به گزارش ایرنا هوشنگ خندان دل در حاشیه نشست با شهرداران و دهیاران خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای آخرین بار به کارفرمای طرح قطارشهری اهواز (شهرداری اهواز) و پیمانکار (شرکت کیسون) هشدار و بار دیگر مهلت یک ماهه داده شد تا اختلاف خود را حل کنند در غیر اینصورت موضوع به شورای عالی فنی کشور ارجاع می شود و هر تصمیمی که این شورا اتخاذ کند، اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در صورت حل و فصل نشدن اختلافات، ممکن است پیمانکار این طرح تغییر کند.
خندان دل با اشاره به جلساتی که در چند سال اخیر در مورد متروی اهواز برگزار شد افزود: روز چهارشنبه نیز نشستی با حضور پیمانکار، کارفرما، مشاور و معاون عمرانی استاندار برگزار و موضوع مترو بحث و بررسی شد.
وی تاکید کرد: همواره اعلام کرده ایم که وزارت کشور اولویت ویژه ای برای طرح متروی اهواز قائل است و آمادگی دارد اعتبارات ویژه ای را از طریق فروش اوراق مشارکت و تامین واگن به آن اختصاص دهد اما اختلاف دنباله دار پیمانکار و کارفرما مانع از اختصاص این اعتبارات و شروع به کار این طرح شده است.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اضافه کرد: کمتر از سه درصد پیشرفت این طرح در سه سال اخیر، در حالی اتفاق افتاده که منابع مالی وجود داشته اما به دلیل همین اختلافات، امکان هزینه کرد اعتبارات وجود نداشته است.
وی اظهار کرد: پارسال انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای متروی اهواز در وزارت کشور مصوب شد و آمادگی داشتیم رقم این اعتبار را بالاتر هم ببریم زیرا 50 درصد این اوراق توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری پرداخت می شود.
خندان دل برای هر گونه همکاری برای به جریان افتادن طرح متروی اهواز اعلام آمادگی کرد و افزود: مسئولان محلی پارسال اعلام کردند و امیدوار بودند که اختلافات حل و فصل می شود ولی نشست امروز نشان داد که پیشرفت خوبی حاصل نشده است.
بر اساس این گزارش، خندان دل فروردین پارسال سفر یک روزه ای به اهواز برای بررسی مشکل قطارشهری داشته و اعلام کرده بود: اختلافات مجریان متروی اهواز توسط یک هیات بلندپایه بررسی می شود.
در جلسه ای که مرداد 94 برای بررسی وضعیت مترو با حضور خندان دل در استانداری برگزار شد، سیاحی معاون عمرانی سابق خوزستان و هلاکویی مدیرعامل سابق متروی اهواز خواستار خلع ید کیسون شده بودند.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد و به گفته مسئولان در 2 سال گذشته پیشرفت کار تقریبا صفر بوده و کارگاه نیز تعطیل بوده است.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان 94 و بعد از آن نیمه 96 اعلام شده و قرار است فاز نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
کیسون در مدت کار خود، با اخراج کارگران و تاخیر در پرداخت حقوق آنها همچنین مشکلات اجتماعی زیادی در اهواز ایجاد کرده است. آبان 94 بیش از 380 کارگر این طرح از کار اخراج شدند و در طول اجرای طرح نیز کارگران بیش از 11 نوبت دست به اعتصاب زده اند.

*ساماندهی پسماندهای شهری
معاون وزیر کشور همچنین با اشاره به برنامه های دو سال اخیر گفت: پسماندهای شهری امسال ساماندهی می شود.
وی افزود: در این مدت برنامه ریزی های متعدد برای ساماندهی پسماند شهرها به ویژه شهرهای ساحلی آغاز شده است.
خندان دل اضافه کرد: به دنبال عملیاتی کردن فرآیندهایی هستیم که بر اساس آن بخش قابل توجهی از پسماندها تبدیل به کمپوست قابل فروش شود و با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان تولید و فروش برق از زباله نیز فراهم شود.
وی در ادامه درباره اقداماتی که قرار است امسال در راستای حمایت از استان های مرزی انجام شود، گفت: در همین راستا توجه به شهرهای کوچک و متوسط در برنامه قرار دارد که شامل اختصاص قیر رایگان و اختصاص اعتبار برای بهبود فضای شهری خواهد بود.
خندان دل ادامه داد: بهبود حمل و نقل شهری و ناوگان اتوبوسرانی در کلانشهر اهواز نیز جزو همین برنامه هاست.
رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه خندان دل معاون خود، از عصر چهارشنبه برای بررسی مسائل و شرکت در چند نشست به خوزستان سفر کرده است که این برنامه تا پنجشنبه ادامه می یابد.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده:محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.