کیخسرو چنگلوایی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: قرار است 400 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار به خوزستان پرداخت شود که بر همین اساس به هر کدام از کشاورزان متقاضی 55 تا 75 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و برای تشکل هایی که منبع آبی واحد داشته باشند، 85 درصد هزینه ها پرداخت می شود.
وی گفت: در یک هفته اخیر برای پنج هزار هکتار درخواست تسهیلات آبیاری تحت فشار دریافت شده است.
چنگلوایی با بیان اینکه مهلت پرداخت این تسهیلات بلاعوض تا پایان خرداد است افزود: با توجه به اینکه اعتبارات محدود و تعداد متقاضیان زیاد است، کشاورزان تا پایان اردیبهشت مدارک خود را به جهاد کشاورزی ارائه دهند.
وی با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر در کشور و خوزستان، اظهار کرد: بارندگی های خوزستان از نظر زمانی و مکانی پراکنش مناسبی ندارد و این خشکسالی ها محدودیت هایی در منابع آب را به دنبال داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: افزایش جمعیت و وابستگی 98 درصد تولیدات کشاورزی استان به اراضی آبی، باعث شده است ارتقای راندمان آب و بالا بردن بهره وری در دستورکار قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اقدامات غیرسازه ای همچون آموزش کشاورزان، استفاده از ارقام مقاوم به تنش و خشکی، حذف گیاهان پرمصرف، استفاده از گیاهان با دوره رشد کوتاه و نیاز آبی کمتر و اصلاح روش های آبیاری برای ارتقای راندمان آب باید مورد توجه قرار گیرد.
چنگلوایی ادامه داد: اجرای طرح های سازه ای اعم از احداث شبکه های فرعی آبیاری، توسعه کشت های گلخانه ای و اجرای سیستم های نوین آبیاری با تکیه بر آبیاری تحت فشار از جمله این اقدامات است.
به گفته وی، در سیستم آبیاری تحت فشار در هر هکتار تا چهار هزار هکتار صرفه جویی آب اتفاق می افتد.
چنگلوایی خاطرنشان کرد: تاکنون 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم تحت فشار شده اند.
وی افزود: طرح های آبیاری تحت فشار بسته به کیفیت آب و میزان رسوب اجرا می شود و پیش از اجرای هر طرح آنالیز آب انجام می شود.
بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب حدود یک میلیون هکتار آن زیر کشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره کشت پائیزه در استان با مشکل روبه رو شده و کشت تابستانه ممنوعیت هایی داشته است.
در استان 400 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و 150 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم می رود که با کاهش شدید بارندگی در سال های اخیر بیشتر اراضی دیم از بین رفته است.
در سال زراعی گذشته خوزستان با تولید یک میلیون و 800 هزار تن گندم در استان، در کشور رتبه نخست را به دست آورده و رکورد شکنی کرده است.
برداشت کشت پائیزه از دیروز در خوزستان آغاز شده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.