مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان جزو پنج استان برتر در صنعت حمل و نقل است، گفت: در سال 95 حدود 16 میلیون تن کالا در استان توسط این مجموعه حمل شده و بیش از هفت میلیون مسافر نیز جابه جا شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، منوچهر سلمان‌زاده در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت "هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری" با بیان اینکه اقتصاد معیشتی به اقتصاد صنعتی تبدیل نمی‌شود مگر با تحول در حوزه حمل و نقل، گفت: در کشور ما نقش "صنعت حمل و نقل" در تولید ناخالص داخلی ۸ تا ۱۰ درصد است.
 
وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل از جمله عوامل معدودی است که هم در رشد و هم در توسعه جامعه نقش موثری دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل ارزش افزوده تولید می‌کند در نتیجه منجر به رشد اقتصادی شده و صنعت حمل و نقل جزو شاخص‌هایی است که رشد اقتصادی را به توسعه اقتصادی بدل می‌کند.
 
وی با اشاره به فعالیت 110 شرکت مسافری در سطح استان، گفت: 258 شرکت حمل و نقل داخلی و بیش از 56 شرکت حمل و نقل بین‌المللی در سطح استان فعالیت می‌کنند.
 
سلمان‌زاده یادآور شد: فعالیت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این حوزه بسیار گسترده است و این مجموعه علاوه بر انجام وظایف خود در راستای حمل و نقل، اقدام به ساماندهی نیروهای متخصص نیز کرده است و اینکه راننده‌ای صرفا گواهی‌نامه داشنه باشد را هرگز به حوزه‌ی حمل و نقل وارد نمی‌کنیم بلکه باید هم در بدو خدمت و هم ضمن خدمت تحت یک‌سری معاینات پزشکی قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اهمیت معاینات پزشکی و نقش سلامت راننده در ایمنی، متذکر شد: دو درصد آمار تصادف منجر به فوت در جاده‌ها مربوط به حوزه‌ی حمل و نقل بخش عمومی است.
 
وی با تاکید بر اینکه تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی استان در لحظه کنترل می‌شوند، گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان توسط "سامانه کنترل سرعت‌سنج جاده‌ای" تمامی موارد را در ناوگان کنترل کرده و حتی توسط این سامانه می‌توان دریافت که راننده‌ بارنامه دارد یا خیر.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه تامین تمام تجهیزات در جاده‌ها به جز تجهیزات نظامی و خودروی پلیس راه بر عهده‌ی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است، افزود: در استان 31 دوربین سرعت سنج فعال جاده‌ای وجود داشته و ۲۸  دوربین نیز در حال نهایی شدن است و همچنین ۴۰ مورد نیز مجددا جانمایی شده تا پس از طی پروسه ساخت و ساز به طور متناوب وارد چرخه‌ی فعالیت شود.
 
 
وی با تاکید بر اینکه سیستم‌های ترددشمار در ۸۰ محور از جاده‌های استان نصب شده که تمامی این سیستم‌ها برخط هستند، افزود: فعالیت این سیستم‌ها صرفا در شمارش تردد نبوده و تمامی اطلاعات ناوگان متردد در جاده‌های استان به تفکیک نوع وسیله نقلیه در لحظه جمع‌آوری شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه تمامی ترافیک‌های جاده‌ای استان در لحظه در سیستم اداره کل راهداری و حمل و نقل عمومی استان پایش می‌شود، یادآور شد: این اطلاعات کسب شده کاربرد مختلفی داشته و می‌تواند این اطلاعات را در اختیار پلیس‌راه نیز قرار گیرد تا به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد.
 
سلمان‌زاده تاکید کرد: ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت در ۳۰ کیلومتری مسیرهای منتهی به شهر اتفاق می‌افتد، از این‌رو اگر بتوانیم از ظرفیت سیستم‌های ترددشمار به طور موثر بهره ببریم، در کنترل‌های ایمنی جاده‌ای تاثیرات بسیار مثبتی بر جای خواهد گذاشت.
 
وی با اشاره به نصب 24 دوربین‌ نظارت تصویری در گستره‌ی جاده‌های استان که شامل 14 کیلومتر است، بیان کرد: این دوربین‌ها در نقاط حساس جاده‌ها نصب شده و تصویر را به صورت زنده ثبت کرده و منتقل می‌کنند؛ این تصاویر کاربردهای ترافیکی، امنیتی، هواشناسی و... دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر خط است، گفت: ۳۱ مجتمع خدماتی-رفاهی در استان فعال بوده و ما از سرمایه‌گذارانی که علاقه به سرمایه گذاری در این راستا دارند استقبال می کنیم.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه هرگونه احداث در مبلمان جاده‌ای ممنوع است مگر در قالب مجتمع‌های خدمات رفاهی که کاربردهای مختلفی دارند، یادآور شد: احداث جایگاه‌های توزیع و سوخت نیز در طول جاده‌ها ممنوع بوده مگر در قالب مجتمع‌های خدماتی-رفاهی که تحت مدیریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.
 
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل استان نیز چند سال است که شروع شده، افزود: سن ناوگان در آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری بالا بوده و سن ناوگان در بخش حمل و نقل باری در سال‌های گذشته ۲۴ سال بود که اکنون به 19.79 رسیده است .
 
وی با اشاره به اینکه قریب به ۳۰۰ ناوگان در سال‌های گذشته نوسازی شده است، یادآور شد: وظیفه دولت نوسازی ناوگان نیست بلکه وظیفه ما بسترسازی برای نوسازی است، چرا که بخش حمل و نقل باری در استان به طور ۱۰۰ در صدی خصوصی است.
 
سلمان‌زاده با تاکید بر اینکه در بخش حمل و نقل باری تسهیلات ۹ درصدی در اختیار راننده صرفا جهت "نوسازی" قرار می‌گیرد، افزود: مشکل استان در حوزه حمل و نقل کهنه بودن ناوگان بوده که امکان نوسازی ناوگان کهنه نیز فراهم است، ما در راستای نوسازی ناوگان با یک سری شرکت‌های معتبر قرار دادهایی داریم.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد ناوگان در حوزه حمل و نقل باری استان برابر با 23 هزار و 323دستگاه است، گفت: این میزان صرفا شامل ناوگان فعال بر اساس کارت هوشمند بوده است.
 
 
وی با اشاره به بارش‌های اخیر استان اضافه کرد: در آخرین بارش در استان که شاهد بارش ۲۰ ساعته بودیم، در هیچ نقطه‌ای راه هایمان مسدود نشده و بعد از بارش نیز یک هفته تا ده روز راهداران در جاده‌ها مشغول بودند چرا که بعد از بارش با کولاک و یخبندان مواجهیم .
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ضمن گلایه از اینکه بخشی از خدمات و زحمات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیده نمی‌شود، گفت: ۹۳۱ نفر در استان درگیر راهداری زمستانی بوده و بیش از ۶۲۰ دستگاه‌های مختلف در راهداری در زمستان مورد بهره ‎ برداری قرار می‌گیرند.
 
وی از آمادگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برای مواجهه با بارش‌های پیش رو خبر داد و گفت: بیشرین عامل مسدود شدن راه‌های استان در زمستان عدم تدبیر رانندگان است، چرا که در بسیاری از موارد تجهیزات و تدابیر ایمنی را رعایت نکرده و حتی اگر زنجیر چرخ نیز به همراه داشته باشند نحوه استفاده از آن را آموزش ندیده‌اند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.