به گزارش ایرنا محمدرضا مخبر دزفولی در دومین روز از کنگره جندی شاپور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به اینکه نهضت تولید علم از دو دهه پیش در کشور آغاز شده است گفت:در اوایل دهه 90 میلادی سهم جمهوری اسلامی ایران و عراق به صورت مشترک در تولید علم دنیا 03/0 بود و عملا نامی از ایران در پایه گذاری علم نبود در حالی که در حال حاضر در بدبیانه ترین شکل طبق اعلام منابع علم سنجی دنیا که البته نگاهی جانب دارانه به سمت غرب دارند 1.5 درصد تولید علم دنیا مربوط به ایران است.
وی وجود ظرفیت نیروی انسانی و توسعه زیرساخت ها بعد از انقلاب را از دیگر توانایی های کشورمان دانست و گفت:پیشرفت های ایران در دو دهه اخیر در زمینه هسته ای، فیزیک،دفاعی و پزشکی مشهود است و طبق نتیجه گیری منابع علم سنجی دنیا سه جنگ در منطقه اتفاق افتاده که شامل جنگ ایران و عراق،عراق و کویت و اشغال عراق توسط آمریکا بوده و تنها کشوری که از این سه جنگ سربلند بیرون آمده و به عنوان یک کشور مقتدر مطرح است ایران است .
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه غرب از پیشرفت های ایران در حوزه های مختلف به شدت نگران است گفت:برخی افراد می خواهند این موفقیت ها را کتمان کنند ولی باید بدانند که پیشرفت های زیادی در تبدیل دانش به فناوری بویژه در زمینه دفاعی،پزشکی و هسته ای در کشور داشته ایم و هزینه های هنگفتی که برای درمان بیماری ها به مردم تحمیل می شد با پیشرفت های پزشکی در کشورمان از دوش مردم برداشته شده و با وجود محدودیت ها و تحریم ها در حال حاضر ایران به خاطر دارا بودن نیروی انسانی برجسته و دانشمندان متعهد و باورمند جزو کشورهای پیشرو در برخی تکنولوژی و فناوری ها در زمینه پزشکی می باشد.
وی گفت:در حال حاضر کشورمان جزو 10 کشور برجسته دنیا در زمینه سلول های بنیادی است البته یک عقب ماندگی 200 -300 ساله در قرن های اخیر داشته ایم که جبران این عقب ماندگی ها با اعتماد و ارائه تسهیلات به دانشمندان امکان پذیر است زیرا دانشمندان ایرانی ظرفیت های ویژه ای دارند و موفقیت های بسیاری در سطح بین جهانی کسب کرده اند .
مخبر دزفولی با بیان اینکه برای ساخت تمدن زمان بیشتری نیاز است گفت:باید داشته های تاریخی را بازشناسی کرد به همین دلیل جندی شاپور بازشناسی شده زیرا این بازشناسی ها اعتماد بنفس می آورد و قابلیت های ذاتی ذهن ایرانی وشرقی را برملا می کند .
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:در کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام این ظرفیت ها در کنار هم قرار داده شده و نمونه هایی از ابزار فناورانه زمان باستان نیز ساخته شده که باید معرفی شوند و از آنها برای حرکت تمدن ساز جدیدی استفاده کرد.
وی همچنین در خصوص برگزاری کنگره جندی شاپور گفت:جندی شاپور یک نماد تمدنی ، فرهنگی و بین المللی است و جادارد برنامه ریزی گسترده ای برای شناسایی زوایای ناشناخته این جریان تمدنی در نظر گرفت لذا باید همه فرهنگیان و دانشگاهیان را گردآورد و از ظرفیت علمی و توان پیش برنده آنها در این خصوص استفاده کرد .
وی با بیان اینکه این جریان تمدنی از پیش از ظهور اسلام نیز وجود داشته است گفت:بین زمان و وضعیت جندی شاپور اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند این جریان تمدنی از ساسانیان شکل گرفته ، برخی معتقدند در زمان انوشیروان تاسیس شده و برخی دیگر بر این باورند که رومیان آن را بنا کرده اند ولی آنچه مشخص است این است که یک جریان تمدنی بزرگ در منطقه وجود داشته است .
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد:آزادی علم و شکوفایی استعدادها آنقدر در جندی شاپور رونق داشت که هر اندیشمندی که دچار خفقان می شد به جندی شاپور روی می آورد و در زمانی که هیچ کس از طبقه های پائین حق ورود به طبقات بالایی علم را نداشت در جندی شاپور هیچ گونه طبقه بندی وجود نداشت و این نظام طبقاتی در جندی شاپور به هم می خورد .
مخبردزفولی با تاکید بر اینکه یک دانشگاه جامعه شناسانه باعث رواج این تمدن شده گفت:گرایش رایج جندی شاپور پزشکی بود ولی علاوه بر طب ،تدریس و ترجمه ، شکوفایی علوم مختلف و گردآوری و شکل داد سازمان دانشجویی در جندی شاپور با نگاهی جامعه شناسانه وجود داشت و هرکس در این شهر دانشگاهی امکان تحصیل و رشد علمی داشت.
وی بیان کرد:چون نگاه باز و گسترده به علم در دانشگاه جندی شاپور باستان وجود داشت دانشمندانی که دچار سختی می شدند راه جندی شاپور را پیش می گرفتند و سخت گیری امپراطوران روم به دانشمندان باعث شد این دانشمندان ناچار به مهاجرت به جندی شاپور شوند به همین دلیل این مرکز علمی به پایگاهی برای طب یونانی،طب ترکیه کنونی و رومی تبدیل شد .
این چهره ماندگار اظهار کرد:شاید سهم بزرگی از نهضت ترجمه و بسیاری از منابعی که به اسلام آمد متعلق به دانشمندان جندی شاپور باشد بطوری که برخی افراد معتقدند اگر بخش ایرانی تمدن اسلامی را حذف کنیم زیباتری قسمت تمدن را حذف کرده ایم .
وی اذعان داشت:جریان نهضت بزرگ علمی نیز به علت نگاه آزادمنشانه ای که اسلام به علم داشت در جندی شاپور تعطیل نشد و مهاجرت دانشمندان به جندی شاپور با شکل گیری تمدن اسلامی و سازمان یافتن برخی مراکز تمدنی در بغداد و آندلوس به ترجمه و استفاده از این آثار و گسترش علم منجر شد و همانطور که تاریخ نشان می دهد ایرانیان و تمدن ایرانی شکل گرفته در جندی شاپور در غنابخشیدن به تمدن اسلامی نقش مهمی ایفا کرده و موجب موفقیت های فراوانی شده است که متاسفانه برخی از این موفقیت ها یا حذف شده و یا ناقص مانده و یا در سینه دانشمندان حبس شده است .
مخبر دزفولی افزود:اهتمام مسئولان و حاکمان در عمق بخشیدن به این جریان تمدنی نقش اساسی دارد و این جریان به عنوان نرم افزار در آمده و رهبر معظم انقلاب نیز از دو دهه پیش این نهضت نرم افزاری را در کشور آغاز کرده و پرچمدار آن بوده است.
وی افزود:حافظه تمدنی ما به گونه ای است که از چندین قرن پیش یک ظرفیت علمی به علت هوش و ظرفیت علمی مسلمانان بویِژه ایرانیان وجود داشته و این یک واقعیت تاریخی است و بدور از هرگونه تعصب قومی و ملیتی باید به آن در سطح جهانی پرداخته شود.
حسن تاج بخش از چهره های ماندگار و عضو فرهنگستان علوم نیز در این کنگره به بیان وقایع تاریخی ساسانی و اتفاقاتی که در جندی شاپور باستان افتاده پرداخت و گفت: باعث افتخار است که بگوییم در سال بیستم سلطنت انوشیروان نخستین کنگره بین المللی پزشکی دنیا در جندی شاپور دزفول برگزار شده است و از مکتب جندی شاپور طب در جهان منشا گرفته است .
وی افزود:تا سال 346 هجری قمری هنوز شهر جندی شاپور وجود داشته ولی در سال 700 نامی از آن در تاریخ نیامده و دزفول جای آن را گرفته است.
کنگره بین المللی جندی شاپور با حضور میهمانان خارجی و مسئولان ارشد کشوری که از روز سه شنبه در دزفول آغاز شده روز چهارشنبه نیز با ارائه مقالات ادامه یافت.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.