بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر لاله‌های سرخ جمعه شب با معرفی برترین‌ها در تالار فرهنگ اندیمشک به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بیست و سومین جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ امسال به صورت سراسری با حضور ٢٠ اثر راه یافته به بخش نهایی از ٦ آذر ماه در اندیمشک آغاز شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در آیین گشایش این جشنواره در تالار فرهنگ اندیمشک با بیان این که ایران اسلامی از وجود هنرمندان و تلاشگران بی‌توقع زیادی در عرصه فرهنگ و هنر بهره‌مند است، گفت: برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از هنر و هنرمندان جامعه یک ضرورت انکار ناپذیر است.

مهدی شفیعی در ادامه با بیان این که باید از ظرفیت هنر برای رساندن پیام حماسه‌ های دوران مختلف جامعه باید استفاده کرد، اظهار داشت: حماسه مقاومت مردم اندیمشک در چهارم آذر در دوران دفاع مقدس همواره خواهد درخشید و برای رساندن پیام چنین حماسه‌ هایی، هنر می‌تواند اثرگذاری چشم گیری داشته باشد.

وی گفت: جشنواره لاله های سرخ یاد آور خاطرات شیرین برای همه ما و هنرمندان تلاشگر در این عرصه است که امروز به همت هنرمندان و هنردوستان به جایگاه خوبی رسیده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم گفت: حال و احوال تئاتر استان خوزستان خوب است و این جشنواره به بهبود وضعیت هنر استان و نمایش خوزستان کمک شایان کرده است.

محمد جوروند افزود: ملی شدن این جشنواره ، حضور داوران توانمند و استقبال خوب از جشنواره امسال بر کیفیت این جشنواره افزوده است. 

وی بیان کرد: این جشنواره ظرفیت بین المللی شدن را دارد و برای دست یابی به اهداف بلند در این جشنواره تلاش خواهد شد.

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ نیز داوران بخش صحنه‌ای این جشنواره را حسین ‌مسافر آستانه، جلیل فرجاد و شهره لرستانی معرفی کرد و گفت: داورهای بخش خیابانی را حمید ابراهیمی، علی علیزاده و علی بنائیان عهده‌ دار بودند.

علی بازگیر افزود: از ١٥٥ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره ، ٢٠ اثر به مرحله نهایی راه یافت. ١١٠ اثر در بخش صحنه‌ای و ٤٥ اثر در بخش خیابانی از ٢٤ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ١٠ اثر به بخش نهایی صحنه‌ای، ٢ اثر بخش میهمان صحنه‌ای و هشت اثر به بخش خیابانی راه یافتند.

وی بیان کرد: داوری بازبین بیست و سومین جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ در بخش صحنه‌ای بر عهده اتابک نادری، آرش سهرابی و علی علیزاده و در بخش خیابانی سامان خلیلیان، سیروس همتی و علی بنائیان بود.

حمید آذرنگ و حسین مسافر آستانه ٢ پیشکسوت عرصه تئاتر کشور نیز در سخنانی بر ضرورت ارج نهادن به هنر نمایش تاکید کردند.

در این جشنواره جوایز بازیگری در بخش خیابانی به افراد زیر تعلق گرفت: پوریا ریحانی بازیگر نمایش ماسک از اصفهان و احمد صمیمی بازیگر نمایش خاطره یکسان از تهران رتبه سوم بازیگری بخش خیابانی را به خود اختصاص دادند.

بازیگری دوم مرد به مالک آسالان بازیگر نمایش چقدر سخنم درد می کند از دهلران و سعید ذبیحی بازیگر نمایش آب از کرمانشاه اختصاص یافت.

بازیگری اول مرد را رامین قادری بازیگر نمایش فنیکس از امیدیه به خود اختصاص داد.

بازیگری سوم زن به مارال ایزدبخش بازیگر نمایش چقدر سخنم درد می کند از دهلران و رویا نصیری بازیگر نمایش سوخو از اندیمشک اختصاص یافت.

رتبه دوم بازیگری زن به فاطمه رحمانی بازیگر نمایش سرخ ترین روز خدا از رشت و بازیگری اول زن به شکیلا هوتمن بازیگر نمایش فنیکس از امیدیه اختصاص یافت.

در بخش کارگردانی رتبه سوم به طور مشترک به امین پورمند کارگردان نمایش سوخو از اندیمشک و خانم نادره حیدریان کارگردان چقدر سخنم درد می کند از دهلران اختصاص یافت.

کارگردانی دوم به طور مشترک از سوی هومن میرمعنوی کارگردان نمایش سرخ ترین روز خدا از رشد و سعید ذبیحی کارگردان نمایس آب از کرمانشاه کسب شد.

در بخش نمایش های صحنه ای در بخش موسیقی، هیات داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی موسیقی نمایش هزار پیراهن از هزار یوسف کار الهام علی محمدی از اراک را مورد تقدیر قرار داد.

جایزه موسیقی نمایش شامل لوح تقدیر و تندیس جشنواره به موسیقی نمایش اوسنه آرش خوشنام از اندیمشک اهدا گردید.

در بخش چهره پردازی هیات داوران با لوح تقدیر و جایزه نقدی به هر یک از چهره پردازی نمایش های اوسنه شکوفه جودکی از اندیمشک و نمایش اویل آقای مهرداد درگی از زاهدان تقدیر کرد.

همچنین از ستار رشنو و مژه پهلوان در این بخش تقدیر شد.

در بخش طراحی صحنه هیات داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراح صحنه نمایش 'با من حرف نمی زنی چرا' کاری از آقای احمد صمیمی از تهران تقدیر کرد.

جایزه طراحی صحنه شامل لوح تقدیر و تندیس جشنواره و جایزه نقدی به موسیقی نمایش خط آخر فرزانه فاطمی از قوچان اختصاص یافت.

در بخش بازیگری مرد هیات داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طور مشترک به ایمان ملکی پور برای نمایش هزار پیراهن از هزار یوسف از اراک و محمد محمدیان شمالی برای نمایش انقباض از ایلام اختصاص داد.

رتبه دوم بازیگری مرد به آقای امیر سعیدی برای نمایش خط آخر از قوچان و رتبه اول بازیگری به محسن خدادادی برای نمایش اوسنه از اندیمشک داده شد.

در بخش بازیگری زن رتبه سوم به طور مشترک به ساغر کیخا نمایش اویل از زاهدان و فاطمه نصیری نمایش شب آفتای از بندر گز اختصاص یافت.

رتبه دوم بازیگری زن به طیبه صیدمحمدی برای نمایش انقباض از ایلام و رتبه اول بازیگری به شیما پور سهم الدین برای نمایش کندو از شیراز اهدا شد.

رتبه سوم نمایش نامه نویسی به طور مشترک به سید محمد محمدی برای نمایش هزار پیراهن از هزار یوسف از اراک و کامران شهلایی برای نمایش با من حرف نمیزنی چرا از تهران تعلق گرفت.

رتبه دوم نمایشنامه نویسی به ابوالقاسم مهدوی از بندر گز برای شب آفتای داده شد و رتبه نخست این جشنواره را هیچ نمایش نامه ای نتوانست کسب کند.

در بخش کارگردانی از نمایش اویل کار سعید بادینی تقدیر شد.

رتبه سوم کارگردانی به طور مشترک به احمد صمیمی کارگردان با من حرف نمیزنی چرا از تهران و طیبه صیدمحمدی برای نمایش انقباض از ایلام داده شد.

رتبه دوم کارگردانی مرتضی عیدی از قوچان برای نمایش خط آخر داده شد و رتبه نخست توسط مهدی آشوغ کارگردان نمایش اوسنه از اندیمشک کسب شد.

در بخش خیابانی کارگردانی اول توسط مرتضی امینی پور برای نمایش فنیکس از امیدیه کسب شد.

هیات داوران تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به طراح و ایده پرداز نمایش فنیکس آقای مرتضی امینی اهدا شد.

هیات داوران جشنواره در راستای ارج نهادن به حماسه ٤ آذر مردم اندیمشک مراتب تقدیر خود را از نمایش های سوخو اندیمشک به کارگردانی امین پورمند و نمایش سرخ ترین روز خدا به کارگردانی هومن میرمعنوی تقدیم کرد.

نمایش فنیکس از امیدیه از سوی هیات داوران جشنواره برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان انتخاب شد.

از سوی این داوران در بخش صحنه ای نمایش 'با من حرف نمی زنی چرا' به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احمد صمیمی از تهران، نمایش 'لب خوانی خواب ها ' نویسنده و کارگردان: وحید درویشی گیلان- رشت، نمایش ' هزار پیرهن از هزار یوسف' نویسنده و کارگردان: سیدمحمد محمدی از اراک ونمایش ' انقباض' نویسنده: علی شعاعی، کارگردان: طیبه صید محمد از ایلام به مرحله نهایی راه یافتند.

هم چنین نمایش « کندو» نویسنده و کارگردان: مسعود احمدی- شیراز،نمایش « شب آفتابی» نویسنده: ابوالقاسم مهدوی، کارگردان: رشید نصیری گلستان- بندرگز ، نمایش «اِویل» نویسنده و کارگردان: سعید بادینی، سیستان و بلوچستان - زاهدان ،نمایش « خط آخر» نویسنده: محمد اکبری، کارگردان: مرتضی عیدی، خراسان رضوی- قوچان و نمایش « سی ساله که بیست سالشه» نویسنده و کارگردان: بهروز وفایی خوزستان - اندیمشک و نمایش « اوسنه» نویسنده و کارگردان: مهدی آشوغ، خوزستان- اندیمشک از دیگر آثار مرحله نهایی بخش صحنه ای بودند.

در بخش مهمان نمایش «ضیافت شوم» نویسنده: رضا طاهری، کارگردان: مصطفی عمله، خوزستان - شوش و نمایش « دُن کامیلو» نویسنده: کورش نریمانی، کارگردان: پویا حسنوند، لرستان- خرم آباد به مرحله نهایی راه یافتند.

در بخش خیابانی نمایش « آب» نویسنده و کارگردان: سعید ذبیحی برگزیده جشنواره خیابانی شرهانی، کرمانشاه ، نمایش « فُنیکس» نویسنده و کارگردان: مرتضی امینی پور، خوزستان - امیدیه ، نمایش « گزارش یک تابوت» نویسنده و کارگردان: مهدی صالح یار، تبریز ، نمایش « چقدر سخت دردم می گیرد» نویسنده: حیدر رضایی، کارگردان: نادره حیدریان، ایلام، دهلران ،نمایش « سوخو» نویسنده: پژمان شاهوردی، کارگردان: امین پورمند، خوزستان- اندیمشک به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

همچنین نمایش « ماسک» نویسنده: کورش نیک پیام، کارگردان: پویا عطایی، اصفهان - ملک شهر ، نمایش' خاطره یکسان' نویسنده: احمد صمیمی، کارگردان: مصطفی مباشر امینی، تهران و نمایش' سرخ ترین روز خدا' کارگردان : مهدی میرمعنوی، گیلان ، رشت از دیگر نمایش های راه یافته به مرحله نهایی در بخش خیابانی بودند.

بیست و سومین جشنواره ملی لاله های سرخ با موضوع ترویج فرهنگ و معارف دینی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و بخش ویژه با اولویت گرامیداشت حماسه مقاومت مردم اندیمشک در بمباران ٤ آذر سال ١٣٦٥ با استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان ٢٤ استان کشور همراه بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.