یکی از این کشاورزان رامشیری دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: معیشت ما تنها از راه کشاورزی می‌گذرد اما هیچ آبی برای کشاورزی دراین فصل به ما داده نشده است.
وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود بیان کرد: وقتی که ما را از کشت تابستانه و بهاره منع کرده بودند تنها امیدمان به کشت پاییزه بود اما اکنون برای کشت دراین فصل هم هیچ آبی در اختیار نداریم.
سرپرست فرمانداری رامشیر دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر کاهش شدید منابع آب در حوضه مارون که یکی از حوضه های آبی پر تنش شهرستان به شمار می رود از قبل نیز شرایط منطقه بحرانی اعلام شده و به همین دلیل قرار بود سطح زیرکشت کشاورزان کم شود.
سید مجید حسینی بیان کرد : نظام معیشتی شهرستان رامشیر بر مبنای کشاورزی است، در اینجا کارخانه یا واحد صنعتی فعال نیست و مردم منبع درامدی جز کشاورزی ندارند.
وی توضیح داد: مردم مطالباتشان به حق است و درخواست آب برای کشاورزی دارند اگر قرار است آب به صورت سهمیه بندی به کشاورزان داده شود باید بر مبنای توزیع عادلانه باشد اما کشاورزی شهرستان رامشیر عادلانه از آب برخوردار نشده لذا در مرحله دوم رهاسازی اب از سوی سازمان آب و برق خوزستان باید این کم آبی جبران می شد.
سرپرست فرمانداری رامشیر گفت: مدیران حوضه آبی مارون باید سهم ویژه آب را برای کشاورزان رامشیر رها کنند یا از دبی رودخانه، آبی در اختیار این کشاورزان قرار گیرد که بتوانند به فعالیت کشاورزی خود برسند ولی در حال حاضر کانال های سمت چپ و راست سد تنظیمی و شبکه آبی رامشیر خالی است و آبی به آن تزریق نشده است.
وی توضیح داد: اراضی کشاورزی در رامشیر بالغ بر 30 هزار هکتار است که از این میزان تنها 18 هزار هکتار اجازه کشت داده شد و برای این سطح در 2 بازه زمانی سهمیه 9 مترمکعبی آب اختصاص داده شده بود .
وی بیان کرد: در بازه زمانی اول (20 آبان) هفت متر مکعب آب به اراضی کشاورزی مجاز به کشت ، اختصاص داده شد اما در نوبت دوم هنوز هیچ آبی تخصیص داده نشده وهمین موجب خشک شدن کشت و بیحاصل شدن زحمت کشاورزان دراین فصل می شود.
وی گفت : به این ترتیب در واقع در حق کشاورزان رامشیر اجحاف شده ، درحالی که حوزه‌های بالادستی کشت تابستانه و بهاره داشتند اما رامشیر کشت بهاره و تابستانه هم نداشت.
حسینی با بیان این که سهمیه آب رامشیر برای پاییزه باید محفوظ و به صورت کامل تامین شود گفت: تنها امید کشاورزان به کشت پاییزه و زمستانه است که برای محقق شدن آن باید آب مورد نیاز تامین شود.
رامشیر از شمال با رامهرمز ،ازجنوب با ماهشهر و از غرب با اهواز و از شرق با امیدیه همجوار است و بر اساس سرشماری سال 90 جمعیت رامشیر حدود 49 هزار نفر اعلام شده است که شغل اغلب مردم رامشیر کشاورزی است.
آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان رامشیر از رودخانه مارون تامین می شود.
164/6002 7
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.