به گزارش ایرنا دکتر مهین نجفیان شامگاه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی سیمای خوزستان اظهار داشت: در خوزستان تنها یک مورد مرگ مادر باردار مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده که یک مادرجوان با نوع حاد بیماری بود و تمام ارگان‌های بدنش را یکی یکی از دست داد.

وی افزود: یک تیم ۱۱ نفره با بهترین استانداردها برای نجات این بیمار تلاش کردند اما با وجود اینکه بیماری زمینه ای نداشت جان خود را از دست داد و قبل از فوت بیمار جنین ۵.۵ ماهه وی فوت کرد.

نجفیان ادامه داد: اما بیماران زیادی بدون مشکل زایمان طبیعی و یا سزارین انجام می‌دهند وبر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، تشخیص نوع زایمان با توجه به شرایط بیمار به عهده متخصص زنان و زایمان است.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص عوارض احتمالی ویروس کرونا بر جنین گفت: با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی هنوز درزمینه بسیاری از رفتارهای ویروس کرونا اطلاع کافی نداریم  اما از آنجایی که این ویروس شبیه ویروس خانواده سارس و مرس است و قبلا در مورد آنها تحقیقات کامل انجام شده به نظرمی‌آید عفونت حاد و شدید با ویروس کرونا می تواند روی جنین تاثیر بگذارد مخصوصا اگر یک دوره تب دار و طولانی را پشت سر گذاشته باشد.

وی بیان کرد: تب طولانی مدت می تواند باعث سقط جنین شود، تب و اثرات احتمالی ویروس می تواند باعث نقصلوله عصبی شود، احتمال دارد بیماری قلبی و کلیوی مادرزادی و یا مشکل در تکامل عصبی جنین را ایجاد کند.

نجفیان توضیح داد: ویروس کرونا مشکوک است به اینکه تاخیررشد داخل رحمی، پارگی کیسه آب، کاهش رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی را ایجاد می کند چون چند مورد مرگ داخل رحمی گزارش شده است.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص وضعیت شیردهی مادران مبتلا به کرونا گفت: مادران بدحال و بستری در ICU نمی‌توانند به نوزاد خود شیر بدهند اما پرسنل بیمارستان شیر آنها را به کمک شیر دوش تخلیه می‌‍‌کنند تا پروسه شیردهی متوقف نشود.

وی افزود: اما افراد مبتلا با حال خوب و در حال گذراندن دوره قرنطینه، می‌توانند با رعایت یک سری شرایط شیردهی را انجام دهند به گونه ای که مادر موقع شیردهی باید ماسک سه لایه دقیق بزند و دستهایش را ۳۰ ثانیه تا آرنج شست و شو دهد و مجرای شیردهی را تمیز و ضدعفونی کند.

نجفیان ادامه داد: در زمان غیر از شیردهی نیز باید فاصله گذاری نوزاد با مادر کاملا رعایت شود البته انتقال ویروس از شیر گزارش نشده و یا ویروس از خون به جنین  ثابت نشده است و اگر نوزادی مبتلا شده احتمالا مربوط به بعد از تولد بوده است.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص روزه داری مادران باردار گفت: روزه گرفتن مادران در سه ماهه اول بارداری اگر بی اشتهایی، تهوع و استفراغ دارند اشکال دارد و ممکن است برتکامل مغز جنین اثر بگذارد.

وی توضیح داد: در سه ماهه دوم اگر زنی شرایط خود را مناسب می بیند خارج از منزل نمی رود، خوب غذا می‌خورد و استراحت کافی دارد، دروعده سحر و افطار از تمام مواد غذایی مفید به صورت کامل استفاده می کند و پزشک هم اجازه داده است و بعد از چند روز روزه داری با آزمایش رشد جنین چک شود می‌تواند روزه بگیرد.

نجفیان ادامه داد: در سه ماه آخر بارداری که حداکثر رشد جنین در آن زمان اتفاق می افتد و میزان  فراوانی قند و چربی و مواد پروتئین و معدنی از مادر به جنین می رسد اگر مادری دچار ضعف بود می تواند روزه نگیرد و پزشکان توصیه می کنند که روزه گرفته نشود.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.