به گزارش ایرنا علی نقی یزدان پناه چهارشنبه در اولین کنگره معلمان پیشکسوت عشایر و بزرگداشت چهره ماندگار تعلیمات عشایر کشور (محمد بهمن بیگی) در تالار مهتاب اهواز بیان کرد: معلمی و تدریس در مناطق عشایری و روستایی با شهر بسیار متفاوت است و سختی ها و مشکلات زیادی دارد با این وجود این موقعیت بهترین زمان برای معلمان است که تجربه های ارزشمندی کسب کنند.
وی گفت: خوشبختانه در خوزستان حرکت های بسیار خوبی برای بازسازی و بهسازی مدرسه به ویژه مدارس عشایری انجام شده است که در سه سال گذشته 150 مدرسه در استان بهسازی شده اند.
مدیرکل مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود:از جمله کارهایی که در این حوزه انجام گرفته تامین تجهیزات کافی آموزشی در آموزش و پرورش عشایر است و در حال حاضر آموزش و پرورش عشایر قادر است به مدارس شهری تجهیزات دهد.
وی گفت: هر مکانی در کشور که دانش آموز عشایری وجود داشته باشد معلم اعزام می کنیم و باید خوشحال باشیم که معلمان ما برای آموزش دانش آموزان به مناطق عشایری خدمت می کنند.
مدیرکل مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مناطق دو زبانه بیان کرد: در مناطقی از استان که عشایر عرب زندگی می کنند مثل هویزه و یا چذابه دانش آموزان عشایر عرب زیر پوشش آموزش و پرورش آموزش وپرورش عشایر عشایر نیستند که دستور دادم هر چه زودتر به زیر پوشش روند.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که در آموزش و پرورش در اولویت کاری قرار گرفته ، سنجش سلامت دانش آموزان است که پارسال برای اولین بار به صورت رایگان دانش آموزان عشایری سنجش سلامت شدند.
درادامه این مراسم رئیس آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: داناترین انسان ها در طول تاریخ در قشر عشایر بوده است و در تاریخ ایران از دوران باستان تا قبل از پهلوی هر دولتی که به روی کار آمد با کمک عشایر بوده است.
محمد تقی زاده با اشاره به روحیه جهادگری عشایر عرب عنوان کرد: تاریخ هرگز مبارزات عشایر عرب را دربرابر استعمار را فراموش نمی کند.
مدیر کل اموزش و پرورش خوزستان افزود: امروزه آن چیزی که باعث نجات عشایر می شود آموزش است و عدالت آموزشی باید بین آموزش و پرورش عشایر و شهر برقرار باشد.
در این کنگره که برای پاسداشت زحمات وخدمتهای پیشکسوت تعلیم عشایر کشور (محمد بهمن بیگی) بود همسر این معلم نیز حضور داشت.
زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود.
او کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.
وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند.
بسیاری از مدیران خوزستانی که زمانی دانش آموز عشایر بودند نیز در این مراسم حضور یافتند.
معلمان پیشکسوت آموزش و پرورش عشایر به این مراسم دعوت شده بودند و اقوام مختلف عشایر از لر، عرب، بختیاری و ترک(از استان فارس ) در این مراسم حضور داشتند.
7058/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.