امید بن عباس روز دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش دزفول در مصلای امام علی(ع) این شهر افوزد: این کمیته باید وضعیت دانش آموزان را در ۱۵ سال گذشته بررسی و راهکارهای عملیاتی برای رفع این مشکل ارائه دهد.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای ارتقای شاخص‌های آموزش و پرورش دزفول تاکید کرد و گفت: کمیته‌ای نیز برای بررسی وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل تشکیل شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بیان کرد: باید تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل به صفر برسد زیرا این موضوع به هیچ عنوان زیبنده شهرستان دزفول نیست.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد کمیته ساماندهی، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی دزفول اظهارداشت: باید از ظرفیت شورای آموزش و پرورش استان خوزستان برای رفع مشکلات شهرستان استفاده کرد.

بن عباس خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های آموزش و پرورش شد و افزود: دانش آموزان نیازمند باید شناسایی و برای دریافت کمک به قرارگاه مواسات و همدلی شهرستان معرفی شوند.

کمبود حدود ۷۰۰ معلم در دزفول
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک هفته معلم با اشاره به کمبود حدود ۷۰۰ معلم در این شهرستان گفت: برای جبران این کمبود چند هزار ساعت اضافه کار به معلمان داده می‌شود که فشار زیادی به آنها وارد می‌کند.

رضا محمدی خباز خواستار همکاری بیشتر اداره نوسازی مدارس، فرمانداری و سایر ادارات برای تکمیل مدارس نیمه کاره شهرستان شد و افزود: خیران در بسیاری از مدارس نیمه کاره بخشی از کار را پیش برده‌اند و انتظار می‌رود این مدارس با همت تمام دستگاه‌ها تکمیل شوند.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی فضاهای آموزشی شهرستان اظهارداشت: ۱۲۵ مدرسه از دورترین روستاهای دزفول تا مرکز شهر از دوم فروردین ماه تاکنون توسط کارشناسان بازرسی شده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه کمبودی از نظر امکانات در دزفول نداریم، افزود: باید برای توزیع عادلانه امکانات، برنامه ریزی شود زیرا برخی آموزشگاه‌ها ۲ برابر نیاز امکانات دارند و برخی با کمترین امکانات فعالیت می‌کنند.

نبود تعادل آموزشی دلیل جابه جایی حدود ۷۰ درصدی دانش آموزان دزفول

محمدی خباز با بیان اینکه هر سال مشکلاتی بدلیل سرویسی شدن مدارس ایجاد می‌شود، گفت: در حال حاضر بهترین مدارس از نظر ساختمانی و نیروی انسانی در شمال شهر واقع شده‌اند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: دانش آموزان روستا و حاشیه شهر بدلیل بی‌اعتمادی به مدارس محل سکونت خود، مدارس مرکز شهر دزفول و دانش آموزان مرکز شهر، مدارس شمال شهر را برای تحصیل انتخاب می‌کنند حال آنکه تعادل آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان در مدارس محل سکونت خود تحصیل کنند.

مدیر آموزش و پرورش دزفول اظهارداشت: ۲ هزار سرویس، دانش آموزان را در طول روز در شهر دزفول جابه جا می‌کنند که این موضوع مشکلات فراوانی از جمله مسائل ترافیکی، افزایش هزینه و اتلاف وقت دانش آموزان ایجاد می‌کند.

محمدی خباز بیان کرد: در یک نقطه شهر دزفول ۴۵ تا ۴۷ کلاس مقطع ابتدایی با حدود یکهزارو ۷۰۰ دانش آموز وجود دارد که ۹۰۰ نفر آنها سرویسی هستند یعنی روزانه ۲۵۰ سرویس در مقابل مدرسه تجمع می‌کند.

وی با اشاره به کمبود مدرسه راهنمایی دخترانه در جنوب شهر دزفول افزود: دبیرستانی در غرب دزفول وجود دارد که در برخی سال‌های تحصیلی گذشته تا ۳۰۰ دانش آموز داشته ولی اکنون با سرازیر شدن دانش آموزان این منطقه به مدارس مرکز شهر اکنون فقط ۴۰ دانش آموز دارد.

 مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه والدین به جابه جایی دانش آموزان عادت کرده‌اند، اظهارداشت: رفع این مشکل و جلوگیری از جابه جایی دانش آموزان کار بزرگی است و ابتدا باید فضاهای آموزشی و امکانات برای ترغیب دانش آموزان به تحصیل در محل سکونت خود ساماندهی شوند. 

وی با بیان اینکه کروکی‌های آموزش و پرورش دزفول در حال تغییر است، افزود: قبل از ساماندهی مدارس شهر باید مدارس روستاها و حاشیه شهر ساماندهی شوند تا جابه جایی دانش آموزان کاهش یابد.

محمدی خباز درخصوص افت تحصیلی دانش آموزان دزفول بیان کرد: آموزش و پرورش دزفول با ۹۳ سال سابقه، پنج‌هزار نفر پرسنل و ۷۸ هزار دانش آموز سال‌ها حرف نخست را در سطح استان می‌زد لذا باید با فعالیت در آرامش به جایگاه مدنظر دست یابیم.

وی با گلایه از دستگاه‌های خدمات رسان دزفول گفت: طبق دستورالعمل هیات دولت، خدمات آب، برق و گاز مدارس رایگان است ولی از سال ۹۷ تاکنون همچنان قبض برای مدارس صادر می‌شود که امیدواریم این مشکل رفع شود.

رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به جهاد معلمان در ایام کرونا اظهارداشت: افت تحصیلی در کنکور سراسری و نمرات باید کارشناسی شود.

حمیدرضا چمن آرا توجه به مسایل رفاهی معلمان شهرستان را ضروری خواند و افزود: برخی مدارس، معلمان خوب شهر را انتخاب می‌کنند که این موضوع باعث سرازیر شدن دانش آموزان به این مدارس می‌شود.

ترک تحصیل ۴۹ دانش آموز ابتدایی دزفول

سودابه دستی ترک معاون ابتدایی آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست وقفه تحصیلی، ترک تحصیلی و انسداد تحصیلی را از مشکلات این شهرستان دانست و گفت: ۴۹ دانش آموز ابتدایی دزفول ترک تحصیل کرده‌اند که البته با توجه به وجود بیش از ۳۸ هزار دانش آموز ابتدایی در شهرستان آمار قابل توجهی نیست ولی نباید اجازه دهیم حتی یک نفر نیز ترک تحصیل کند.

حسن ظهوریان مسوول ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش دزفول نیز با اشاره به فعالیت معلمان در ایام کرونا اظهارداشت: آموزش در ایام تعطیلی مدارس متوقف نشد و معلمان پای کار بودند.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان شهرستان دزفول در سامانه شاد عضو هستند و به صورت مجازی آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

تجلیل از ۶ معلم برتر استانی، پنج معلم فداکار با ویژگی خاص و ۳۵ معلم نمونه شهرستانی پایان بخش نشست شورای آموزش و پرورش دزفول بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.