به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری سیمای خوزستان بیان کرد: بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط شهرستان کارون در وضعیت قرمز قرار دارد اما طبق پروتکل طراحی شده استان به صورت محتاطانه و سخت گیرانه تر در ۹ شهرستان این استان وضعیت قرمزاعلام شد و از دوشنبه محدودیتهایی در آن اعمال می‌شود.

وی در خصوص ملاک انتخاب نقاط قرمز در پروتکل جدید برای تعطیلی گفت: بیشتر بودن تعداد بیماران هر نقطه بهذازای سه بیمار در یک ۱۰۰ هزار نفرو توجه به موارد بروز و بستری از جمله این عوامل است.

شریعتی ادامه داد: در ۹ شهر یاد شده تمامی اداره ها و صنوف تا پایان هفته اعلام تعطیلی شده تا مردم در خانه بمانند ولی فعلا لازم نبود در ورودی شهرها ممانعتی ایجاد شود اما باید فاصله گذاری رعایت شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: جمعه هفته جاری در صورت لزوم برای ادامه یافتن محدودیت ها تصمیم گیری می‌شود و متخصصان عفونی و اپیدمیولوژیست ها و کمیته علمی وضعیت را رصد و اطلاعات لازم را ارسال می ‌کنند تا در شورای تامین و ستاد استانی مدیریت کرونا تصمیمات لازم اتحاذ شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت آمارافزایشی مبتلایان خوستان گفت: میزان بیماریابی در خوزستان قوی‌تر شده و تعداد آزمایشگاههای تشخیص کرونا از یک به پنج واحد افزایش یافته است و در نتیجه تست‌های بیشتری انجام می‌شود.

انجام ۱۰ تا ۱۱ درصد تست های کرونای کشور در خوزستان

شریعتی بیان کرد: در کشور روزانه ۱۰ هزار تست کرونا و در خوزستان ۹۵۰ تا یک هزار و ۱۰۰ تست صورت می‌گیرد بنابراین ۱۰ تا ۱۱ درصد تست‌های کرونا در کشور در این استان انجام می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: ظرف یک تا ۲ هفته آینده نیز آزمایشگاه ششم تشخیص کرونا در استان راه اندازی می‌شود و تعداد تست ها به یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نمونه در روز افزایش می‌یابد.

وی گفت: وقتی بیماریابی قوی تر شد تعداد بیشتری بیمار شناسایی خواهد شد و  در نتیجه قرنطینه خانگی انجام می‌شود چون تعدادی از بیماران نیاز به بستری ندارند.

شریعتی افزود: با شناسایی سریع تر بیماران می‌توانیم از گسترش بیماری جلوگیری کنیم و با تست کردن افراد بی‌علامت نیز از آلوده کردن دیگران پیشگیری کنیم.

افزایش تعداد بیماران کرونا در خوزستان تا ۳۰۰ درصد

استاندار خوزستان ادامه داد: در یک ماه گذشته تعداد بیماران  مبتلا به کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد و تعداد بستری ۶۰ درصد افزایش یافته است یعنی بیماریابی قوی تر از بستری‌ها بوده است.

وی بیان کرد: در هیچ زمانی در استان با کمبود تخت مواجه نشدیم و این نقطه قوت برنامه ریزی سیستم بهداشت و درمان است.

شریعتی گفت: تا شب گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۲۴نفر و در خوزستان ۷۸ نفر مبتلا بوده است .

وی گفت: روند آمار مبتلایان خوزستان صعودی است اما روند کشور تا حدودی ایستا و پایدار شده و محدودیت ها برای کنترل و ثابت کردن وضعیت است.

میزان میرایی کرونا در خوزستان ۵.۳ درصد

استاندار خوزستان ادامه داد: میزان میرایی کرونا (فوتی در ۱۰۰ هزار نفر) در خوزستان ۵.۳ ودر کشور ۷.۸ درصد است و میزان کشندگی امروز در استان به ۶.۷ رسید و از آنجایی که در یک ماه گذشته ۱۷ تا ۱۸ درصد بود کاهش خوبی را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: میزان کشندگی بعد از پایان یک اپیدمی از تقسیم فوتی به مبتلایان وزمانی که هنوز تمام نشده از تقسیم فوتی ها به بهبود یافتگان به علاوه فوتی ها به دست می‌آید.

شریعتی گفت: اولویت اول در اپیدمی کنترل مرگ و میر است و مبتلایان و وارد فاز بحران نشدن بیماری در اولویت بعدی قرار دارد.

استاندار خوزستان توضیح داد: کاهش فاصله گذاری اجتماعی نیز از جمله عوامل موثر در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان بود چون مردم تصور می کردند بیماری تمام شده است.

شریعتی تاکید کرد: سازمان تاکسیرانی اهواز و فرمانداری باید بر روی وضعیت سوار شدن مسافران در حد مجاز در خودروها نظارت کنند.

وی گفت: از آنجایی که وضعیت ابتلا در مناطق حاشیه بیشتر است باید برروی فعالیت بازارهای حاشیه ای نظارت و مدیریت صورت گیرد.

لزوم استفاده از ماسک در ادارات

شریعتی در خصوص استفاده از ماسک در اداره ها اظهار داشت: حراست باید بر ورود کارکنان و مراجعه کنندگان با ماسک نظارت کند و دستگاه‌های متخلف معرفی شوند.

استاندار خوزستان افزود: از صدا و سیما، شبکه های اجتماعی، بزرگان، نخبگان، طوایف و عشایر، هنرمندان و تشکل های مردم نهاد درخواست می کنم همانگونه که در عید نوروز فرهنگ سازی را انجام دادند و به کمک آمدند در عید فطر نیز اینگونه باشند و مردم نیز باید با رفتار درست فاصله گذاری را رعایت کنند.

وی ادامه داد: نماینده ولی فقیه در خوزستان برای شب های قدر در حال برنامه ریزی است که در برخی شهرها با رعایت شرایط سخت گیرانه تر و در مدت زمان کوتاه شرایط برای دعا وشب های قدر فراهم شود.

شریعتی بیان کرد: افراد در قرنطینه نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و دانشگاه و کلانتریهای محل با آنها در ارتباط و تماس هستند چون در صورت رعایت نکردن، سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند و مانند بمب متحرک هستند.

نظارت دستگاههای متولی بر مراسم عروسی و عزا

استاندار خوزستان اظهار داشت: نیروی انتظامی، فرمانداری، بسیج و دستگاه قضایی بر برگزاری مراسم عروسی و عزا نظارت دارند و با موارد تخلف برخورد می کنند.

وی گفت: ۲۵۰ هزار بسته معیشتی برای مردم نیازمند در نظر گرفته شد، تا کنون ۱۵۰ هزار بسته توزیع شده و وظیفه شناسایی این افراد به عهده بسیج است.

شریعتی افزود: از مدیران ادارات درخواست می کنیم در خصوص مصوبات حضور کارکنان در محل کار، قانون را رعایت کنند.

ستاد ملی مدیریت بیماری ناشی از ویروس کرونا با حضور مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و استاندار خوزستان به صورت ویدئو کنفرانس صبح روز یکشنبه برگزار شد.

استاندار خوزستان ظهر روز یکشنبه اعلام کرد :ادارات، بانک‌ها و اصناف غیر ضروری از دوشنبه تا پایان هفته جاری در ۹ شهرستان خوزستان شامل باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجد سلیمان تعطیل هستند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزایش بیمار یابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از عوامل افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان بوده است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.