به گزارش ایرنا عبدالرحمان ناصریان روز چهارشنبه در کارگروه صادرات غیر نفتی خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری در اهواز بیان کرد: از این میزان صادرات ۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا از خوزستان به کشور عراق بود.

وی با اشاره به اینکه رتبه خوزستان در بخش صادرات در کشور سوم است افزود: میزان هدفگذاری صادرات غیرنفتی پارسال برای خوزستان ۹.۳ میلیارد دلار بود که ۱.۷ میلیارد دلار بیش از میزان هدفگذاری محقق شده است.

کاهش مبادلات تجاری از مرزهای خوزستان با عراق ریشه‌یابی شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با اشاره به باز بودن برخی از مرزهای کشور با عراق و انجام مبادلات تجاری گفت: دلیل کاهش صادرات از مرزهای خوزستان به کشور عراق باید بررسی شود تا مشخص شود که آیا تنها ویروس کرونا عامل بسته بودن مرزها و در نهایت کاهش مبادلات تجاری بوده یا دلیل دیگری دارد.

امیر حسین نظری افزود: پیش از این بیشتر کالاهای مورد نیاز عراق به ویژه در بخش مواد غذایی از خوزستان تامین می‌شد اما اکنون صادرات از مرزهای خوزستان به عراق بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: تمام کشورهای منطقه هم دچار ویروس کرونا هستند و باید مشخص شود که عامل اصلی جلوگیری از صادرات به این کشور از سوی مسوولان عراقی چیست.

نظری ادامه داد: اگر این روش ادامه یابد ممکن است بازار صادرات خوزستان در عراق در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

رییس سازمان صمت خوزستان بیان کرد: رایزنی بین بخش خصوصی و عراق می‌تواند تاثیرگذارتر از رایزنی مقامات دولتی با مسوولان عراقی برای تسهیل در تجارت و صادرات باشد.

 مرزهای تجاری و مسافری شلمچه و چذابه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی نظام بعثی عراق ، به تدریج برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازگشایی شدند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، عراق مرز تجاری خود در شلمچه و چذابه را بست اما مرزهای پرویزخان در کرمانشاه و باشماق در کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق، باز هستند و کالاهای خوزستان به این مرزها منتقل، و از آنجا به عراق صادر می‌شوند که  هزینه حمل و نقل اضافی به صادر کننده تحمیل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.