عبدالحسین مظفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بزرگترین چالش محیط زیست استان را کمبود آب و تاثیر پذیری آن بر محیط زیست معرفی کرد و با اشاره به گسترش پدیده فرونشست زمین در قزوین،افزود: در صورت تداوم این روند در آینده ای نزدیگ دومین بحران زیست محیطی سال های اخیر کشور در این استان حادث می شود.
وی اظهار کرد: پدیده نشست زمین به دلیل کاهش آب سفره های زیر زمینی به گونه ای در حال گسترش است که درصورت پیگیری نشدن اقدام های پیشگیرانه، خسارات غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.
مظفری در ادامه به کاهش آب سفره های زیر زمینی در جنوب دشت قزوین از جمله مناطقی چون الله آباد، روستای خان آباد و زلیخا اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین در این مناطق در شهرستان بوئین زهرا به مرحله بحران رسیده است.
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به اینکه استفاده بیش از اندازه از آب چاهها سبب کاهش سطح آبهای زیر زمینی در استان شده است،افزود: فرونشست زمین آخرین مرحله از مرگ خاک است و سبب می‌شود تا احیای سفره‌های آب زیرزمینی دیگر ممکن و مقدور نباشد.
مظفری ادامه داد: تدابیر مختلفی برای پیشگیری از فرونشست خاک صورت گرفته و این موضوع در اولویت مدیریت اجرایی استان به ویژه استانداری قرار گرفته است که از جمله این موارد می‌توان به پلمپ چاه‌های غیرمجاز، برنامه‌ریزی برای کم کردن میزان مصرف چاه‌های مجاز به عنوان راه حل کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی برای مکانیزه کردن سیستم کشاورزی و استفاده از پساب‌ها به عنوان برنامه بلند مدت اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بحران آب در استان قزوین در طولانی مدت به وجود آمده و در طولانی مدت نیز از بین می‌رود، گفت: امید می رود اقداماتی که در کوتاه‌مدت تدارک دیده شده، بتواند تا حد زیادی از تشدید پدیده فرونشست زمین جلوگیری کند.
این مسئول در ادامه تدوین الگوی کشت در استان را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه 91درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود ، کشاورزان باید برای مصرف آن ملزم به تبعیت از الگوهای کشت متناسب با اقلیم منطقه شوند.
مظفری، وجود پدیده ریزگردها در حوزه جنوب شهرستان آبیک را دلیل دیگری مبنی بر افزایش میزان فرونشست زمین در استان قزوین دانست و افزود: ورود گل و لای و رسوبات، تخریب پوشش گیاهی و کانون‌های گرد و غبار محلی دشت الله‌آباد از جمله مهم‌ترین تهدیدهای زیست بوم در استان قزوین است.
وی در ادامه به راهکارهای اساسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص کاهش فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: مدیریت جامع آب بخش کشاورزی،رعایت الگوی کشت،برنامه ریزی میزان و زمان آب مصرفی در بخش کشاورزی از جمله راهکارهای اساسی در جهت حفظ منابع آبی در استان است که در دستور کار قرار دارد.
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین به سیاست گذاری اصولی در خصوص صنایع آبی اشاره کرد و گفت: بی توجهی به مدیریت فاضلاب،سموم مصرفی،پسماندهای فاضلاب های تولیدی منابع آبی را تحت تاثیر قرار می دهد.
مظفری در پایان افزود: در حال حاضر اقدام های اساسی در زمینه مدیریت منابع آبی استان صورت گرفته ولی برای نتیجه بخش بودن این کارها باید شاهد تشدید نظارت ها و کنترل ها باشیم.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.