به گزارش ایرنا فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه در نشست مدیریت پسماند در فرمانداری ویژه دزفول افزود:به دلیل نبود محل مناسب برای دفع نخاله های ساختمانی، ورودی شهرهای تابعه و روستاها به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده اند که این زیبنده شهرستان دزفول نیست ضمن اینکه سلامت شهروندان را نیز تهدید می کند.
وی گفت: علاوه بر ورودی شهرها و روستاها،نخاله های ساختمانی در حاشیه رودخانه ها ،زهکش های کشاورزی وهمچنین توسط اهالی میانرود و شهر امام در رودخانه سخیری تخلیه می شوند که باید هرچه سریعتر جلوی این کار گرفته شود.
رئیس محیط زیست دزفول با انتقاد از آنچه که همکاری نکردن نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی گخواند اظهارکرد:ماموران انتظامی و راهور می توانند اهرم بازدارنده ای برای جلوگیری از تخلیه نخاله های ساختمانی در ورودی شهر یا حاشیه رودخانه ها باشند.
قلی نژاد در خصوص زباله هایی که در پل شناور و برخی نقاط دیگر رودخانه دز جمع می شوند نیز گفت: بیشتر این زباله ها مربوط به سد دز و شهر دورود هستند که در این خصوص در تلاش هستیم با مسئولان استان لرستان نیز نشست هایی برگزار کنیم تا شاهد ورود زباله به رودخانه دز نباشیم.
وی با بیان اینکه قطعه زمینی در ماهور برنجی برای راه اندازی سایت مرکزی نخاله های ساختمانی انتخاب شده اظهارکرد: در بخش های سردشت و شهیون نیز به دلیل مسافتی که با شهر دارند باید محلی تخصصی برای نخاله های ساختمانی در نظر گرفته شود.

***سایت ماهور برنجی ظرفیت دفع زباله های شهری را ندارد
قلی نژاد با اشاره به اینکه زباله قابلیت اشتعال دارد و آتش سوزی زیادی تاکنون در محل ماهور برنجی دزفول اتفاق افتاده گفت:محل فعلی گنجایش دفن زباله های شهری را ندارد ضمن اینکه منطقه ماهور برنجی تبدیل به یک منطقه صنعتی شده لذا مکان دیگری برای دفع زباله های شهری دزفول درنظر گرفته شده که شهرداری دزفول در حال گرفتن استعلام است.
وی اضافه کرد:علاوه بر پسماندهای شهری، پسماندهای صنعتی شهرستان دزفول نیز به دلیل توسعه صنعت در حال افزایش است که با توجه به اینکه زباله های کارخانه روغن نباتی و دیگر صنایع مانند کربن قابلیت اشتعال دارند و تاکنون منجر به آتش سوزی زیادی در منطقه شده باید مکان ویژه ای برای دفع پسماند ویژه صنعت در دزفول درنظر گرفته شود.
رئیس اداره محیط زیست دزفول گفت: شهرداری یک محل بصورت موقت برای دفع زباله های صنعتی در نظر گرفته تا محلی دائمی برای پسماند صنعتی راه اندازی شود.
قلی نژاد همچنین در خصوص پاکسازی ورودی شهرها و روستاهای دزفول نیز اظهارکرد:دهیاران و شوراها برای پاکسازی ورودی شهرها و روستاها همکاری نمی کنند و وضعیت ورودی روستاها و شهرها نامطلوب است که تاکنون چند دهیاری به دلیل همکاری نکردن با محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی افزود:ورودی شهر شمس آباد و یک کیلومتری حدفاصل شمس آباد و دزفول رها شده و هیچکس وظیفه پاکسازی آن را بر عهده نمی گیرد که عمده زباله های رهاشده مربوط به زباله باغات اطراف است.
وی گفت:استقبال گردشگران از باغات مرکبات باعث ورود زباله به منطقه بن جعفر و شمس آباد شده و زباله باغات یا در حاشیه روستاها و یا در کانال های آبیاری تخلیه می شوند.
وی ادامه داد:ما مخالف گردشگری نیستیم ولی پاکسازی محل باید انجام شود لذا باغداران باید هزینه ای ناچیز برای جمع آوری زباله ها پرداخت کنند تا سطل زباله در کوچه باغ ها نصب و زباله ها روزانه یا هفتگی جمع آوری شوند.
حبیب اله آصفی فرماندار دزفول نیز گفت :وجود زباله های فراوان در ماهور برنجی که محل تخلیه پسماندهای شهری دزفول است مشکلات زیادی برای افرادی که در بخش صنعت در این منطقه مشغول به کار هستند ایجاد کرده که باید سایت جنگلی برای محل دفع زباله درنظر گرفته شود لذا زمینی به وسعت 120 هکتار در مجاورت شهر گتوند برای این موضوع در نظر گرفته شده که موضوع در دست پیگیری و اقدام است.
معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز در خصوص تخلیه نخاله های ساختمانی دزفول گفت:پیش از این شهرداری دزفول نخاله های ساختمانی را جمع آوری و در محل دفع آنها واقع در انتهای کوی آزادگان تخلیه می کرد ولی این منطقه دیگر ظرفیتی برای تخلیه نخاله های ساختمانی ندارد که اکنون سه نقطه برای بارگذاری نخاله های ساختمانی دزفول در نظر گرفته شده است.
محمد ابوالحلاج افزود:برای حل اساسی مشکل دفع نخاله های ساختمانی قطعه زمینی 38 هکتاری در مجاورت سایت فعلی دفع زباله در ماهور برنجی در نظر گرفته شده تا هم مشکل دفع نخاله ساختمانی شهر دزفول و هم شهرهای تابعه حل شود.
فرماندار دزفول در خصوص این موضوع گفت:با توجه به توسعه صنعت در دزفول به زمین های ماهور برنجی برای صنعت نیاز داریم ضمن اینکه هم اکنون سرمایه گذار یک نیروگاه دیگر نیاز به زمین دارد لذا باید در این خصوص کار به صورت کارشناسی بررسی شود و زمین های موردنظر به توسعه صنعت اختصاص یابد.
وی افزود: 16 شهریورماه سرمایه گذاران یونانی وارد دزفول می شوند و کلنگ زنی نیروگاه هزارمگاواتی نیز در تاریخ بیستم شهریور امسال انجام خواهد شد.
محمدحسین خجسته کیا بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:بخش شهیون دزفول فاقد شهرداری است برای همین مشکلات زیادی برای دفع زباله در این بخش وجود دارد و باید مکان مناسبی برای تخلیه پسماندهای این بخش درنظر گرفته شود.
7278 /6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.