به گزارش ایرنا در ایران حدود هشت هزار گونه گیاهی موجود است که از این تعداد، دو هزار و 300 گونه در ردیف گیاهان معطر و دارویی بوده و 450 گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.
گیاه‌شناسی در ایران قبل از اسلام نیز سابقهٔ طولانی داشت و پس از اسلام نیز پزشک نامور ایرانی بوعلی سینا (سال‌های 359 تا 416 ه‍. ش) 811 داروی گیاهی و معدنی را در کتاب قانون همراه با اثرات آن‌ها بر بدن انسان شرح داده است.
خانم آیات محمدفاطمی اصل دانش‌آموخته رشته 'گیاه درمانی' در مقطع دکترا از دانشگاه ابوظبی است که نخستین سلامتکده گیاه دارویی ایران را در آبادان پایه‌گذاری کرده است.
این مرکز که این روزها در مرکز شهر آبادان در دست راه اندازی و تجهیز است، قرار است با شیوه سنتی و علمی و رویکرد جذب گردشگر سلامت برای پیشگیری از بیماری ها با استفاده از گیاهان داروی و آشنایی شهروندان با فرهنگ اصیل ایرانی فعالیت کند و در آن، از میهمانان و بیماران با دمنوش گیاهان دارویی پذیرایی می‌شود.
در بدو ورد به دفتر کار خانم 'آیات محمدفاطمی اصل ' این دانش آموخته رشته گیاه درمانی با چای و دمنوش گیاهی و استفاده از قوری و فنجان سنتی از میهمانان پذیرایی می کند.
این کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تحقق شعار سال و لبیک به رهبر انقلاب در خصوص نامگذاری سال جاری به ‌عنوان 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' را هدف خود از راه‌اندازی این مرکز اعلام کرد و گفت:از اردیبهشت ماه سال جاری پیگیر دریافت مجوزهای لازم برای ثبت قانونی و بهره برداری نخستین سلامتکده طب ایران بودم و به لطف خدا و همکاری دستگاه ها، تمامی مجوزهای لازم را دریافت کردم.
وی اظهار داشت:در جهان 13 اقلیم وجود دارد که 11 اقلیم آن در ایران است که این موضوع، تنوع آب و هوایی کشور و امکان رشد انواع گیاهان به ویژه گیاهان دارویی را فراهم کرده است.
خانم محمد فاطمی اصل گفت:سالیانه 100 میلیون چینی، 71درصد جمعیت شهروندان آلمان و 50 درصد جمعیت کره جنوبی به بیمارستان‌های طب گیاه درمانی کلاسیک مراجعه می کنند، ولی در ایران، گیاه دارویی ساماندهی نشده است و برخی افراد به صورت غیرکارشناسی اقدام به تجویز گیاهان دارویی می کنند و بدون توجه به این مهم که برخی گیاهان خاصیت سمی داشته و می توانند برای شهروندان مضر باشند، آن را برای بیماران تجویز می کنند.
وی افزود:بسیاری از گیاهان دارویی در کشور به خارج از کشور صادر شده و پس از فرآوری محصول با قیمت بالا دوباره به کشور وارد می شود که این مشکل، اقتصاد کشور را تهدید می کند در صورتی که می توان با فرآوری این گیاهان برای کشور ارزآوری داشت.
این پزشک گیاه شناسی افزود:متاسفانه تاکنون در کشور فرآوری داروهای گیاهی به صورت جدی انجام نشده در صورتی که می توان با استفاده از روش های جدید بسته بندی و فرمولاسیون ترکیبی، برخی از داروها را تولید کرده و با صادرات آنها اقتصاد کشور را متحول کرد.
خانم فاطمی اصل که 25 نفر را برای فعالیت در پنج بخش مختلف نخستین سلامتکده طب سنتی کشور در آبادان آموزش داده است، می گوید:در این سلامتکده بخش های مشاوره خانواده در امور پیشگیری، ماساژ درمانی ایرانی، پاکسازی تخصصی پوست، طب سوزنی ایرانی و ارائه دمنوش های طب سنتی راه‌اندازی می‌شود.
وی بیان داشت:به طور مثال بسیاری از خانواده ها از دمنوش برای درمان استفاده می کنند، ولی روش صحیح و درست آن را نمی دانند در این مرکز روش درست استفاده از دمنوش و نحوه انجام آن به شهروندان ارائه می شود.

*** حجامت بی‌مورد باید ساماندهی شود
خانم محمدفاطمی اصل در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد:برخی از افراد بدون داشتن تخصص لازم اقدام به انجام حجامت و زالو درمانی می کنند که این مهم در برخی موارد، انتقال بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت را به همراه دارد.
این پزشک گیاه‌شناس گفت:طب سنتی به دلیل تحقیقات کم بر روی گیاهان دارویی از طب کلاسیک عقب ‌افتاده است و باید با گسترش تحقیقات در این زمینه خواص گیاهان دارویی و به دست آوردن فرمولاسیون‌های جدید در زمینه تولید داروهای گیاهی، راه را برای کاهش عقب‌افتادگی طب سنتی از طب کلاسیک فراهم کرد.
*** نگاه سلامتکده طب سنتی آبادان به جذب گردشگر سلامت
این فعال در بخش دیگری از سخنانش از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز را نگاه به جذب گردشگر در بخش درمان با توجه به نزدیکی عراق به آبادان است.
وی گفت:این مرکز می تواند بسیاری از بیماران عراقی را پذیرش کرده و با استفاده از راهکارهای علمی در طب گیاه شناسی آنها را درمان کرده و آموزش های لازم را برای جلوگیری از بیماری به آنان آموزش دهد.
خانم آیات محمدفاطمی اصل در بخش پایانی سخنانش از دریافت مجوز لازم برای راه اندازی دانشگاه 'گیاهشناسی 'در آبادان در کنار این مرکز خبر داد و گفت:پس از افتتاح رسمی این مرکز دانشجوی این رشته را نیز می پذیرد.
نخستین سلامتکده طب سنتی ایران در آبادان در ساختمانی با زیربنای دو هزار متر مربع و ساختمان چهار طبقه در دست راه اندازی است.
3015/6125 خبرنگار: عدنان جواهری *** انتشاردهنده:سید بهار حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.