ترمینال درون استانی آبادان با 12 هزار متر مربع در ایستگاه 8 کوی بهار آبادان واقع شده و این پایانه درون استانی، شبانه روزی روزانه حدود دو هزار مسافر را از این شهر به مقاصد 'اهواز، شادگان، هندیجان و ماهشهر' جابجا می کند.

این پایانه تا پیش از سال 72 از سوی پالایشگاه آبادان در اجاره شخصی بوده و این شخص نیز مبلغی را به پالایشگاه پرداخت می کرده است.

و از سال 72 به بعد که این زمین به عنوان پایانه درون استانی افتتاح شده است، نسبت به جابجایی مسافران در این پایانه با اتوبوس و تاکسی اقدام می کند.

البته این پایانه فاقد زیرساخت های لازم نظیر سرویس های بهداشتی مناسب، نمازخانه و حتی سایبانی برای انتظار مسافران است و گفته می شود یکی از دلایلی که متولیان را برای جابجایی آن از این مکان به ترمینال مسافربری ثامن الائمه آبادان واقع در 5 کیلومتری از ایستگاه 7 آبادان تشویق کرده، همین کمبودهاست.

گفته می شود، سالنی در کنار آن پایانه برون استانی ساخته شده و قرار است این پایانه به مکان جدید منتقل شود.

جمعی از رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل آبادان که در این پایانه کار می کنند، با ارسال نامه ای به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر آبادان با اعتراض به این تصمیم، ساماندهی این پایانه را از سوی متولیان شهر خواستار شدند.

این رانندگان با بیان اینکه انتقال این پایانه به محل جدید، همین اندک مشتری را نیز نصیب مسافربر شخصی می کند، نسبت به بروز و افزایش مشکلات در تامین معیشت بیش از 200 خانواده که عضوی از آنها در این پایانه رانندگی می کند، هشدار داده اند.

امضا کنندگان این نامه همچنین، نبود نظارت بر فعالیت این پایانه از سوی نهادهای مسئول را عامل مهم فعالیت مسافربرهای شخصی دانسته و می گویند:بر فعالیت صاحبان تاکسی و اتوبوس فعال در این پایانه از سوی دستگاه های متعدد نظارت جدی می شود، ولی برخی مسافربران شخصی با ورود غیر قانونی به پایانه و بدون پرداخت هرگونه عوارض و مالیات، نسبت به جابجایی مسافران به مقاصد درون استانی اقدام می کنند.

در این نامه آمده است:این پایانه به دلیل واقع شدن در نزدیکی پل ایستگاه 7، هیچ گونه مشکل ترافیکی برای شهر ایجاد نکرده و از تمامی نقاط شهر با یک کورس تاکسی مسافر خود را به پایانه می رساند.

امضا کنندگان این نامه افزوده اند:این پایانه محل مراجعه و اعتماد دانشجویان دانشگاه های آبادان است که از شهرهای اهواز و ماهشهر خود را به این شهر رسانده اند، حتی در آخرین نوبت کلاس یعنی ساعت 21 نیز دانشجویان می توانند برای عزیمت به مبداء سفر، خود را به این پایانه برسانند.

رانندگان امضا کننده این نامه، نبود امنیت کافی برای مسافران از شامگاه تا سپیده دم را از دیگر علت های اعتراض خود به انتقال این پایانه به محل جدید عنوان می کنند.

در این نامه با طرح این پرسش که مسئولان بر اساس کدام طرح مطالعاتی این اقدام را انجام داده اند، گفته اند:چند صد نفر از اهالی این شهر نیز طی 25 سال گذشته با خرید و یا ساخت مغازه، صدها شغل اطراف پایانه ایجاد کرده اند که با این انتقال تمامی این مشاغل از بین می رود.

خبرنگار ایرنا نیز در پی این اعتراضات، در جمع رانندگان و صاحبان خودرو در این پایانه حضور یافت.

**** پیش از انتقال پایانه، زیرساخت ها تامین شود

سلمان جوادنیا که حدود 10 سال است در مسیر ماهشهر به آبادان فعالیت می کند در این گفت و گو به ایرنا گفت:با انتقال این پایانه به محل جدید، مشکلات شهروندان بیشتر شده و از مسئولان می خواهیم به جای انتقال این پایانه در زمان کنونی، آن را برای مسافران تجهیز کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز مسافران این پایانه کم شده اند و بیشتر آنها نصیب مسافربرهای شخصی می شود، افزود:پیشنهاد می شود این جابجایی در زمان فعلی انجام نشود و حداقل این تصمیم تا زمان تامین زیرساخت ها متوقف شود.

مسلمی راننده اتوبوس خط ماهشهر آبادان نیز با اعتراض به این تصمیم، گفت:در نهایت، روزانه در هر سرویس، 23 مسافر سوار می کنم و الان نیزبه دلیل نبود مسافر کافی مجبورم با نیمی از ظرفیت کار کنم و معتقدم با جابجایی این پایانه، میزان اقبال مسافران و حضور آنان در پایانه جدید به دلیل مسافت زیاد، کاهش چشمگیر می یابد.

*** رانندگان با اجرای طرح جدید آسیب می بینند

محمدرضا بختیاری نائب رئیس انجمن سواری کرایه خوزستان و مدیر پایانه درون استانی آبادان نیز با اعتراض به این تصمیم گفت:با بودجه و اعتبار شخصی، مبلغی برای احداث نمازخانه در این ترمینال هزینه کردیم که شهرداری آن را تخریب کرد.

وی اضافه کرد:در مقطع زمانی کنونی، بستر برای انتقال پایانه فراهم نیست و در صورت اجرایی شدن این تصمیم، افرادی که شغل اصلی آنان رانندگی است، آسیب جدی می بینند.

بختیاری با درخواست از دستگاه های متولی برای نظارت جدی برای فعالیت خودروهای مسافرکش شخصی، ساماندهی پایانه و کمک به روان سازی کار را خواستار شد.

*** موظف به اجرای تکلیف قانونی هستیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان نیز در این خصوص به ایرنا گفت:انتقال این پایانه مصوبه شورای شهر و شهرداری بود و ما موظف به اجرای تکلیف قانونی هستیم.

جواد حمزوی اظهار داشت:پایانه ای که در ایستگاه 8 وجود دارد به لحاظ بهداشتی و ساختمانی دچار مشکل است.

وی در خصوص اعتراض رانندگان فعال در پایانه نیز گفت:برای هر جابجایی مخالفانی نیز وجود دارد ولی این انتقال در راستای اجرای قانون است زیرا در این صورت می توان برای فعالیت خودروهای شخصی که اقدام به جابجایی مسافر می کنند، اقدام کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان گفت: از سوی سازمان اتوبوسرانی چند دستگاه مینی بوس برای انتقال مسافرانی که قصد عزیمت به پایانه ثامن الائمه را دارند، در نظر گرفته شده و سرویس تا ساعت 23 فعالیت می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.