قدرت‌الله دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بخش پایانه‌ های مسافربری و به ویژه پایانه‌ های شلمچه و چذابه ساختار جدیدی در برنامه ها لحاظ شده است تا امکان صادرات آسان تر به کشور همسایه فراهم شود.
وی افزود: دروازه پایانه‌ های مرزی استان یکنواخت‌ سازی می شوند که این امر در تسهیل صادرات به کشور عراق موثر خواهد بود. در همین راستا و به منظور هماهنگی ساخت و سازهای جدید در پایانه‌ها، جلسه ‌ای با حضور مسئولان مربوطه در استان برگزار می شود.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان با اشاره به این که طرح جامعه پایانه های مرزی استان مراحل پایانی خود را طی می کند، بیان کرد: بر اساس این طرح جامعه فیزیکی، دروازه های ورودی و خروجی مرزها با طراحی جدید نصب شده و به شکلی یکپارچه و منظم به خدمات دهی به زوار و صادر کنندگان می پردازد.
وی ادامه داد: دروازه خروجی و ورودی برای کامیون ها و سایر وسایل نقلیه یکسان می شود تا به این شکل ورود و خروج از مرزهای استان منظم تر و منسجم تر شود.
دهقان در خصوص دیگر اقدامات در دست اجرا در حوزه حمل و نقل استان گفت: توافق خوبی در زمینه آغاز عملیات پروژه آزاد راه اهواز-ایذه-لردگان با سرمایه‌ گذار چینی انجام شد که بسیار مسرت بخش بود و در کنار آن، کارهای لازم برای احداث فرودگاه جدید اهواز در حال نهایی شدن است.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان یادآور شد: با همین امکانات موجود هم می توان با برنامه ریزی دقیق و نظارت مستمر تصادفات و تلفات جاده ای را در در سطح راه های استان کاهش داد.
وی تاکید کرد: سهم امکانات و زیرساخت ها در کاهش یا افزایش تلفات و تصادفات جاده ای بسیار موثر است بنابراین می توان با مدیریت اصولی و تدبر لازم، تصادفات و تلفات جاده را کمتر کرد.
دهقان ادامه داد: با ساماندهی یا افزایش علائم رانندگی، هشدارها و آموزش می توان به گونه ای عمل کرد که قوانین رانندگی نقش مهم خود در کاهش تصادفات در سطح راه ها را بهتر ایفا کنند.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت نقش آموزش در کاهش تصادفات جاده ای گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در کنار اداره راهنمایی و رانندگی و حوزه عمرانی استانداری می توانند به ویژه در بحث آموزش برای رانندگان اقدام کنند تا به این شکل شاهد کاهش تصادفات و تلفات در سطح راه های استان باشیم.
طرح جامع زیرساخت‌های دو مرز چذابه و شلمچه، پیش از اربعین امسال اجرایی شد و در آبان ماه امسال به پیشرفت فیزیکی 80 درصد رسید.
به گفته مسئولان این طرح که به منظور ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و با هدف بهبود خدمت رسانی به زائران حسینی و نیز تسهیل در امر صاردات اجرایی شده، تا دی ماه امسال به طور کامل به اتمام می رسد.
پایانه مرزی چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز و پایانه شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر، 2 کانون رسمی و اصلی تردد زائران اربعین حسینی و نیز 2 مرز زمینی استان در بحث صادرات کالا به کشور عراق هستند.
مرز چذابه پس از سرنگونی رژیم بعث عراق در سال 1384 برای تردد زائران اربعین حسینی و صادرات کالا بازگشایی شد.
در اربعین پارسال 430هزار زائر از پایانه چذابه و 650هزار زائر از پایانه شلمچه و از ابتدای ماه صفر امسال نیز در مجموع بیش از یک میلیون نفر از هر دو مرز به کربلا و نجف مشرف شدند.
پایانه تجاری چذابه که همجوار پایانه مسافری است، در ایام اربعین حسینی، همزمان با اوج گیری عزیمت زائران اربعین حسینی به کربلا و به منظور جلوگیری از ترافیک و پیشگیری از حوادث رانندگی به صورت موقت تعطیل می شود، به همین دلیل تلاش شده تا با تکمیل طرح جامع این پایانه، امکان صادرات در ایام اربعین حسینی فراهم شود.
روزانه به طور متوسط 600 دستگاه کامیون از مرز شلمچه و 500 کامیون از مرز چذابه، محصولاتی نظیر تره بار، مواد غذایی و لبنی را به عراق صادر می کنند که ظرفیت صادرات روزانه تا یک هزار کامیون نیز از این مرزها وجود دارد.
6068
خبرنگار: سپیده اسکندری**انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.