به گزارش ایرنا پیشتازی مجمع خیرین مدرسه ساز دزفول در زمینه ساخت ، مرمت و توسعه فضاهای آموزشی و نیز تجهیز مدارس ، هدفگذاری کسب رتبه نخست آموزشی استان خوزستان با ارتقاء سطح معدل دانش آموزان ، اجرای موفقیت آمیز طرح آموزش پیش دبستانی ، اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان به صورت 100 درصد الکترونیکی و نیز کسب رتبه نخست استان خوزستان در اجرای پروژه مهر از جمله موفقیت ها و برنامه هایی است که مدیریت آموزش و پرورش دزفول به آن دست یافته است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در تشریح فعالیت های این نهاد گفت:آموزش و پرورش دزفول یکی از قدیمی ترین ادارات کشور است که از سال 1305 بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و 91 سال از عمر مفید آن می گذرد.
عبدالمحمد جرجانی افزود:با وجود قدمت بالای آموزش و پرورش در دزفول فرسودگی ساختمان های آموزشی این شهرستان امری طبیعی است که بازسازی و نوسازی آنها در اولویت برنامه های این اداره قرار گرفته است.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان تعداد مدارس این شهرستان را افزون بر 280 مدرسه دانست و گفت:از این تعداد حدود 130 مدرسه نیاز به بازسازی دارند .
وی قدیمی ترین مدرسه دزفول را دبستان توحید ( نادری سابق) دانست که در سال 1315ساخته شده و افزود:با تلاش و همکاری یک خیر مدرسه ساز بازسازی این مدرسه با اعتباری افزون بر 20 میلیارد ریال انجام می شود.
جرجانی از تلاش نماینده،امام جمعه و فرماندار دزفول بابت پیگیری توسعه فضاهای آموزشی تقدیر کرد و گفت:مدارس شهرهای اقماری دزفول از جمله شهر صفی آباد و امام و روستاهای تابعه نیز نیاز به بازسازی دارند که امیدواریم با تلاش خیرین و مسئولان از مشکلات آموزشی کاسته شود.

**ضرورت افزایش فضای آموزشی در مناطق جدید دزفول
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:بیشترین آمار دانش آموزی دزفول در مناطق پرتراکم شمال شهر و مناطق زیباشهر و مهرشهر می باشد که امیدواریم با تلاش هایی که با همت استاندار خوزستان و دیگر مسئولان آغاز شده طرحهای آموزشی در این مناطق اجرا شود تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.
وی ادامه داد:تا سال آینده مشکلی در خصوص کمبود فضای آموزشی در مناطق جدید در دزفول نداریم ولی اگر مدارسی که ساخت آنها آغاز شده تکمیل نشوند در چند سال آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.
وی بر ضرورت افزایش فضاهای آموزشی در زیباشهر دزفول تاکید کرد و گفت:تراکم جمعیت در زیباشهر دزفول به گونه ای است که اگر سالی یک مدرسه در زیباشهر ساخته شود باز هم نیاز به فضای آموزشی بیشتری خواهیم داشت که امیدواریم با اجرای پروژه های طرح برکت تاحدودی کمبود فضای آموزشی در دزفول برطرف شود.
جرجانی با بیان اینکه تراکم دانش آموزی در مدارس ابتدایی بیش از سایر مدارس است گفت:جمعیت دانش آموزی دزفول حدود 73 هزار نفر است که 36 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و 37 هزار دانش آموز دیگر در سایر مقاطع تحصیل می کنند.
وی به فارغ التحصیلی شش هزار دانش آموز از مقطع پیش دانشگاهی در سال تحصیلی گذشته اشاره کرد و گفت:در سال تحصیلی جدید(97-96) هفت هزار دانش آموز پیش دبستانی جایگزین فارغ التحصیلان خواهد شد که با توجه به افزایش یکهزار نفری جمعیت دانش آموزی در سال جدید باید امکانات و فضاهای آموزشی نیز افزایش یابد تا جوابگوی نیاز دانش آموزان باشد.
مدیر آموزش و پرورش دزفول اجباری کردن پیش دبستانی را از ابتکارات خوب آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد و گفت:حدود 98 درصد جامعه هدف تحت پوشش مدارس پیش دبستانی قرار گرفتند .

**رشد 1.5 نمره ای معدل دانش آموزان دزفول
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم در سال گذشته سطح معدل را در شهرستان دزفول 1.5 نمره ارتقا دهیم و هم اکنون رتبه معدل دانش آموزان دزفولی در استان از رتبه ششم به رتبه چهارم ارتقا یافته که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته در سال 97 رتبه اول استان از آن دانش آموزان دزفولی شود.
وی افزود:در حال حاضر دانش آموزان دزفولی در معارف اسلامی و فنی حرفه ای رتبه اول معدل را در استان خوزستان به خود اختصاص داده اند .
جرجانی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بر ضرورت مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت:افزون بر99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود و اعتباری برای تجهیزات و سایر خدمات باقی نمی ماند لذا آموزش و پرورش برای تامین فضا و تجهیزات آموزشی نیازمند مشارکت های مردمی و کمک خیرین است و اگر کمک های خیرین نباشد آموزش و پرورش با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

**هدایت تحصیلی دانش آموزان دزفول بصورت الکترونیکی انجام شد
جرجانی هدایت تحصیلی را یکی از مباحث چالش برانگیز آموزش و پرورش دانست و گفت:در سالهای گذشته هدایت تحصیلی دانش آموزان با مشکلاتی همراه بود که با درایت مشاوران توانستیم این امر را مدیریت کنیم.
مدیر آموزش و پرورش دزفول افزود:امسال پنج هزارو 225 دانش آموز دزفولی وارد پایه دهم می شوند که از این تعداد2 هزار و 677 دانش آموز پسر و 2 هزار و 548 دانش آموز دختر است که باید برنامه ریزی شود طبق آزمون رغبت سنجی و هدایت تحصیلی حدود یک هزار و 800 نفر از آنها به رشته تجربی،یک هزار و 400 دانش آموز به رشته ریاضی و مابقی به سایر رشته ها گرایش یابند .
جرجانی با بیان اینکه 100 درصد هدایت تحصیلی دانش آموزان دزفولی به صورت الکترونیکی انجام شده است گفت:با انجام هدایت تحصیلی در گروه اول انتخاب رشته طبق میل دانش آموز انجام می شود ،گروه دوم در صورت داشتن ظرفیت در رشته مورد علاقه دانش آموز طبق میل دانش آموز انتخاب رشته خواهد شد ولی گروه های بعدی با محدودیت در انتخاب رشته مواجه هستند.
وی ادامه داد:100 نفر از دانش آموزان دزفولی که قصد ورود به پایه دهم را دارند در هیچ رشته ای پذیرفته نشده اند که در روزهای آینده مدیریت خواهند شد و به سمت رشته ها کارودانش و فنی حرفه ای هدایت می شوند.

**ثبت نام در مدارس فقط بر اساس کروکی است/دریافت وجه هنگام ثبت نام ممنوع است
مدیر آموزش و پرورش دزفول همچنین گفت:ثبت نام مدارس بر اساس کروکی انجام می شود وهرگونه ثبت نام خارج از کروکی تخلف محسوب می شود ضمن اینکه هنگام ثبت نام دریافت هرگونه مبلغی به غیر ازپول بیمه و کتاب ممنوع است و اگر مورد تخلفی مشاهده و یا گزارش شود با مدیر متخلف برخورد خواهد شد.
وی افزود:مبلغ دریافتی در مدارس تیزهوشان نیز با توجه به نرم نرخ وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود که به نوع امکانات و تجهیزات هر مدرسه بستگی دارد.

**اجرای پروژه مهر به مشارکت مردمی نیاز دارد
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:پنج کارگروه توجیه،تبلیغ و اطلاعرسانی،تجهیز و تعمیر،سازماندهی،نظارت و ارزیابی و تایید صلاحیت در آموزش و پرورش دزفول تشکیل شده که اجرای پروژه مهر را برعهده دارند .
جرجانی افزود:پروژه مهر از 24 تیرماه آغاز شده که انتظار می رود همچون گذشته ادارات خدمات رسان بویژه شهرداری بیشترین همکار ی را جهت آماده سازی مدارس و فضای آموزشی با آموزش و پرورش داشته باشند.
وی ضمن تقدیر از همکاری شهرداری دزفول وشهرهای اقماری و همچنین همکاری بسیج در رنگ آمیزی و زیباسازی فضاهای آموزشی ادامه داد:اجرای طرح هجرت باعث ایجاد اشتغال ویادگیری یک حرفه برای آنها می شود.

**قانون اختصاص پنج درصد در آمد شهرداری به مدارس به درستی اجرا نمی شود
مدیر آموزش و پرورش دزفول در خصوص قانون اختصاص پنج درصد از عوارض شهرداری به آموزش و پرورش گفت:در حالی که باید سهم پنج درصدی آموزش و پرورش از محل پروانه ساخت و ساز،تفکیک ،پذیره نویسی و تجاری سازی اختصاص یابد عملا این قانون در برخی استان ها و شهرهای کشور از جمله دزفول به درستی اجرا نمی شود و سهم پنج درصدی آموزش و پرورش فقط از محل پروانه ساخت و ساز کسر می شود .
وی ادامه داد:در سال گذشته تنها 570 میلیون از محل عوارض شهرداری به آموزش و پرورش دزفول اختصاص یافت درحالی که اگر قانون به درستی اجرا شود در یک سال باید افزون بر 10 میلیارد ریال از محل عوارض شهرداری به آموزش و پرورش دزفول اختصاص یابد.
وی افزود:اعتباری که از این محل به آموزش و پرورش واگذار می شود در تعمیر و نگهداری مدارس،سرویس بهداشتی و ایزوگام مدارس هزینه خواهد شد .
مدیر آموزش و پرورش دزفول اظهار کرد:این موضوع از طریق دیوان محاسبات در دست پیگیری است و امیدواریم با همکاری شهرداری این موضوع حل شود.

**اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار برای ارائه تجهیزات در مناطق محروم دزفول
جرجانی ضمن تقدیر از پیگیری نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت:پارسال با حمایت و پیگیری های نماینده دزفول پنج میلیارد ریال تجهیزات آموزشی به مدارس محروم این شهرستان اعطا شد که کمک بزرگی به آموزش و پرورش شهرستان دزفول بود.
وی از تلاش مسئولان محلی دزفول در توسعه فضاهای آموزشی تقدیر کرد.

**سرانه فضای آموزشی پائین تر از حد استاندارد است
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:طبق استاندارد به ازای هر دانش آموز باید یک متر و 20 سانتی متر فضای آموزشی وجود داشته باشد این درحالی است که در کشور و استان خوزستان سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 80 سانتی متر است .
جرجانی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در دزفول با ورود خیرین مدرسه ساز نسبت به سایر شهرهای کشور خوب است گفت:نرم حضور دانش آموز در هر کلاس درس در حال حاضر 35 دانش آموز است که این امر هم امر تدریس را دشوار می کند و هم برای دانش آموزان مشکل ساز است که باید با توسعه فضای آموزشی این مشکلات را برطرف کرد .

**اشتغالزایی برای 400 تولید کننده پوشاک مدارس در دزفول
جرجانی در خصوص تهیه پوشاک و فرم مدارس در دزفول گفت:40 تولیدی برای تهیه لباس فرم مدارس اعلام آمادگی کردند که با بکارگیری آنها برای حدود 400 نفر ایجاد اشتغال شده است .
وی افزود:در شهرستان دزفول بین 20 تا 25 هزار دست لباس فرم دخترانه و پسرانه تولید می شود که تلاش می شود فقط از تولیدکنندگان بومی بویژه بانوان سرپرست خانواده استفاده شود.

**نظارت و کنترل سرویس مدارس دزفول
وی گفت:طی جلسات مختلفی که در خصوص ساماندهی سرویس مدارس در دزفول برگزار شد هماهنگی های لازم با راهور و تاکسیرانی صورت گرفته و از خودروهایی استفاده می شود که از نظر فنی بجز معاینات فنی توسط کارشناسان بررسی شوند تا از ایمنی کامل برخوردار باشند ضمن اینکه در ارزیابی هایی که صورت می گیرد ظاهر راننده نیز مدنظر است و رانندگان لباس متحدالشکل خواهند داشت .
وی افزود:حدود 800 سرویس مدارس در دزفول به کار گرفته خواهد شد که زمینه اشتغال برای 800 نفر را فراهم خواهند کرد ضمن اینکه از پراکندگی سرویس ها نیز پرهیز می شود .
وی ادامه داد:خودروهایی که برای حمل و نقل دانش آموزان به کار گرفته می شوند باید پنج سال از عمر مفید آنها نگذشته باشد ضمن اینکه نرخ نوع خودرویی که به کار گرفته می شود نیز بر اساس امکانات متغیر خواهد بود.

**ورود هفت هزار نوآموز جدید به مدارس دزفول
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:در سال تحصیلی جدید هفت هزار نوآموز در مقطع پیش دبستانی ورود می کنند که سنجش آنها از طریق 2 پایگاه در طول سال تحصیلی انجام شده است .
وی افزود:در طرح سنجش دانش آموزان از نظر روانی و آموزشی سنجش می شوند و اگر دانش آموزی دارای اختلالات باشند مورد حمایت کارشناسان مجرب و روان شناسان خبره قرار خواهند گرفت ضمن اینکه نوآموزانی که مشکل داشته باشند به مدارس استثنایی ورود خواهند کرد.

** هشدار نسبت به افزایش دانش آموزان اوتیسمی
دانش آموزان مبتلا به اوتیسم افرادی هستند که کنترل آنها با ارائه برنامه های ویژه امکان پذیر است و اگر از آنها حمایت شود در آینده بزرگترین برنامه نویسان یارانه ای و ریاضی خواهند شد.
جرجانی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد دانش آموزان اوتیسمی در کشور به ویژه خوزستان و دزفول بر اثر جهش ژنتیکی شیوع یافته افزود:امیدواریم با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان اوتیسمی در دزفول بتوان با کمک خیرین یک مدرسه اوتیسم در این شهرستان راه اندازی کنیم.
وی بر اهمیت مدیریت دانش آموزان اوتیسم تاکید کرد و گفت:اگر این دانش آموزان در مقطع ابتدایی پرورش یابند و هم آموزش می بینند و هم درمان می شوند لذا باید برای درمان و آموزش آنها چاره اندیشی کرد .

** فعالیت 16 کانون اوقات فراغت تابستان برای دانش آموزان دزفول
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:16 کانون برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دزفولی فعال شده که رشته های ورزشی با استقبال گسترده دانش آموزان در دزفول همراه بوده است .
جرجانی ادامه داد:همچنین رشته های رباتیک ،نانو و علوم روز از جمله ریاضی،شیمی و فیزیک نیز در پژوهشسرای دزفول تدریس می شوند و امکانات متناسب با ظرفیت و نیاز دانش آموزان است .

**مرکز استعدادیابی دزفول با تجهیزات کامل در اختیار دانش آموزان دزفولی است
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:مرکز استعدادیابی دزفول با پیشرفته ترین امکانات و حدود 40 میلیارد ریال امکانات در خدمت دانش اموزان دزفولی است که در این مرکز اشکالات ساختار فیزیکی و استعدادهای خاص دانش آموزان تشخیص داده می شود .
جرجانی افزود:در این مرکز به دانش آموزان گفته می شود طبق فیزیک و وضعیت بدنی می تواند به چه رشته ورزشی گرایش یابد .
وی گفت:این مرکز مطابق با متدهای علمی و بین المللی فعالیت می کند.

**افتتاح سه واحد آموزشی در دزفول در هفته دولت
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت:همزمان با هفته دولت از سه مدرسه در شهرستان دزفول بهره برداری خواهد شد.
عبدالمحمد جرجانی افزود:دبستان مهرشهر دزفول جزو مدارس دولتی این شهرستان است که به علت کمبود اعتبارت ساخت آن طولانی شد ولی با ورود یکی از خیرین مدرسه ساز ساخت آن از سر گرفته شد و اکنون در مراحل پایانی ساخت است.
وی افزود:این مدرسه 12 کلاسه با 20 میلیارد ریال اعتبار است و تکمیل آن چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که با ورود خیرمدرسه ساز این اعتبار تامین و اکنون در مراحل پایانی ساخت است و همزمان با هفته دولت افتتاح خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش دزفول افزود:دبستان نهال انقلاب نیز با اعتبار 10 میلیارد ریالی خیرمدرسه ساز و اعتبار حدود چهار میلیارد ریالی دولت از دیگر مدارسی است که همزمان با هفته دولت در دزفول افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد:همچنین مدرسه برادران شهروز نیز توسط خیرین مدرسه ساز دزفول تکمیل شده که همزمان با هفته دولت به مرحله بهره برداری می رسد و دراختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
وی گفت:عملیات ساخت مدرسه شش کلاسه حوالی مصلای دزفول و ساخت یک مدرسه چهار کلاسه در انجیرک نیز به زودی توسط خیرین مدرسه ساز آغاز خواهند شد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.