به گزارش ایرنا محمد جوروند در آیین افتتاحیه این جشنواره در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: در این دوره از جشنواره از نظر کمی و کیفی نمایش های فاخر استانی و کشوری برای نمایش در این استان انتخاب شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هماهنگی مجموعه و همراهی هنرمندان استان باعث شده خوزستان به یکی از قطب های مهم کشور در حوزه تئاتر تبدیل شود و در این جشنواره بر خلاف دوره گذشته علاوه بر میزبانی، مشارکت و حضور فعالی هم در جشنواره داشته باشیم.

**تحقق عملی شعار تئاتر برای همه
معاون هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز دراین آیین اظهار کرد: امسال خوزستان نسبت به دیگر استان ها متفاوت وارد عمل شد چون تلاش داریم مردم ارتباط بیشتری با تئاتر داشته باشند و شعار تئاتر برای همه به لحاظ عملی تحقق پیدا کند.
ناصر چنانی افزود: استانهای لرستان، بوشهر، یزد، مرکزی، چهار محال و بختیاری و خوزستان میزبان دومین جشنواره فجر استانی تئاتر کشور هستند که درخوزستان جشنواره بر خلاف معمول در 6 شهر به صورت همزمان برگزار می شود.
وی توضیح داد: در این جشنواره 16 نمایش روی صحنه می روند که پنج نمایش آن از آثار برگزیده جشنواره تئاتر بین المللی فجر و 11نمایش از آثار برگزیده سایر جشنواره‌ های تئاتر خوزستان انتخاب شده اند.
معاون هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: از خوزستان تنها دو نمایش «هذیان»(دزفول) و «دیُ بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت» (اهواز) در بخش رقابتی شرکت دارند ولی بنیان این جشنواره اجرای عمومی است بنابراین از عموم مردم دعوت می شود برای دیدن نمایش ها حضور پیدا کنند.

** محدودیت های سالن ها عامل تبادل اجرایی
دبیر اجرایی دومین جشنواره فجر استانی تئاتر خوزستان گفت: مسایل و محدودیت های مالی باعث شده تا در اجرای نمایش ها در سطح استان، کمترین تبادل اجرایی صورت بگیرد.
محمد یاقوت پور با بیان این که محدودیت های سالن های اجرایی اهواز و شهرستان ها ، امکان اجرای کارهای بیشتر و متنوع تر را محدود کرده، عنوان کرد: در اهواز تنها یک پلاتوی فعال وجود دارد که 10 گروه نمایشی در آن تمرین می کنند و برای برگزاری یک روزه جشنواره، تمرین بسیاری از این گروه ها لغو شد.
وی یادآورشد: سیاست انجمن نمایش استان، تعمیم هنر تئاتر به همه شهرستان های استان است و با همین رویکرد، در سال گذشته میزبان نخستین جشنواره تئاتر استانی فجر در هفت شهرستان استان بودیم و امسال نیز این جشنواره در 6 شهرستان برگزار می شود.
وی بیان کرد:در این جشنواره، در کنار 26 برنامه اجرا( شامل16 نمایش درون استانی و پنج نمایش برون استانی) 10 برنامه اجرای کارگاه آموزشی نمایش مقدماتی و پیشرفته و برنامه های تخصصی دیگر اجرا می شود.
دبیر اجرایی دومین جشنواره تئاتر فجر خوزستان ادامه داد: نخستین نشست برای ایجاد کانون هفتم تخصصی تئاتر دراستان و نخستین نشست کانون فارغ التحصیلان تئاتر استان ، کارگاه آموزشی تئاتر شورایی و آموزش بازیگری از دیگر برنامه های این جشنواره است.

دومین جشنواره فجر استانی تئاتر خوزستان از 16 تا 21 دی ماه همزمان در شهرهای اهواز، بهبهان، اندیمشک، امیدیه، دزفول و شوش برگزار می شود.
در این جشنواره 16 گروه نمایشی از شهرهای تهران، گچساران، اراک ، اهواز، بهبهان، اندیمشک، امیدیه، دزفول، ماهشهر، شوشتر و شوش شرکت دارند که ازاین تعداد، پنج گروه برگزیدگان فجر و 11 گروه بزگزیده جشنواره های مختلف استان هستند.
اختتامیه این جشنواره همزمان با جشنواره گل نرگس بهبهان، روز جمعه 21 دی ماه در این شهرستان برگزار می شود.
امسال هفت گروه نمایشی از خوزستان در جشنواره تئاتر فجر کشور حضور دارند و خوزستان پس از تهران و خراسان رضوی بیشترین حضور را دراین رویداد هنری دارد.
نخستین جشنواره فجر استانی تئاتر خوزستان، سال گذشته از هشت تا 15 دی ماه در هفت شهر استان برگزار شده بود.
6002خبرنگار: سپیده اسکندری **انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.