مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: مردم هندیجان در حوزه آلایندگی استان بوشهر از حق‌وحقوق قانونی برخوردار هستند و باید این حق اخذ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر هندیجان، شهاب صدیقی در جمع مدیران این شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: ما از پارک شهر زهره، پروژه آتش‌نشانی زهره، کوی فرهنگیان، فرهود آباد، محل دفن پسماند، معابر، حوزه شهرسازی هندیجان جنوبی، مسکن مهر، آرامستان هندیجان شمالی بازدید کردیم. در برخی مناطق ازجمله کشتارگاه، آتش‌نشانی، موتوری شهرداری و پارک 18 فروردین آب‌گرفتگی مشاهده کردیم.

وی افزود: در سال 1390 بر اساس سرشماری رسمی 929/26 نفر نتیجه آمارگیری جمعیت هندیجان است؛ و نرخ رشد آن در مقایسه با سال 1385 37/1 بوده که در آمارگیری سال 1395 روند رشد جمعیت شهر هندیجان مثبت و اکنون جمعیتی بالغ‌بر 015/29 دارد.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد: روند جمعیتی در شهر زهره معکوس بوده و رشدی نداشته است. تعداد 277/1 نفر جمعیت سال 90 شهر زهره بوده که با نرخ رشد منفی 20 صدم نسبت به سال 85 تا 90، 1192 نفر رسیده است. شهر زهره با کاهش زادوولد روبه‌رو شده، همچنین مهاجرت‌پذیری هم داشته است.

وی گفت: هندیجان با جمعیت 015/29 نفر بودجه جاری آن 10 میلیارد تومان است که نزدیک به صد درصد وصولی داشته، سرانه درآمد 270/34 تومان، مطلوبیت زندگی در هندیجان کاهش پیداکرده، سبب آن متورم بودن هزینه به حقوق و دستمزد است.

صدیقی عنوان کرد: به‌واسطه قرار گرفتن شهرستان هندیجان در گروه دریافت‌کننده عوارض آلایندگی شرکت نفت و گاز آقاجری تا حدودی مشکلات، بحران‌های گذشته رفع و منبع درآمدی آن بهتر شد. منبع دیگری که مسئولان هندیجان پیگیر آن هستند مطالبات آلایندگی از استان بوشهر بوده که نیاز به تأییدیه محیط‌زیست دارد.

اخذ حق آلایندگی مردم بندر هندیجان از بوشهر بر اساس قانون است

وی افزود: برای اخذ حق آلایندگی از استان بوشهر بر اساس ماده 6 قانون برنامه ششم و 123 قانون برنامه پنجم، تأییدیه محیط‌زیست اخذ تا ما این موضوع آلایندگی را از رئیس برنامه‌وبودجه استانداری خوزستان درخواست کنیم. البته حق آلایندگی برای هندیجان از حوزه بوشهر رسماً از سازمان برنامه‌وبودجه استانداری خوزستان درخواست شده و باید مستندات ارائه شود.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد: حق‌وحقوق مردم هندیجان در حال حاضر در اختیار سازمان دارایی استان بوشهر است باید گرفته شود، ما نباید تنها به اخذ ارزش‌افزوده اکتفا کنیم. باید درآمدهای پایدار در شهر برقرار کرد.

وی گفت: زباله‌های شهر هندیجان در محل مناسبی دفع نمی‌شود، ما محل مناسب دفع زباله برای هندیجان و ماهشهر تعیین کرده که هندیجان نیز حقی در آن دارد و باید از آن محل استفاده کنند. اعتبار و سهمی بابت دفع زباله‌های هندیجان به ماهشهر داده‌شده، هندیجان وسایل انتقال زباله‌ها به ماهشهر را فراهم کند.

صدیقی عنوان کرد: فضای سبز و کشت گونه‌های جدید مصوب شده باید به‌زودی در هندیجان انجام شود. در شهر زهره تنوع گونه‌های گیاهی با توجه به کاهش دمای هوا را مشاهده می‌کنیم. عدم بهره‌مندی شهر از مسافران به سبب نبود امکانات بیشتر و بهتر است.

وی افزود: شهرستان هندیجان برای جذب مسافران باید در بین مسیر از اقدامات و امکانات مرفه‌تری استفاده کند. تأمین نیازمندی‌های اولیه مسافر در این شهرستان بسیار پایین است و حتماً باید پیگیری شود.

اطلاعات آماری بندر هندیجان باید به‌صورت واقعی در سیستم کشوری ثبت شود

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد: سامانه جامع آماری شهرداری‌ها که با توجه به تخصصی بودن موضوع باید هر چه سریع‌تر صورت گیرد و از جهت احقاق حق شهرستان هندیجان اطلاعات به‌صورت صحیح و واقعی ثبت شود.

وی گفت: در خصوص صدور اسناد ملکی منطقه فرهود آباد هندیجان بر اساس مصوبه سازمان ملی زمین و مسکن کسانی که تا پایان سال 1382 اراضی دولتی را مورد تصرف قرار داده و ساخت‌وساز آن‌ها مغایرتی با طرح جامع و اصول شهری نداشته باشد، با تشکیل پرونده و پرداخت بها به قیمت تخفیفی می‌توانند سند رسمی دریافت کنند.

صدیقی عنوان کرد: بخشنامه‌های این طرح موجود بوده و اعضای شورای شهر، شهردار و رئیس اداره مسکن و شهرسازی می‌توانند برای این مورد اقدام قانونی صورت دهند و نگرانی چندین ساله این شهروندان را رفع کنند.

وی افزود: در حوزه آرامستان های هندیجان مطلوبیت مناسبی وجود ندارد، از دو غسال‌خانه هندیجان یکی تعطیل و در حال فرسوده‌شدن است. در بخش موتوری شهرداری ما نیاز به دستگاه‌های جدید داریم.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد: برای مشکلات مسکن مهر هندیجان که تنها معضل اساسی آن خروج فاضلاب جمع شده در آن مناطق است که شهردار با همکاران راه و شهرسازی مذاکراتی صورت دادند که بتوان خروجی مناسبی از آن داشت.

سهمیه قیر شهرستان بندر هندیجان باید افزایش یابد

وی گفت: مقرر شد قیر شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت علاوه بر سهمیه یارانه‌ای که در اختیار سازمان شهرداری‌های کشور است، پیگیری‌های برای هندیجان داشته باشیم تا نیاز شهر را رفع کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.