به گزارش ایرنا حمید ظهرابی چهارشنبه شب در جلسه جمع بندی سفر دو روزه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری ورود فاضلاب به کارون را یکی از تهدیدات جدی این رودخانه عنوان کرد و گفت: طرح کاهش آلودگی رودخانه کارون با در نظر گرفتن صنایع آلاینده، نوع فعالیت های لازم، اولویت بندی فعالیت ها براساس اثربخشی و بودجه به تصویب شورای عالی آب رسیده است.
وی با انتقاد از تخلیه نخاله های ساختمانی و فاضلاب به رودخانه کارون اظهار کرد: سازمان آب و برق و شهرداری باید به وظایف خود در این خصوص عمل و سازمان محیط زیست نیز باید نظارت کند.
ظهرابی با اشاره به اینکه وضعیت کارون اسفناک است تصریح کرد: در یک نقطه آب شرب برداشت می شود و از یک نقطه دیگر آلودگی وارد آن می شود.
وی در بخشی دیگراز سخنان خود به لزوم تامین حقابه طرح مهار کانون های گرد و غبار و نهالکاری اشاره و اظهار کرد: انتظار می رود وزارت نیرو برای صدور مجوز تخصیص آب همکاری بیشتری داشته باشد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه درخصوص آلودگی کارون گفت: پساب های وارده تنها از سه نقطه به رودخانه کارون، معادل سهم 25 تا 30 درصدی از کل آلودگی این رود است که رفع آن نیازمند 200 میلیارد ریال است.
علی اصغر قانع با اشاره به اینکه یکهزار و 500 میلیارد تومان به بخش توسعه فاضلاب روستایی استان خوزستان اختصاص یافته، گفت: باوجود کاهش 40درصدی اعتبارات پروژه های آبرسانی و 50درصدی بودجه پروژه های فاضلاب در کشور ، برای خوزستان شاهد رشد اعتبارات بوده ایم.
قانع با تصریح به اختصاص 17هزار میلیارد ریال به پروژه های فاضلاب خوزستان یادآور شد: مسئولان استان باید مراقب باشند تا این بودجه تخصیص کامل یابد زیرا ممکن است در سال آینده این ردیف اعتباری حذف شود.
وی درخصوص وضعیت رودخانه کارون نیز اظهار کرد: با همکاری سازمان آب و برق و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تمام آلاینده های رودخانه کارون شامل پساب های صنعتی، کشاورزی و شهری شناسایی شده اند.
قانع خاطر نشان کرد: در سال 1395 بودجه ای برای کاهش آلودگی های رودخانه کارون تعیین شد اما این نگرانی وجود دارد که این بودجه در سال آینده حذف شود.
بنابراین گزارش، فاضلاب در 23 نقطه کلانشهر اهواز به کارون می ریزد که مطالعات برای جلوگیری از ورود آن در پنج نقطه انجام شده که نیازمند 180 میلیارد ریال است.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری روز سه شنبه به همراه استاندار خوزستان از بخش هایی که این طرح اجرا شده یا درحال اجراست در مناطق باوی در شمال شرق اهواز و داریون میان آب شوشتر بازدید کرده و از نزدیک درجریان ابعاد و مسائل پیش روی اجرای کامل این طرح قرار گرفت.
/6002/9887
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.