مصطفی شبه یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه برنامه کشت تابستانه نهایی شده، اظهار کرد: رودخانه زهره با خشکسالی شدید مواجه است و از سو دیگر در این حوضه آب قابل برنامه ریزی نداریم بنابراین کشت تابستانه در این حوضه ممنوع اعلام شده است.
وی با اشاره به خشکسالی شدید در حوضه رودخانه های مارون- جراحی و زهره افزود: در حوضه مارون- جراحی نیز محدودیت کشت تابستانه اعلام شده و به جز کشت های دائم اعم از نخیلات به میزان بسیار محدود در حوضه میانی اجازه کشاورزی داده شده است.
شبه با بیان اینکه پیشنهاد سازمان آب و برق اعلام ممنوعیت کشت در حوضه مارون با هدف تامین آب کشت های دائم بوده، اضافه کرد: با فشارهایی که برای اجرای کشت تابستانه در این حوضه وارد آمد، قرار شد آب مورد نیاز 20 هزار هکتار نخیلات و حدود سه هزار و 500 هکتار کشت های کم مصرف در شهرستان های رامشیر، ماهشهر و بهبهان تامین شود.
وی تاکید کرد: کشت شلتوک در حوضه مارون به طور کلی ممنوع است.
شبه اظهار کرد: رودخانه مارون- جراحی از سال 87 با خشکسالی مواجه شده و سه سال اخیر، بدترین شرایط را داشته است.
شبه با اشاره به کاهش 43 درصدی بارندگی در این حوضه نسبت به پارسال اضافه کرد: آورد این رودخانه در سال های خشکسالی 50 تا 60 درصد کاهش یافته و ذخیره سد مارون نیز اکنون کاهش 50 درصدی دارد.
وی ضمن ابراز نگرانی برای تامین آب نخیلات در حوضه جراحی تصریح کرد: فاصله طولانی تا انتهای حوضه، قرار گرفتن نخیلات در انتهای حوضه در شهرستان شادگان و برداشت بی رویه در بالادست این حوضه باعث شده است که نگرانی برای تامین آب نخیلات همچنان وجود داشته باشد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: کشت تابستانه در حوضه های دز، کارون و کرخه بلامانع است اما کشت شلتوک و ذرت در این حوضه ها باید به تدریج کاهش یابد.
وی با بیان اینکه الگوی کشت باید در استان اصلاح شود افزود: شلتوک پنج برابر گندم آب مصرف می کند که با توجه به مشکلات منابع آب، غیر اقتصادی است.
شبه اضافه کرد: طراحی شبکه های آبیاری و زهکشی استان نیز ظرفیت کشت های پرمصرف را ندارد و در صورت کشت شلتوک حتی برای دفع زهاب نیز با مشکل مواجه می شویم که نمونه آن پارسال در دو کانال اصلی در دشت آزادگان رخ داد.
وی سطح زیر کشت شلتوک در سال گذشته را 46 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال سطح زیر کشت شلتوک به حدود 35 هزار هکتار کاهش یافته است.
شبه تاکید کرد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی، کشت شلتوک تنها در دو استان شمالی کشور مجاز اعلام شده و ما نیز با توجه به منابع آبی استان کشت شلتوک را توصیه نمی کنیم اما مصلحت های اجتماعی غیرقابل انکار در استان باعث می شود که کاهش سطح زیرکشت به صورت تدریجی انجام شود.
بر اساس این گزارش، خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، حدود 900 هزار هکتار در پائیز و حدود 300 هزار هکتار در تابستان را زیر کشت می برد. این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های اصلی کشور در این بخش است.
حوضه رودخانه های مارون- جراحی و زهره در سال های زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند. کشاورزان خوزستان همیشه نسبت به جبران خسارت محصولات کشاورزی اعتراض داشته اند.
استاندار خوزستان 7 خرداد ماه در شورای کشاورزی استان، با اشاره به تبعات اجتماعی ممنوعیت کشت در استان، مخالفت خود را با ممنوعیت کشت شلتوک اعلام کرده و گفته بود: مسائل اجتماعی و سیاسی و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد و دلیلی ندارد که تصمیم گیری وزارت جهاد برای خوزستان با سایر استان ها یکسان باشد زیرا شرایط این استان با اصفهان و فارس متفاوت است.
حوضه مارون- جراحی (به جز نخیلات و یونجه که کشت های دائم هستند)40 هزار هکتار مساحت دارد. سطح زمین های کشاورزی در هندیجان نیز 23 هزار هکتار است که در سال های نرمال بیش از 6 هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه می رفت.
2.5 میلیون اصله نخل در شادگان همیشه با مشکل کمبود آب روبه روست.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.