مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:تغذیه دانش آموزان و همراهی نکردن خانواده ها و مدارس برای رفع مشکلات غذایی،دغدغه ای است که برطرف کردن آن با کمک خانواده ها و نهادهای ذیربط امکان پذیر است.
میترا جودکیان افزود:شاید خوردن خوراکی در مدرسه و زنگ های تفریح برای دانش آموزان دیروز و امروز یک موضوع پیش پاافتاده و صرفا تفریحی باشد اما نوع و مقدار این خوراکی ها نه فقط در همان لحظه یا روز برای بدن دانش آموزان تاثیرگذار است بلکه در موفقیت تحصیلی آنها نیز اهمیت ویژه ای دارد.
وی با تاکید بر اینکه توجه به وعده صبحانه و میان وعده مناسب برای دانش آموزان باید در اولویت قرار گیرد گفت:معمولا دانش آموزان یا صبحانه نمی خورند و یا بسیار کم می خورند بنابراین به خانواده ها توصیه می شود برای اینکه دانش آموزان تمایل بیشتری به خوردن صبحانه داشته باشند شب ها زودتر شام بخورند . این امر موجب می شود تا دانش آموزان شب زودتر بخوابند.
مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفولی همچنین بر توجه به ورزش دانش آموزان تاکید کرد و گفت:اگر دانش آموزان صبح ها اشتها ندارند باید حرکات نرمشی در حد 5 تا 10 انجام دهند.
جودکیان ادامه داد:با وجود رعایت همه موارد باز هم ممکن است برخی دانش آموزان از خوردن صبحانه امتناع کنند لذا باید میان وعده مناسب در اختیار دانش آموز قرار گیرد که میان وعده های گرم مناسب تر است.
وی افزود:یکی از دلایلی که بچه ها میان وعده هایشان را درست مصرف نمی کنند این است که بسیاری از خانواده ها تنوع در انتخاب صبحانه ندارند و با یک لیوان چای وکیک که ارزش غذایی بالایی ندارند فرزندشان را راهی مدرسه می کنند. برای جبران این امر تدوین یک برنامه غذایی مناسب برای دانش آموزان ضروری است.
وی اضافه کرد:گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در حال تدوین یک برنامه غذایی مناسب برای دانش آموزان است که بر اساس گروه های سنی مختلف دانش آموزان تهیه می شود . تفاوت زیادی بین تغذیه دانش آموزان دوره ابتدایی وجود ندارد.دختران و پسران دانش آموز بین سن 11 تا 14 سال که در دوران رشد و بلوغ بسر می برند دخترها باید روزانه 2200 کیلوکالری و پسرها 5200 کیلوکالری مصرف کنند تا بدن آنها انرژی و پروتئین کامل را برای جهش رشدی مناسب دریافت کنند.
مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه ویتامین A و ویتامینD از جمله ریزمغذی ها و املاحی هستند که باید در برنامه غذایی دانش آموزان گنجانده شود افزود:دختران در سن 10 تا 13 سالگی بین 15 تا 16 کیلوگرم وزن و 15 تا 16سانتی متر قد اضافه می کنند پسران نیز در سن 12 تا 16 سالگی حدود 20 سانتی متر قد و 20 کیلوگرم وزن اضافه می کنند لذا برای این دانش آموزان لازم است علاوه بر تامین کالری مصرفی مورد نیاز بدن در برنامه غذایی خود مصرف ریزمغذی هایی چون انواع ویتامین ،املاح و مواد معدنی را در نظر بگیرند.
وی کلسیم،آهن ،روی ،ویتامین A و ویتامینD را در برنامه غذایی دانش آموزان ضروری دانست و گفت: از آنجا که در کشور به صورت عمومی شاهد کمبود آهن و ویتامین D هستیم لذا دانش آموزان می توانند قرص آهن و ویتامین D را به صورت رایگان از مدارس یا مراکز جامع سلامت تهیه کنند.
دانش آموزان از سنین 15تا 18 سال باید ماهانه 4 قرص آهن مصرف کنند که این برنامه باید تا 4 ماه ادامه یابد یعنی مصرف تعداد 16 قرص طی 16 هفته متوالی که باید در طول یک سال ادامه یابد.
جودکیان در ادامه با بیان اینکه در مدارس باید پایگاه های تغذیه سالم وجود داشته باشد گفت: در حال حاضر این پایگاه ها (همان بوفه های بهینه شده با دستورالعمل صحیح) کمتر وجود دارند .
این کارشناس تغذیه در خصوص نوع خوراکی هایی که باید در پایگاه ها یا بوفه مدارس به فروش برسد نیز افزود:خشکبار،خرما،انواع مغزها و انواع برگه ها ،کشمش،فندق،پسته ،بادام ،تخمه ها ،کنجد،نخودچی ،گندم برشته،گردو ،بادام از جمله مواد مفیدی هستند که باید در بسته بندی بهداشتی ،بدون نمک ، به صورت خام ، دارای برچسب و کد بهداشتی در بوفه مدارس عرضه شوند.
وی اظهار داشت:در صورت عرضه شیر و لبنیات در مدارس این محصولات باید پاستوریزه و استریلیزه باشند و حتی الامکان با ویتامین D و کلسیم غنی شوند،همچنین نوشیدنی هایی چون دوغ باید بدون نمک و گاز عرضه شود.
مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ضمن هشدار نسبت به شیوع چاقی بین دانش آموزان گفت: اگر در مدارس بیسکویت عرضه می شود باید بدون کرم باشد ،کیک ها و کلوچه ها باید کوچک باشند چرا که شاهد شیوع چاقی در دانش آموزان هستیم.مواد غذایی عرضه شده در پایگاه های مدارس باید دارای نشانگر رنگی باشند تا میزان نمک،چربی و قند را در خوراکی نشان دهند.
این کارشناس تغذیه به دانش آموزان توصیه کرد در کنار رعایت یک برنامه غذایی مناسب حتما فعالیت ورزشی کافی داشته باشند چرا که بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، چاقی و اضافه وزن در کمین آنهاست.
73 هزار دانش آموز در مدارس دزفول تحصیل می کنند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.