به گزارش خبرنگار مهر، یوسف پریدار پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد کرونا شهرستان دزفول در سالن جلسات سپاه، اظهار کرد: از یک اسفندماه سال گذشته تا سوم اردیبهشت‌ماه امسال یک شیب نسبتاً ملایمی از نظر شیوع کرونا در شهرستان دزفول وجود داشت به گونه‌ای که به طور متوسط روزانه ۶ بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کرد و تست برخی مثبت و برخی منفی می‌شد.

وی افزود: افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام می‌شد در بیمارستان بستری می‌شدند و در نهایت پس از درمان با حال عمومی مناسب و به شرط ایزوله و قرنطینه خانگی مرخص می‌شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول اوج بیماران بستری در بیمارستان بزرگ را این شهرستان تا قبل از سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری ۶۵ نفر برشمرد و گفت: از سوم اردیبهشت‌ماه امسال به بعد به دلیل بازگشایی نسبی اصناف با افزایش آمار مبتلایان مواجه شدیم چرا که مردم تصور می‌کردند اوضاع کنترل شده است بنابراین نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌توجهی کردند.

پریدار استراتژی وزارت بهداشت را مبنی بر نمونه‌گیری از افراد خانواده و تمام موارد تماس نزدیک با بیماران از دیگر عوامل افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا در دزفول برشمرد و افزود: خانم‌های خانه‌دار، کسبه، بازنشستگان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خانواده‌های افراد دارای بیمار کرونایی همچنان گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم اجرای جدی‌تر موازین حفاظتی با توجه به گسترش بیماری، افزود: در ابتدای شیوع بیماری فقط یک آزمایشگاه در کشور وجود داشت ولی در حال حاضر تعداد آزمایشگاه‌های کرونا در تمام کشور افزایش یافت و اکنون ۳ آزمایشگاه در اهواز و یک آزمایشگاه نیز در دزفول وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول شاخص تست را در کشور ۶ هزار در یک میلیون نفر برشمرد و گفت: شاخص تست در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز حدود ۱۴۰۰ است.

پریدار اضافه کرد: هرچه شاخص تست را افزایش دهیم تعداد موارد مثبت بدون علائم نیز بیشتر می‌شود و به طور طبیعتی باید اقدامات کنترلی بیشتری انجام شود که این امر نیازمند یک زیرساخت از قبیل آزمایشگاه و نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه کرونا در دزفول دو روزی می‌شود که دچار مشکل شده و فعالیت آن متوقف شده است، گفت: بخش دچار نقص در حال تعمیر است ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز به دلیل نواقص فنی در آزمایشگاه‌ها و حجم بالای نمونه‌ها و محدودیت‌ها قادر به بررسی سریع نمونه‌های ارسالی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار مبتلایان فاقد علائم، افزود: این افراد بیماری را به افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای منتقل می‌کنند و در نهایت این گروه‌های پرخطر با علائمی از قبیل سرفه، تنگی نفس و ذات‌الریه مراجعه می‌کنند؛ لذا لازم است تمام مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

پریدار با بیان اینکه رفتار ویروس شناخته شده و موازین پیشگیری نیز تعریف شده است، اظهار کرد: میزان موفقیت ما در کنترل بیماری به منابع مالی، تجهیزات آزمایشگاهی و پشتیبانی و توان نیروی انسانی بستگی دارد که در حال حاضر در بسیاری از این زمینه‌ها دچار کمبود و مشکل هستیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه وضعیت شیوع کرونا در خوزستان و دزفول تحت کنترل نیست، گفت: لازم است مسئولان موازین و مصوبات را در زمینه مقابله با کرونا به صورت جدی‌تر و محکم‌تر اجرا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.