دکتر شیده عصار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پاتولوژی بالینی، یک بخش تخصصی پزشکی است که براساس آنالیز نمونه های بافتی و مایعات بدن، نظیر خون و ادرار با استفاده از ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌، به شناسایی نوع و عامل بیماری می‌پردازد و پاتولوژیست‌های بالینی، همکاری نزدیکی با متخصصین سایر رشته‌های پزشکی دارند.
دکتر عصار گفت: در روزهای اخیر 2 قلم مهم از تجهیزات درخواست شده گروه پاتولوژی شامل دستگاه فروزن سکشن (Frozen Section) و تیشو پروسسور (Tissue Processor) با اعتبار 2میلیارد و صد و چهل میلیون ریال از محل منابع عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خریداری و تحویل بیمارستان شدند اما حدود پنج میلیارد ریال دیگر برای تجهیز و راه اندازی این بخش مورد نیاز است.
وی افزود: دستگاه فروزن سکشن، آماده سازی نمونه بافت های مورد نظر به صورت لایه نازک برای مطالعه‌ی سریع نوع ضایعه را انجام می دهد به طوری که پس از انجماد نمونه‌های ارسال شده از اتاق عمل، امکان برش بافت و ارائه‌ی جواب اولیه در کمترین زمان به جراح در حین انجام عمل را میسر می سازد که البته پس از آن، بررسی‌های تکمیلی برای حصول نتیجه‌ی قطعی نیز بر روی باقیمانده‌ی بافت انجام خواهد شد.
معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی گلستان اهوازادامه داد: دستگاه تیشو پروسسور یا آنالایزر بافتی، یکی از تجهیزات مهم آزمایشگاهی است که به وسیله محلول‌های مختلف و مخصوص، عمل ثابت‌سازی، آب‌گیری و تمیز کردن نمونه‌های بافتی و کمک به حفظ ساختار سلولی آن را جهت بررسی‌های میکروسکوپیک و برش های میکرونی، انجام می دهد.
عصار بیان کرد: با توجه به نیاز رشته های تخصصی مختلف مستقر درمرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز به بخش پاتولوژی برای کمک در رسیدن به تشخیص قطعی بیماران و تصمیم درمانی مناسب و همچنین رفع نیاز آموزشی دستیاران تخصصی، راه اندازی واحد پاتولوژی با امکانات وتجهیزات مناسب برای اعضای هیات علمی و دستیاران این رشته، از اوایل سال گذشته در حوزه ریاست بیمارستان گلستان اهواز مصوب شد.
بیمارستان گلستان اهواز شامل مجتمع اورژانس (اورژانس حاد، اورژانس جراحی، اورژانس کودکان، اورژانس ارتوپدی، اورژانس داخلی، اورژانس قلب، اورژانس روان پزشکی) بخش های بستری و جنرال شامل جراحی عروق، ارتوپدی، نورولوژی، داخلی و روماتولوژی، کودکان، پیوند، آنژیوگرافی، دیالیز، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی و نفرولوژی است.
همچنین بخش های روانپزشکی، شیمی درمانی، پزشکی هسته ای و اتاق های عمل در بخش های مختلف، مراکز تصویر برداری پزشکی و بخش های مراقبت ویژه از دیگر قسمت های این بیمارستان است.
این مرکز همچنین شامل گروه‌های حلق، گوش و بینی، چشم، زنان و زایمان، ارتوپدی و دندانپزشکی، بخش‌های پاراکلینیکی و فوق تخصصی مانند رادیوتراپی، طب هسته‌ای،MRI، جراحی قلب، شتاب دهنده خطی و پیوند کلیه، گروه های آموزشی تخصصی و فوق‌تخصصی از جمله داخلی و روماتولوژی، جراحی، جراحی قلب، کودکان، اورژانس، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، روانپزشکی، نورولوژی، قلب و عروق، نفرولوژی، رادیوتراپی و انکولوژی است.
روزانه سه هزار و 500 تا چهار هزار نفر در قالب مراجعان و بیماران اورژانس‌ها، بخش‌های بستری و درمانگاه‌های کلینیکی و پاراکلینیکی به بیمارستان گلستان مراجعه می کنند.
3004/ 6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.