استاندار خوزستان گفت: متعهد بودن به کنوانسیون ها و توافقنامه ها لازمه مشارکت جمعی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در نخستین جلسه همکاری برای حفاظت و توسعه پایدار تالاب های بین النهرین که با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان کشور عراق و نمایندگانی از کنوانسیون رامسر و دفتر یونامی (هئیت مساعدت سازمان ملل برای عراق ) و جمعی از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، تغییرات اقلیم و گرمایش زمین را از مهم‌ترین چالش‌ های جهان امروز دانست و گفت : کره زمین  متعلق به همه انسان ها است و باید همه برای حفاظت از آن تلاش کنیم و در راه حفاظت از آن باید  همه کشور ها به کنوانسیون ها و توافقنامه های بین المللی پایبند باشند  و این تعهدات نیز ضمانت اجرایی پیدا کنند و همه ملزم به رعایت باشند و در انجام تعهدات باید جلوی زیاده‌ خواهی و عدم رعایت تعهدات بین المللی  کشور های زیاده خواه گرفته شود.

وی زنجیره حیات طبیعت را به مانند دانه‌ های زنجیر به هم متصل و یکپارچه دانست و بیان کرد: اگر در این زنجیره مشکلی ایجاد شود، باعث ایجاد مشکلاتی برای تمام بخش های طبیعت و زمین خواهد شد و با اشاره به مشکلات گرد و غبار که امروزه مردم منطقه با آن دست به گریبان هستند، این پدیده را یکی از نشانه های آسیب  دیدن طبیعت در منطقه دانست.

استاندار خوزستان افزود: تغییر  در طبیعت عامل مشکلات جبران ناپذیر در منطقه می باشد و موانعی که کشور ها در ابتدای سرچشمه آب ها ایجاد می کنند، باعث بروز مشکلاتی در خشک شدن  تالاب ها و زمین های پایین دست می شود.

 وی همسویی با طبیعت را بهترین راه حفاظت از محیط زیست عنوان نمود و ادامه داد: هرگاه انسان در زمینه تغییر به طبیعت به نفع خود اقدام نمود، مشکلات زیادی ایجاد شده که جبران آن  بسیار سخت بوده است.

 شریعتی، خرد جمعی و هم اندیشی گروهی را برای حل مشکلات زیست محیطی بسیار مفید دانست و اظهار کرد: در کار و مشارکت گروهی، بهتر می شود آسیب های وارده به محیط زیست را جبران کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آسیب های وارده به طبیعت منطقه بیش از حد توان طبیعت است و  برای جبران نیاز به مشارکت بین المللی و ضمانت اجرایی در تعهدات و توافقات هستیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به حفاظت از تالاب ها و تامین حق آبه  آن ها می‌داند و با وجود قرار گرفتن در شرایط خشکسالی، تامین آب تالاب ها را از اولویت‌ برنامه های خود  قرار داده است و در همین راستا گام های مهمی برداشته شده و در بازدیدی که از هورالعظیم  انجام می شود این اقدامات به خوبی نمایان است.

وی  یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی ایران را مقابله با بیابان زایی و مهار کانون های داخلی عنوان نمود و خواستار آن شد که در آن سوی مرز ها و در خاک عراق نیز این برنامه ها دنبال شود تا شرایط زندگی برای مردم دو طرف مرز بهبود یافته و از شرایط فعلی و مشکلات  گرد و غبار رهایی یابند  و ابراز امیدواری کرد این نشست ها منتهی به نتیجه جهت رفع مشکلات منطقه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.