به گزارش ایرنا احمد رضا لاهیجان زاده عصر شنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: بر اساس بررسی انجام شده سهم صنعت در آلودگی هوای اهواز 60 درصد، خودرو 35 درصد و پنچ درصد سایر عوامل از جمله آتش زدن مزارع است؛ بیشترین میزان آلایندگی هوای اهواز در بخش صنعت مربوط به شرکت نفت و فعالیت فلرهای نفتی است.
وی گفت: در سه سال گذشته بسیاری از صنایع از جمله نیروگاه رامین نوع سوخت خود را به گاز تغییر دادند اما فلرهای نفتی همچنان باعث آلودگی هوای اهواز هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در 2 سال گذشته و پس از برجام، تولید نفت در خوزستان افزایش یافته، اما فرسوده بودن تاسیسات شرکت نفت باعث افزایش میزان آلاینده ها در هوای اهواز شده است.
لاهیجان زاده افزود: در گذشته فلرهای نفتی محدود بودند اما هم اکنون از هر نقطه اهواز که وارد می شویم فلرهای نفتی در حال فعالیت هستند و آلودگی هوای اهواز را تشدید می کنند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل شهری عامل دیگر افزایش آلودگی هوای اهواز است گفت: پروژه قطار شهری اهواز پس از 16 سال موفق به راه اندازی 10 کیلومتر هم نشده است؛ راه اندازی قطار شهری می تواند در کاهش آلایندگی اهواز تاثیر گذار باشد.
لاهیجان زاده فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اهواز و همچنین تردد خودروهای فرسوده را از دیگر عوامل افزایش آلاینده ها در کلان شهر اهواز عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهوازکه در سال 91 مطالعه و گرد آوری شد بیان کرد: در این طرح 10 برنامه برای کاهش آلایندگی هوای اهواز در بخش های مختلف تدوین و مشخص شده که برای اجرایی شدن این برنامه ها لازم است تمامی بخش ها با این اداره کل همکاری داشته باشند.
لاهیجان زاده بیان کرد: نشست های مختلفی را با مسئولان شرکت نفت در خوزستان و وزیر نفت برای کاهش فلرهای نفتی برگزار شد و از وزارت نفت خواستار تامین اعتباری برای خاموش کردن فلرهای نفتی اطراف اهواز شدیم.
وی پیگیری قضایی را از دیگر راه های مقابله با آلودگی فلرهای نفتی در اهواز عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنها نباید اداره محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای اهواز وارد عمل شود بلکه تمامی دستگاه ها و شرکت ها باید به این موضوع ورود کنند.

** استاندار خوزستان: مهر سال آینده گام نخست قطار شهری اهواز راه اندازی می شود
استاندارخوزستان نیز با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز فعال شده و عملیات ریل گذاری در حال انجام است گفت: مقرر شده تا اواسط مهر سال آینده 6 کیلومتر از خط قطار شهری اهواز راه اندازی شود و مطالعات گام دوم قطار شهری در حال انجام است
وی ادامه داد: نامه ای به رییس جمهوری نوشتم تا وزیر نفت برای حل مشکلات آلاینده در اهواز ورود کند؛ با توجه به اینکه تولید نفت در غرب کارون سال آینده افزایش می یابد باید از هم اکنون به فکر حل مشکل آلاینده ها در اهواز و استان باشیم.
شریعتی گفت: 250 تاکسی جدید و خارجی جایگزین تاکسی های قدیمی در خوزستان شده و تا پایان امسال 103 اتوبوس وارد خوزستان می شود که می تواند در کاهش آلاینده ها تاثیر گذار است.

** استان های همجوارخوزستان مبتلا به آنفولانزای مرغی
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز در این نشست گفت: استان های همجوار خوزستان از جمله لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد درگیر ویروس آنفولانزای مرغی هستند که باید برای جلوگیری از ورود این ویروس به خوزستان اقدامات ایمنی و پیشگیرانه انجام شود.
مصطفی کنارکوهی افزود:با همکاری نیروی انتظامی سه پست قرنطینه در مسیرهای ورودی از استان های همجوار به خوزستان مستقر هستند تا از ورود مرغ های مبتلا به این بیماری به استان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر وجود این ویروس و بیماری در خوزستان اعلام نشده است بیان کرد: بر اساس پایش انجام گرفته تاکنون هیچگونه از این نوع بیماری در پرندگان مهاجری به خوزستان گزارش نشده است.
کنارکوهی افزود: پارسال چهار کانون پرخطر این بیماری در شهرستان ایذه و باغملک شناسایی شدند و در مدت 10 روز این ویروس در این مناطق پاکسازی شد.
وی با اشاره به اینکه در خوزستان یک هزار واحد پرورش مرغ وجود دارد بیان کرد: با توجه به اینکه خوزستان در تولید مرغ از استان های توانمند است احتمال آلودگی این بیماری و گسترش این ویروس با سرعت زیاد در این استان وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عرضه مرغ زنده و پرندگان را از دیگر عوامل شیوع این ویروس عنوان کرد و اظهار کرد: شهرداری برای جلوگیری از عرضه مرغ زنده در خوزستان باید به طور جدی وارد شود و آموزش مردم توسط صدا و سیما برای حفظ سلامت خود در برابر این ویروس می تواند در جلوگیری از ابتلا به این ویروس موثر باشد.

**کنوکارپوس عامل مشکلات تنفسی در خوزستان نیست
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: کنوکارپوس عامل بروز مسایل و مشکلات تنفسی در خوزستان نیست و عوامل زیادی دخالت دارند.
کیامرث حاجی زاده افزود: میزان گیاه کنوکارپوس در دزفول 1.5 برابر شهرستان هایی همچون آبادان و خرمشهر است اما میزان مشکلات تنفسی در خرمشهر و آبادان بیشتر از سایر شهرستان های خوزستان است.
وی گفت: صنایع آلاینده مثل نفت باید مسایل زیست محیطی را رعایت کنند تا مشکلات تنفسی و آلودگی خوزستان حل شود.
وی بیان کرد: شرکت نفت قرار بود در روز هوای پاک یک فلر خود را خاموش کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی عامل مشکلات تنفسی در خوزستان را گیاه کنوکارپوس اعلام نکرده بلکه یکی از عوامل ایجاد بیماری های تنفسی را این گیاه مشخص کرد.
محمد نظری گفت: نقش گیاه کنوکارپوس در ایجاد حملات شبه آسمی پس از نخستین بارش پاییزی تاثیرگذار است اما برای برطرف کردن بیماری های تنفسی در خوزستان لازم است که شرکت های آلاینده سهم خود را پرداخت کنند.
در این نشست معاون سیاسی ، اجتماعی استاندار خوزستان با ابراز گله مندی از حضور نیافتن مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت:حضور نیافتن وی را در این نشست و اهمیت ندادن شرکت نفت به بحث آلودگی هوای اهواز را به وزیر نفت منتقل خواهم کرد.
7158/ 6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.