به نهادینه شدن
اخلاق شهروندی در جامعه کمک می کند در غیر این صورت تحقق آن با موانع بسیاری روبه رو می شود.
وی با بیان اینکه حکومت اسلامی در حکومت امام علی(ع) تجلی پیدا کرده افزود:ایشان آینه تمام نمای اسلام است. حق امنیت و مسئولیت از مهم ترین حقوق شهروندی در جامعه اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) است به طوریکه ایشان حاکمان را به سعه صدر فرا می خواندند.
شریعتی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی یکی از وجوه پیشرفت جامعه مدرن است اظهار کرد: واضح است که هیچ عاملی مانند فقر، نژاد، طبقه اجتماعی و سیاسی و اقلیت بودن نباید مانع تضییع حقوق افراد شود.

**پوشش 60درصدی بیمه تامین اجتماعی در خوزستان
مدیرکل تامین اجتماعی استان خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه بالغ بر 2 میلیون و 800هزار نفر از مردم خوزستان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند گفت: این رقم حدود 60 درصد جمعیت استان را شامل می شود.
محمود یارعلی زاده افزود: پیچیدگی و تنوع خدمات این سازمان را بر آن داشت تا سیستم ارایه خدمات را از حالت سنتی و دستی به دیجیتال تغییر دهد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان تامین اجتماعی خوزستان به استراتژی توسعه فیزیکی، برون سپاری خدمات به بخش خصوصی و ارایه خدمات به صورت غیر حضوری را در دستور کار قرار دارد.
یارعلی زاده اظهار کرد: خوزستان از ضریب نفوذ اینترنتی خوبی برخوردار است از این رو به دنبال آن هستیم تا سطح خدمات غیر حضوری خود را افزایش دهیم.

** جذب 870 میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال خرد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با بیان اینکه یکی از زیر مجموعه های حقوق شهروندی، اشتغال است گفت: با حمایت استاندار خوزستان اولویت ویژه ای از طرح های دانش بنیان به مددجویان این کمیته اختصاص یافت.
مرتضی موصلی افزود: در 11 ماه امسال حدود 870 میلیارد ریال از اعتبارات اختصاص یافته به طرح های اشتغال خرد جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه حق رفاه، تامین اجتماعی و رفع فقر از سیاست های دولت است ادامه داد: کمک هزینه معیشت خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) در امسال چند برابر شده است.
وی با اعلام اینکه 6 هزار زن سرپرست خانوار در خوزستان زیر پوشش این کمیته هستند گفت: امسال تاکنون یکهزار و 480 باب منزل با کمک سپاه پاسداران، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و به ویژه خیرین به افراد زیر پوشش تحویل داده شده است.
موصلی ادامه داد: یکی دیگر از حقوق شهروندی به بحث سوادآموزی مرتبط است از این رو سوادآموزی به زنان 10 تا 49 ساله در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: یکی دیگر از حقوق مورد تاکید حق تشکیل مسکن است که در این راستا امسال تاکنون پنج هزار زوج با کمک خیرین تشکیل خانواده دادند.
بنابراین گزارش، نخستین همایش حقوق شهروندی و دستاوردهای ادارات استان خوزستان، روز پنجشنبه با حضور دستیار ویژه رییس جمهوری در امور شهروندی، در راستای کرامت حقوق انسانی و با هدف تقویت حقوق شهروندی و تاکید بر پاسخگویی ادارات و سازمان ها به شهروندان برگزارشد.
9887/ 6037
خبرنگار: ندا رضاپور ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.