دکتر سید مرتضی افقه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کشور ایران هنوز احزاب جایگاهی مانند کشورهای پیشرفته ندارد اگرچه مانند بقیه عوامل وارداتی کم کم به آن نقش نزدیک می شوند.
وی افزود: در شهرهای بزرگ که اقوام خیلی پررنگ نیستند نقش احزاب بیشتر شده و تهران بیشترین تاثیر را از احزاب می گیرد اما شهرهای دیگر همچنان متاثر از گرایشات قومی، مذهبی و خانوادگی هستند.
افقه ادامه داد: البته این موضوع به نوع انتخابات بستگی دارد؛به عنوان مثال در انتخابات محلی مانند شوراها و مجلس شورای اسلامی، هنوز نقش قومی غالب و در انتخابات ملی مانند ریاست جمهوری، نقش احزاب پررنگ تر است.
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ممکن است نامزدهای انتخاباتی پیش از انتخاب شدن قول هایی را به مردم بدهند اما بعد عمل نکرده و پاسخگو نباشند اما اگر نقش افراد کم رنگ، و احزاب پشتوانه رای مردم شوند آن وقت احزاب در انتخابات ملی متعدد پاسخگوی عملکرد هستند.
وی اضافه کرد: تا وقتی که سیستم انتخابات قومی و قبیله ای است هیچ کس در مقابل عملکرد خود پاسخگو نیست، پس روند مطلوب این است که به سمت جریان های حزبی برویم.
افقه با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته نقش حزب فقط مربوط به پیش از انتخابات نیست اظهار کرد: احزاب رقیب شکست خورده ریشه دار، به صورت مستمر عملکرد حزب پیروز را زیر نظر دارند و رفتارها و عملکرد آنها را با وعده هایشان تطبیق داده و به مردم اعلام می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بنابراین احزاب رقیب،نقش شفاف سازی دارند و در کشورهای پیشرفته به آن کابینه سایه می گویند.
وی ادامه داد: در ایران در بسیاری از مواقع مطبوعات، بار نبودن احزاب ریشه دار را به دوش می کشند که گاهی با هزینه همراه است.
افقه، در خصوص مشکلات مربوط به احزاب بیان کرد: خلق الساعه بودن برخی احزاب و گروه های سیاسی متعدد پیش از انتخابات از جمله این مشکلات است چون حزب زمانی می تواند اثرگذار باشد که ریشه دار و شناخته شده باشد در حالی که احزاب و جریان های سیاسی ما اغلب موقتی هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر مشکلات احزاب به شکنندگی آنها اشاره کرد و گفت: بعضی ها معتقدند که ایرانی ها نمی توانند کار جمعی انجام دهند چون به محض تشکیل شدن یک حزب، با وجود همفکری در اصول کلی اما در صورت ایجاد اختلاف نظر در تصمیمات، به جای رفع اختلافات و نزدیک تر کردن ایده ها به هم ، بلافاصله شعبه جداگانه تشکیل داده و دچار انشقاق می شوند که این مساله سردرگمی مردم را به دنبال دارد.
وی همچنین اظهارکرد: به دلیل نابالغی نسبت به ساختار سیاسی، گاهی از احزاب استفاده های منفی و نامطلوب نیز می شود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت سال 1396 در کشور برگزار می شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سه هزار و 500 شعبه در خوزستان برگزار می شود.
انتخابات شوراهای شهری در 76 شهر و انتخابات شورای اسلامی روستایی در 2 هزار و 250 روستای خوزستان برگزار می شود.
/60373004
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.