سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در توضیحاتی که به ایرنا اهواز ارسال کرد آورده است: بر اساس توافق سازمان نظام پزشکی و دستگاه قضایی و در راستای حفظ بهداشت و سلامت عمومی، سازمان پسماند شهرداری اهواز وظیفه جمعآوری، حمل و دفن بهداشتی و مهندسی پسماندهای عفونی، بیمارستانی و پزشکی را پس از بی‌خطرسازی توسط تولید کننده بر عهده دارد.

در ادامه آمده است: هم اکنون همه بیمارستان‌های فعال در سطح شهر اهواز و ۶۵۰ مطب و مرکز پزشکی طرف قرارداد با این سازمان هستند که روزانه و هفتگی نسبت به جمع آوری پسماندهای این مراکز با چهار دستگاه ماشین مخصوص و استاندارد حمل پسماندهای عفونی اقدام می‌شود. امید است با تاکید دستگاه‌های نظارتی همه مطب‌ها و مراکز درمانی فعال در شهر اهواز نسبت به عقد قرارداد جمع آوری و حمل پسماندهای خود اقدام کنند.

در بخش دیگری آمده است: در تاریخ ۱۶ اسفند پس از دریافت گزارشی نسبت به تخلیه غیرقانونی زباله‌های عفونی در جوار پل سوم، نسبت به جمع آوری و پاکسازی محل اقدام شد. بنابر شواهد و مستندات و اذعان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، این پسماندها مربوط به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بوده که امید است مراتب از طریق قانون پیگیری شود.

در این مطلب افزوده شده است: به شهروندان اهوازی این اطمینان داده می‌شود که در این ایام حساس، این سازمان نظارت دقیق خود را بر جمع آوری و دفن بهداشتی پسماندهای عفونی در سطح شهر اهواز اعمال خواهد کرد. بنابراین از نهادهای نظارتی، درماانی، محیط زیستی و قضایی متقاضی است با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع قانونی انجام شود.

بر اساس این گزارش، اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست جمعه شب از تخلیه زباله‌های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره)اهواز در ساحل رودخانه کارون خبر داد و گفت: این تخلف از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

به گفته وی، حجم این زباله‌ها در حدود یک خودروی باری ۶ تنی، شامل انواع زباله‌های عفونی و گان‌های بیمارستانی است که طبق مستندات به دست آمده مربوط به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز است اما هنوز مشخص نیست پیمانکار شهرداری اهواز و یا دانشگاه علوم پزشکی اهواز این زباله‌ها را در ساحل رودخانه تخلیه کرده و باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

پسماندهای بهداشتی درمانی شامل همه پسماندهای تولید شده به وسیله مراکز و موسساتی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه است. پسماندهای بیمارستانی به دلیل بالا بودن دستکم یکی از خواص خطرناک به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند. این پسماندها باید در محل تولید، بی‌خطرسازی شده و سپس همراه با زباله‌های شهری جمع آوری شوند.

بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز در ساحل شرقی رودخانه در مرکز این شهر قرار دارد. پیش از این شایعاتی از بستری بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان منتشر شده بود که دانشگاه علوم پزشکی اهواز آن را تکذیب کرد.

پیش از این نگرانی از رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی در تخلیه فاضلاب بیمارستان رازی و نحوه دفع زباله‌های آن مطرح شده بود که اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرد بر اساس گزارش این بیمارستان مشکلی از این بابت وجود ندارد. بیمارستان رازی اهواز محل قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان که آن نیز در ساحل غربی رودخانه کارون قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.