به گزارش ایرنا موسی ظهیری نژاد شنبه در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: کالاهای سلامت محور شامل مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی وبهداشتی و دارو و تجهیزات پزشکی است و قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی بیشتر از دیگر کالاها است.
وی با بیان اینکه آمار قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی نسبت به سال های گذشته در سطح عرضه به میزان زیادی کاهش یافته افزود: مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی تقلبی و غیر استاندارد، عوارضی را بر روی قسمت های مختلف بدن از جمله چشم، پوست و مو ایجاد می کند و فلزات سنگین موجود در این مواد خطراتی را برای سلامتی فرد به دنبال دارند.
ظهیری نژاد ادامه داد: مردم برای اطمینان از اصالت کالای مورد استفاده می توانند به برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت بر کالاهای سلامت محور از جمله آرایشی و بهداشتی توجه کرده و برای کنترل و استعلام اصالت کالا، کد اصالت کالا را به سامانه پیامکی 20008822 ارسال، و یا از طریق اینترنت به سامانه TTAC.IR وارد شده و کد اصالت را استعلام کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اظهار کرد: شعار اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت به عنوان شعار ملی و تغییر در روند مهاجرت با سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی شعار جهانی غذا نامگذاری شده است.
حسین برزگر ادامه داد: 100 درصد محصولا ت غذایی خوزستان موفق به درج نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی شدند که چراغ راهنمای بیماران است و در رنگ های سبز و زرد و قرمز، میزان قند، چربی و نمک را نشان می دهد.
وی گفت: این نشانگرهای رنگی در خصوص کنترل بیماری های غیر واگیر کمک کننده است.
برزگر در ادامه به برنامه پایش باقی مانده سموم، آفت کش و کودهای شیمیایی در محصولات پر مصرف کشاورزی با احتمال مخاطره آلودگی بالا اشاره کرد و افزود:این پروژه از سال 93 در خوزستان آغاز شده و پایش به صورت مستمر در خصوص آفت کش ها برروی محصولات کشاورزی انجام می می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: در سال 96، 18 محصول را زیر نظارت و کنترل داریم که شامل محصولات کشاورزی پرمصرف است.
وی ادامه داد: وضعیت تولید محصولات کشاورزی در خوزستان خوب است اما متناسب با این تولیدات از صنایع تبدیلی و کارخانجات در خوزستان محروم هستیم و کشاورزی و صنایع باید دست به دست بدهند تا در تولید کالاهای سلامت محور وضعیتی در شان مردم این استان داشته باشیم.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.