خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:از ابتدای شروع عملیات برداشت دانه روغنی کلزا در ۲۰ روز اخیر حدود ۳۹هزار تن محصول در خوزستان برداشت شده که به تدریج در حال انتقال و ارسال به کارخانه‌های روغن کشی برای فراوری و تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور است.
وی با بیان اینکه برداشت کلزا در قطب‌های اصلی کشت این محصول در شمال ، غرب و مرکز خوزستان در حال انجام است پیش بینی کرد حدود ۱۱۰هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت و همه آن به کارخانه‌های روغنی کشی خارج از استان انتقال یابد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه برداشت این محصول راهبردی در مقایسه با سال زراعی قبل ۲ برابر افزایش پیش بینی شده است افزود: سطح زیرکشت این محصول از ۳۰هزار هکتار پارسال به ۵۷هزارهکتار افزایش یافته است که این خود گام بلندی در راستای خودکفایی و خوداتکایی در تولید روغن خوراکی است.
امیری زاده با اشاره به اینکه هم اکنون در پیک (اوج) برداشت و انتقال این محصول از مزارع هستیم گفت: بهای کلزای خریداری شده از کشاورزان خوزستانی ظرف ۴۸ساعت پس از ثبت در سامانه به حساب آنان واریز می‌شود.
امسال بهای خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۴۱درصدی افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۶هزار و ۶۰۲ ریال رسید.
در چشم انداز سال ۱۴۰۴ سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا از ۵۷هزار هکتار فعلی به ۱۵۰هزار هکتار خواهد رسید.
براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی ، در زمان حاضر ۶هزار و ۲۰۰ نفر کلزاکار در استان وجود دارد این در حالی است که در سال گذشته سه هزار ۷۰۰ نفر کلزاکار در استان بود و این مبین این موضوع است که کشت دانه روغنی کلزا در استان در حال توسعه است.
پیش بینی شده مابه‌التفاوت درآمد امسال کلزاکاران خوزستان نسبت به سال گذشته از محل کشت کلزا برای کشاورزان حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.
بر اساس آمار رسمی هم اکنون استان خوزستان با فاصله کمی از نظر سطح زیرکشت و تولید دانه روغنی کلزا پس از استان گلستان در جایگاه دوم قرار دارد.

در سیلاب مهیب بهار پارسال حدود ۲۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان از جمله مزارع کلزا و گندم دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع تولید در مقام نخست کشوری قرار دارد.
گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه‌ای مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.